گفت وگو با پیلانو؛ پژوهشگر موسیقی: شاهد حذف عوامل محافظه کار از سازوکار تصمیم سازی در امور هنری هستیم
به گزارش پیلانو، پژوهشگر و مستندساز موسیقی با اشاره به عملکرد دولت چهاردهم اظهار داشت: شاهد یک تغییر نگرش در مدیریت های در رابطه با موسیقی هستیم که می توانیم آنرا دلیلی برای جذب هنرمندان به فعالیت، حذف عناصر و عوامل ثابت و محافظه کار از سازوکار تصمیم سازی در امور هنری قلمداد نماییم.
علی مغازه ای در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایرنا درباره ی عملکرد ۱۰۰ روزه دولت چهاردهم در عرصه فرهنگ و هنر اظهارداشت: معتقدم برای ارزیابی عملکرد دولت در حوزه وفاق و بازگشت هنرمندان کمی زود است و فعلا نمی توان چندان قاطعانه از موفقیت یا شکست تلاش دولت اظهار نظر دقیقی کرد اما بنابر آن چه که در ارتباطاتم با برخی از هنرمندان دریافته ام و رویدادها و اجراها و سمت وسوی کارها حاکی از برآمدن فضایی بسیار متفاوت از چند سال قبل است.
وی اظهار داشت: در همین زمینه چند موضوع قابل توجه است؛ نخست این که حدود سه سال قبل هیچ هنرمندی در موسیقی علاقه و رقبتی به فعالیت و حضور بر روی صحنه اجرا نداشت جز چند مورد استثنا که به ضرب و زور چند تهیه کننده موسیقی پاپ و تعدادی اجرای سفارشی و نمایشی اجرا شده بود اما در چند هفته اخیر توجه و تمایل به اجرای صحنه ای و زنده قسمتی از برنامه های هنرمندان صاحب نام را نمایان می کند که به عنوان نمونه به زودی شاهد اجرای «منظومه سیمرغ (قاف)» اثر استاد فرهاد فخرالدینی بر صحنه تالار وحدت خواهیم بود.
مغازه ای اضافه کرد: تولید و انتشار آلبوم های مستقل برای هنرمندان در سالهای گذشته بسیار دشوار و فرساینده شده بود اما در چند ماه اخیر شاهد رویدادها و کوشش های تازه ای هستیم که به ارتقای انگیزه کار در بین هنرمندان دلالت دارد.
این پژوهشگر و منتقد موسیقی بیان کرد: به عنوان مثال همین چند روز پیش در مراسم رونمایی یک آلبوم موسیقی معاصر و حدودا مینیمال در مجموعه ای حضور داشتم که در کنار دوستان موسیقیدان، زمان، دیدار و بحث های بسیار دلنشینی را تجربه کردیم یا برگزاری رویدادها و کارهای روبه رشدی که در مراکز فرهنگی و هنری شاهدش هستیم، نشان از افزایش رغبت هنرمندان به حضور در حوزه اجرا دارد.
تغییر نگرش در مدیریت های در رابطه با موسیقی
مغازه ای بیان کرد: تجربه نشان داده است که طی سالیان گذشته، مدیران و اعضاء هیأت ها و شوراهای موسیقی با حل شدن در فضا و گفتمان امنیتی، خود به بخش مهمی از معضلات و موانع پیش روی هنرمندان بدل شده بودند اما با انتخاب نادره رضایی، یک زن توانمند برای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد یک تغییر نگرش در مدیریت های در رابطه با موسیقی هستیم که می توانیم این را هم دلیل دیگری برای جذب هنرمندان به فعالیت، حذف عناصر و عوامل ثابت و محافظه کار از سازوکار تصمیم سازی در امور هنری قلمداد نماییم.
علی مغازه ای کارشناس، منتقد، پژوهشگر و مستندساز موسیقی وی اظهارداشت: بدین سبب معتقدم می توان کارهای انجام شده و تغییرات نگاهی و نگاه دولتی به امور موسیقی در همین مدت کوتاه از استقرار این دولت را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد.
این کارشناس و پژوهشگر درباره ی وضعیت موسیقی اظهار داشت: وضعیت موسیقی در ایران همیشه خوب نبوده و شاید هیچگاه در پارادایم حکومتی نمی توانیم به وضعیت خوب و با ثبات برسیم و هر آن چه عنوان می نماییم در سپر گفتمان حاکمیتی است و تحت تأثیر این گفتمان، یک حالت خوب یا بدی نسبی را نمایان می کند.
وی اضافه کرد: امروزه بدون شک وضعیت موسیقی نسبت به سه سال قبل بهتر است اما بازهم فرسنگ ها از یک وضع مطلوب فاصله داریم.
ضربات بزرگ جریان های تندرو بر امنیت روانی هنرمندان
مغازه ای درباره ی چالش های دولت در عرصه موسیقی بیان کرد: چالش اصلی دولت در عرصه های هنر خصوصاً هنر موسیقی ابتدا نفوذ و سیطره نگاه امنیتی بر موسیقی است که بسیار به فرهنگ و هنر لطمه های جدی وارد کرده است.
وی، اثرگذاری افراد و جریان های تندرو بر ماهیت، حرکت و سرنوشت موسیقی را از دیگر چالش های این حوزه مطرح کرد و اظهار داشت: این جریان ها ضربات بزرگی را بر امنیت روانی جامعه و هنرمندان وارد کرده اند، همین طور عناصر، عوامل و افرادی تا حالا بر امور موسیقی مسلط بوده اند و با فرمانپذیری کورکورانه توانسته اند در ارکان، هیأت ها و شوراها دارای کرسی ثابت و مادام العمر شوند که قطع نفوذ این عناصر مخرب از مناصب و مقام های دارای قدرت تعیین تکلیف برای موسیقی می تواند موفقیت دولت در همدلی و وفاق با هنرمندان را تا حدود زیادی تضمین کند.
این پژوهشگر و مستندساز درباره ی انتظارات و درخواست های هنرمندان موسیقی از دولت اظهارداشت: انتظار بسیار است و به تعداد هنرمندان می توان شاهد تنوع انتظارات هنری باشیم اما همچنان معتقدم که اگر دولت قاطعانه بتواند نگاه امنیتی، مدیریت امنیتی و حراستی را از سر موسیقی و هنر کشور بردارد، ممکنست آن وفاق و همدلی تاحد زیادی تحقق یابد.
وی اظهار داشت: ما سال ها یک شکلی از دیگری سازی هنرمندان توسط نهادهای موسیقی را تجربه کردیم و اغلب ما هنرمندان در چشم مدیران دولتی مانند بیگانه و دیگری محسوب می شدیم که این نگاه مخرب و ضدهنری باید بطور کامل از میان برداشته شود تا هنرمندان خودرا صاحب حق و حقوق بدانند و بخواهند یا اراده کنند که در این شرایط دشوار کارهای هنری انجام بدهند.
مغازه ای تصریح کرد: هم اکنون خوشبین هستم که در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقات خوبی در هنر رقم بخورد ولو تا رسیدن به حد مطلوب، فاصله همچنان بسیار خواهد بود.