در نشست جشنواره سرود فجر مطرح شد؛ برنامه دولت برای تقویت سرود

در نشست جشنواره سرود فجر مطرح شد؛ برنامه دولت برای تقویت سرود

به گزارش پیلانو، در آستانه پایان بخش رقابتی اولین جشنواره ملی سرود فجر نشست خبری با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این رویداد موسیقایی اجرا شد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر روز سه شنبه هجدهم اردیبهشت با برگزاری یک نشست رسانه ای که در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید، جزییات تازه ای از مرحله پایانی و اختتامیه این رویداد ملی را به خبرنگاران ارائه دادند.
حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر در آغاز این جلسه رسانه ای که اجرای آن بر عهده حسین صیامی بود ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره بیان کرد: جشنواره ملی سرود فجر از مهر سال قبل با انتشار فراخوان شروع شد و بعد از ماجراهای مربوط به فراخوان و دیگر رویدادهایی که در این جهت انجام گرفت، گروههای مختلف سرود در چهار منطقه کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند. پس از پایان مرحله دوم، مرحله «راهبری» جشنوار نیز شروع شد؛ شرایطی که باید گروه ها برمبنای اجرای زنده آثارشان در بخش نهایی شرکت نماید.
وی درباره ی تاریخ برگزاری بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر هم اظهار داشت: بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر با حضور ۲۹ گروه مختلف طی روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم تیر در قالب مرحله داوری در تالار وحدت تهران انجام می شود. این در حالیست که در روز چهاردهم تیر هم ما شاهد برگزاری مراسم اختتامیه خواهیم بود. البته ما غیر از جوایز بخش رقابتی، جایزه ای به نام «رویش» طراحی شده که در قالب ویژه ای به گروههای سرودی که در عرصه آموزش وپرورش فعالیت داشتند آنرا تقدیم می نماییم. البته این که ما در هر بخشی یک جایزه داشته باشیم موضوع مهمی است که تا حالا در جشنواره های سرود نداشتیم. شرایطی که امیدوار هستم در دوره های آتی جشنواره بتوانیم شاهد توفیقاتی باشیم.
دبیر جشنواره ملی سرود فجر درباره ی نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد و آموزش وپرورش هم توضیح داد: ما از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد باخبر هستیم کمااینکه از ظرفیتهای این کانون ها نیز استفاده کردیم و خروجی آن آثاری بود که خوشبختانه دربرگیرنده آمار خوبی بود. در عرصه آموزش وپرورش هم باید بگویم برمبنای پروتکلهای آموزشی که در دفتر سرود انجام گرفته مقرر است برنامه های آموزشی برای آموزش تخصصی سرود در مدارس اجرا شود که امیدوار هستم این مساله در قالب یک تفاهم نامه ادامه پیدا کند.
جلیلی با اشاره به کارهای ستاد جشنواره در عرصه بین المللی اظهار داشت: ما سال اولی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره سرود را برگزار می نماییم و امیدوار هستم در دوره های آتی شاهد برگزاری یک جشنواره بسیار با کیفیت در عرصه ملی و بین المللی باشیم. این در حالیست که به طور قطع در سالهای بعد جشنواره بصورت بین المللی برگزار می گردد تا بتوانیم در این قالب از ظرفیتهای بسیار عالی سرود در کشورهای خارجی نیز استفاده نمائیم.
دبیر جشنواره ملی سرود فجر در جواب سوالی در خصوص میزان بودجه جشنواره هم اظهار داشت: البته من تا آنجا که اطلاع دارم به طور معمول در چنین نشست هایی میزان بودجه جشنواره را اعلام نمی کنند، ضمن این که ما در این رویداد نهایت تلاش مان را انجام دادیم تا هزینه های زیادی نداشته باشیم. اما به طور قطع طی روزهای پیش رو بودجه جشنواره را اعلام می نماییم.
مدیر سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از نشست رسانه ای در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص هم سونبودن نهادهای متولی سرود در برگزاری رویدادهایی این چنین، اشاره کرد: ما سعی کردیم همه نهادها را با خودمان هم سو نماییم اما متأسفانه یک مقدار سلیقه شخصی و بدسلیقگی موجب شد که این دوستان از همراهی با ما عقب بکشند و تنها ارگانی که با ما همکاری می کند مجموعه رسانه ای نهضت سازمان تبلیغات اسلامی است. شما بدانید از همان نهادها دست مشارکت دادیم اما بهر دلیلی نیامدند و امیدوار هستم این اتفاق بیفتد که بتوانیم در سایه وحدت هم دلی اتفاق خوبی را برای سرود رقم بزنیم.
امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: تلاش ما این است که در عرصه آموزش، کیفیت اجرا و کشف استعداد شاهد اتفاقات خوبی از پس برگزاری جشنواره ملی سرود فجر باشیم. در این جهت علاوه بر کارهای ستاد جشنواره برنامه هایی برای سفر به استانها هم انجام شده که بتوانیم در قالبی بی واسطه شرایط بهتری را برای ارائه اثرشان در قاب های رسانه ای و موارد مربوط به اجراهای صحنه ای فراهم سازیم.
وی اضافه کرد: ارتقای کیفیت برای ما بسیار اهمیت دارد. فرآیندی که حالا در استانها شروع شده و ما تصمیم داریم هم در عرصه گروههای سرود و هم گروههای کُر نسبت به شناسایی و پشتیبانی از گروه ها اقداماتی را انجام دهیم. این مهم ترین رویکردها در دفتر موسیقی در عرصه های آکاپلا، کرُ و سرود خواهد بود و امیدوار هستم در سفرهای استانی بعد نیز محقق شود.
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این جلسه رسانه ای با اشاره به جشنواره ملی سرود فجر هم توضیح داد: مقرر است پس از پایان جشنواره کارهای منتخب در قالب آثار باکیفیت ضبط استودیویی داشته باشند تا بتوانیم در آینده شرایط بهتری برای سرود و گروههای کر فراهم نماییم.
سمیعی در بخش دیگری از این جلسه رسانه ای بود که در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه نظارت کیفی و محتوایی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه سرودهای تولیدشده در نهادهای مختلف اظهار داشت: مبنای بخش سرود بیشتر تحت نهادهایی است که با ما مبنای مشترک نظارتی دارند. ضمن این که اغلب محورهای محتوایی سرود به شکلی است که در عرصه نظارت هر مرجعی مدیریت نظارتی خاص خودرا دارد. البته دراین زمینه و برای هماهنگی بیشتر در نظارت های کمی و کیفی که همچنان هم وجود دارد برنامه هایی برای تقویت در نظر گرفته ایم که به زودی جزییات آن اعلام می شود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش پایانی این جلسه رسانه ای بود که درباره ی فقدان هم سویی نهادهای در رابطه با سرود و کمبود توجه دراین زمینه توضیح داد: من همیشه منتقد شرایط سرود بوده و هستم. من بر این باورم سرود می تواند در قالب های مختلف ایفای نقش داشته باشد و بسیار مؤثرتر از این باشد. اما سرود در یک سردرگمی به سر می برد که مراجع مختلف هم درباره ی آن تصمیم گیری می کنند. از دید جشنواره ملی سرود فجر، مرکب حرکت و نه مقصد سرود است. ما در دوره دهه ۶۰ شاهد اتفاقات خوبی در عرصه سرود بودیم اما چه اتفاقی افتاد که وارد یک خلاء شدیم؟ پس ما آمدیم با محور قراردادن گروههای آکاپلا و کر شرایط بهتری را برای سرود برمبنای آموزش ایجاد نماییم. توجه و تاکید ما گروههای کر هستند که تا حالا در کشور انجام نگرفته است. ما عقیده داریم که کروه کر مبنای گروههای سرود هستند. اینها رویکرد جدیدی است و نمی خواهیم فضا را پر از تشتت آرا نماییم. ما آمدیم نگاه ترمیمی داشته باشیم تا وضعیت سرود در وضعیت بهتری قرار گیرد.
جشنواره ملی سرود فجر شامل ۲ بخش رقابتی و جانبی است. در بخش رقابتی گروه ها در قالب گروههای سرود، کُر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کرده اند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایان نامه و رساله با موضوع هایی درباره ی جمع خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.
جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آئینی و آزاد انجام می شود. این جشنواره در چهار مرحله برگزار می گردد که اولین مرحله به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم بصورت منطقه ای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگان بخش منطقه ای وارد مرحله راهبری می شوند.