قلمروهای بی نهایت سفیر جدید هنر ایران در ژاپن

قلمروهای بی نهایت سفیر جدید هنر ایران در ژاپن

به گزارش پیلانو، مدیر نهاد هنری پلت فرم «۱۰۱» ضمن اشاره به حضور این پلت فرم در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن اظهار داشت: «قلمروهای بی نهایت» اثری است که می تواند باب جدیدی را برای معرفی هنر ایران در حوزه پروژکت مپینگ، ویدئوآرت و هنرهای دیجیتال و ایمرسیوآرت در جهان ایحاد کند و سفیر جدیدی برای نمایش دادن هنر ایران به جهان باشیم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، تیم پلت فرم «۱۰۱» به کارگردانی محمدعلی فاموری، بعنوان تنها تیم هنر دیجیتال از ایران و غرب آسیا در نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا-کانسای ژاپن در قسمت پروجکشن مپینگ، شرکت می کند.
این گروه با مپینگ پروجکشن «قلمروهای بی نهایت» (Infinite Realms) در برنامه «شاینینگ هت» همراه با غول های جهانی هنر دیجیتال همچون مکسین ۱۰سیتی، ایویا انیمیشن و میچییوکی ایشیتا حضور خواهد یافت و این نمادی از افق تازه هنرمندان ایرانی برای همکاریهای بین المللی در زمینه فناوری کدهای خلاقه در تولید هنرهای دیجیتال است.
«قلمروهای بی نهایت» اثری نوآورانه و ترکیبی از هنر جنریتیو کدینگ، صداهای immersive و فناوری مپینگ، حاصل همکاری و تخیل جمعی به کارگردانی محمدعلی فاموری، کد خلاقه (جنریتیو آرت) آرش معصوم، موسیقی و صداگذاری احسان مسعودیان و رضا فاموری است که خوانشی نمادین از هندسه فراکتال در جهان های موازی را نمایش می دهد و تلاش دارد در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن گفتگویی میان هنر دیجیتال و معماری ارائه کند.

چگونگی شکل دهی پلت فرم «۱۰۱»

