توسط مهدی وجدانی؛ موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

توسط مهدی وجدانی؛ موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

به گزارش پیلانو، یکی از آهنگسازان و رهبران ارکستر ایرانی قطعه ای را بر مبنای موسیقی شمال خراسان تنظیم و پیش روی مخاطبان قرار داد.

به گزارش پیلانو به نقل از مشاور رسانه ای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر مبنای موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر نموده است.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر در رابطه با این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر مبنای موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و تلاش کردم که به ساختار و بافتار اثر صدمه ای وارد نشده و آنرا حفظ کنم. همینطور در یک قسمتهایی هم تلاش کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می دانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می کنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب هم دارند و تلاش کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیین های نمایشی را هم با هارمونی مدرن بشنویم.
این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول افزود: بحث موسیقی شمال خراسان را هم تمام مردم ایران می دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به علت وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همچنین فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آن قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به علت این که در آن منطقه، اقلیت های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش ها هستند، سبک های مختلف موسیقی هم در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.
وی اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می کنید ریشه اغلب موسیقی های آن دوره، برپایه موسیقی های فولک یا محلی آن بوده که نمونه های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی گردد.
وجدانی همینطور اظهار داشت: به نظرم شنیدن موسیقی های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیم های جدید، می تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به علت این که این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چون که بطور قطع این ها در بن مایه ایرانیان بوده و با این قطعات ارتباط می گیرند.
این هنرمند در قسمت پایانی صحبت های خود اظهار نمود: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، بطور قطع اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آنرا مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.