محمدعلی فاموری مدیر نهاد هنری پلت فرم «۱۰۱» در رابطه با شکل دهی این پلت فرم به خبرنگار ایرنا گفت: من بعنوان هنرمند دیجیتال شناخته می شوم و اولین نمایشگاه نقاشی دیجیتال «منطقه هیپنوتیک» را به شکل انفرادی سال ۱۳۹۵ در گالری سیحون برپا کردم، در جریان فعالیت حرفه ای قصد داشتم در گونه هنرهای دیجیتال و ویدئوآرت فعالیت کنم اما متاسفانه هیچ زیرساختی در نهادهای این حوزه وجود نداشت.
وی اظهار داشت: تصمیم گرفتم تا پلتفرمی را در حوزه هنرهای دیجیتال تاسیس کنم، در نهایت پلت فرم «۱۰۱» بعنوان نهاد پیشرو در زمینه هنرهای دیجیتال و تعاملی سال ۱۳۹۷ با هدف شناسایی و پشتیبانی از هنرمندان نوظهور و برقراری پایه های قوی و معرفی هنر دیجیتال ایران در سطح جهان تاسیس شد.
فاموری اضافه کرد: پلفترم «۱۰۱» در اولین قدم، سال ۱۳۹۷ اولین تورنمایشگاهی خویش را با تأکید بر عکاسی دیجیتال شروع کرد و سال ۱۳۹۸، در حوزه گلیچ آرت و ویدئوآرت با نوشتن بیانیه «گلیچ: زبان پیکسل»، شناخته شده به نام «مانیفست هنر گلیچ ایران» زمینه ای برای برگزاری چندین نمایشگاه گروهی ویدئوآرت در اسپانیا، ایتالیا، آمریکا و برزیل ایجاد کرد، این رویداد بر اهمیت حذف رنگ بعنوان یک عنصر تزیینی در ژانر گلیچ تاکید می کند تا آثار سیاه و سفیدی ایجاد شود که بیشتر بر ساختارهای فرمی و معناشناسانه هنر گلیچ در عنصر پیکسل تمرکز داشته باشند.
مدیر پلت فرم «۱۰۱» بیان نمود: این نهاد هنری سال ۱۳۹۹ اولین نمایشگاه گروهی گلیچ ایران را با عنوان «گلیچ: زبان پیکسل» برپا کرد، سال ۱۴۰۰ نمایشگاه گلیچ در بنیاد پژمان بعنوان «گلیچ: زیبایی شناسی پیکسل» ادامه پیدا کرد، پلت فرم «۱۰۱» از سال ۱۴۰۱ در حوزه هنر فرکتال فعالیت خویش را شروع کرد و این پژوهش منجر به برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه پلت فرم «۱۰۱» در گالری ایوان شد که نهاد خبری آرت نیوز از آن بعنوان بزرگترین نمایشگاه گروهی ویدئوآرت ایران نام برد. پاییز ۱۴۰۳ اجرای پژوهشی صدا تصویر «منظره های صوتی: نسخه های فرکتالی» جامعه هنری دیهیم زمینه ساز شکل دهی پنجمین دوره از سری نمایشگاه های پلت فرم «۱۰۱» شد.
محمدعلی فاموری مدیر نهاد هنری پلت فرم «۱۰۱» و کارگردان «قلمروهای بی نهایت» وی اظهارداشت: پنجمین نمایشگاه گروهی پلت فرم «۱۰۱» از دیماه سال ۱۴۰۳ تا پایان فروردین ۱۴۰۴ با نام «هندسه پنهان و هنر گلیچ» بعنوان طولانی ترین نمایش ویدئوآرت در ایران با میزبانی ۲۱ هنرمند بین المللی ویدئوآرت از ۱۱ کشور؛ ایران، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، آرژانتین، آمریکا، پرو، سنگاپور، مکزیک، برزیل و کره جنوبی را در گالری ریشه ۲۹ برگزار کردیم.
پلتفرم «۱۰۱» در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن
فاموری در رابطه با حضور پلت فرم «۱۰۱» در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن اظهار داشت: طی فراخوان عمومی اکسپوی اوساکا–کانسای با عنوان «طراحی جامعه آینده جهت زندگی ما»، در امتداد مبحث اصلی طرح پروجکت مپینگ «قلمروی بی نهایت» ارسال کردیم که پذیرفته شد و قرار بر این شد در یکی سازه های نمادین اوساکا به نام «کلاه درخشان» (Shining Hat) به معرض نمایش گذاشته شود.
این هنرمند اضافه کرد: «قلمروی بی نهایت» به ذات و هندسه فراکتالی در ابعاد موازی و ناشناخته اشاره می کند، این هندسه در همه ابعاد بی نهایت وجود دارد، این اثر به کارگردانی من، کد خلاقه (جنریتیو آرت) آرش معصوم ساخته شده است، یعنی تمام تصویر برپایه کدهای خلاقه پدید آمده و در نرم افزار تاچ دیزاینر (TouchDesigner) طراحی شده است، آهنگسازی و صداگذاری این اثر برعهده احسان مسعودیان و رضا فاموری بوده است.
وی بیان نمود: پلت فرم «۱۰۱» تنها تیم هنر دیجیتال از ایران و غرب آسیا در بین ۶۸ کشور حاضر دربرنامه پروجکت مپینگ اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن بعنوان پیشرفته ترین رویداد تولید و نمایش تصویر در حوزه هنرهای دیجیتال حضور دارد و مقرر است «قلمروی بی نهایت» در زمان برگزاری اکسپو از ۱۳ آوریل تا ۱۴ جولای ۲۰۲۵ (۲۴ فروردین تا ۲۳ تیرماه ۱۴۰۴) در چندین نوبت در بنای نمادین کلاه درخشان (Shining Hat) اوساکا نمایش داده می شود.
فاموری، هدف از حضور در پلت فرم «۱۰۱» را دستیابی به فرصتی برای نمایش و بازنمایشی از هنر دیجیتال ایرانی مطرح کرد و اظهار داشت: امیدواریم با حاضرشدن در این رویداد بتوانیم تکنولوژی و مسیری که از خلق اثر هنری در ایران شکل گرفته و به شکل سیستماتیک پیش می رود را ارائه نماییم.
مدیر پلت فرم «۱۰۱» اضافه کرد: برخی از گالری های ایرانی هنر معاصر را در سطح جهانی ارائه می کنند اما غالبا درگیر مدیوم های سنتی هستند؛ نقاشی یا مجسمه یا هر نوع مدیوم سنتی دیگر را ارائه می کنند و به سبب نبود زیرساخت اقتصادی در گالری ها و حراج های هنری، گالری ها به هنرهای دیجیتال توجهی ندارند و بعنوان سفیران هنری، این هنر را به سایر کشورها معرفی نمی کنند.
فاموری بیان نمود: پیشبینی می کنم حضور پلت فرم «۱۰۱» در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن، باب جدیدی را برای معرفی هنر ایران در حوزه پروژکت مپینگ، ویدئوآرت و هنرهای دیجیتال و ایمرسیوآرت در جهان باشد و بتوانیم سفیر جدیدی برای نمایش دادن هنر ایران به جهان باشیم و نقشی جدید در دیپلماسی هنر ایفا نماییم.
به گزارش پیلانو به نقل از خبرگزاری ایرنا، طی یکصد و شصت و چهارمین جلسه مجمع عمومی دفتر اکسپوهای جهانی (BIE) از ۲۲ تا ۲۳ نوامبر ۲۰۱۸ (۱ تا ۲ آذر ۱۳۹۷) سه کشور کاندیدای اکسپو ۲۰۲۵ پروژه های خویش را برای آخرین بار عرضه دادند و سپس رای گیری انجام شد و در نهایت کشور ژاپن با مبحث «طراحی جامعه آینده جهت زندگی بشر» انتخاب گردید.
این رویداد به مدت ۱۸۴ روز از ۱۳ آوریل تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۴ فروردین تا ۲۱ مهر ۱۴۰۴) در یک جزیره (دست ساز بشر) یومشیما (Yumeshima Island) واقع در خلیج اوزاکا (اوساکا)، در ایالت کانسای ژاپن انجام می شود. ترویج نوآوری و توسعه پایدار در زندگی روزمره، افزایش توجه به توسعه پایدار و کیفیت زندگی، نشان دادن آخرین دستاوردهای فن آوری و صنعت در جهان، تسهیل همکاری بین کشورهای مختلف در زمینه های فن آوری و توسعه پایدار، جدید ترین دستاوردهای فن آوری در نمایشگاه اکسپو ژاپن از مهم ترین دستاوردهای هدف نمایشگاه اکسپو ژاپن ۲۰۲۵ است.
در نمایشگاه اکسپو ژاپن ۲۰۲۵، جدید ترین دستاوردهای فن آوری از کشورهای مختلف جهان به معرض نمایش گذاشته می شود، خودرو های الکتریکی و خودران، سیستم های هوشمند خانگی، تکنولوژی های جدید در زمینه های بهداشت و درمان، سیستم های ارتباطی پیشرفته، برنامه های جانبی نمایشگاه اکسپو ژاپن ۲۰۲۵ همچون این دستاوردهای فن آوری است.
در کنار نمایشگاه اکسپو ژاپن ۲۰۲۵، برنامه های جانبی گوناگونی همچون کنفرانس های بین المللی در زمینه های فن آوری و توسعه پایدار، کارگاه های آموزشی در زمینه های فن آوری و توسعه پایدار، مسابقات بین المللی در زمینه های فن آوری و توسعه پایدار و مراسم خیریه برای پشتیبانی از توسعه پایدار و کیفیت زندگی برگزار می گردد.

منبع: