سام كلانتری در گفت وگو با پیلانو؛ فیلمی که از علی اکبر صادقی تایید صد درصد نگرفت

سام كلانتری در گفت وگو با پیلانو؛ فیلمی که از علی اکبر صادقی تایید صد درصد نگرفت

به گزارش پیلانو، سام کلانتری کارگردان فیلم رخ که به ذهنیات علی اکبر صادقی می پردازد، بیان کرد این فیلم مورد قبول این شاعر معاصر قرار گرفته اما تایید صد درصدی نگرفته است.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، فیلم مستند «رخ» که بخشی از ذهنیات و درونیات علی اکبر صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر پیشکسوت را روایت می کند، طی مراسمی با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و سینمایی در تالار وحدت اکران و رونمایی گردید.
این اثر بیشتر از آن که فیلمی مستند شمرده شود، فیلمی است داستانی که ذهنیات علی اکبر صادقی این هنرمند خیال نگار و سنت گرای معاصر ایرانی را در خواب ها و درونیات او روایت می کند. این در شرایطی است که شخص علی اکبر صادقی هم ایفاگر نقش خود در این فیلم است و اتفاقاً نقطه عطف فیلم را میتوان بازی این هنرمند دانست. استفاده از جلوه های ویژه بصری در قسمتهایی از فیلم برای نمایش اوهام و ذهنیات علی اکبر صادقی، یکی از نکاتی است که به نمایش حسی که صادقی در فیلم بارها به آن اشاره می کند و انتقال این حس به مخاطب، تا حدودی کمک کرده است.
فیلم «رخ» روایت گر همه ابعاد هنری و زندگی علی اکبر صادقی نیست و تلاش کرده تا جایی که او همراهی می کند قسمتهایی از زندگی اش در کودکی، اتفاقات دوران جوانی و ازدواج و عشق وی در زندگی را روایت کند. در رابطه با این فیلم، گفت و گویی کوتاه با سام کلانتری کارگردان اثر داشتیم که در ادامه آنرا می خوانید.

سام کلانتری کارگردان فیلم مستند «رخ» در رابطه با شیوه روایت در این فیلم که میتوان گفت روایتی سوررئالیستی است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: مدت های طولانی بود من و آرش صادقی که با هم بزرگ شده ایم، قصد داشتیم فیلمی از علی اکبر صادقی بسازیم و هر بار به دلیلی این امکان فراهم نمی شد. تا این که تصمیم گرفتیم متوجه شویم در ذهن استاد صادقی چه می گذرد. چندین ماه در این مورد نوشتیم بشکلی که انگار فیلم هم با جست وجوهای ما، خودش خودش را خلق کرد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از خواب ها و رویاهای علی اکبر صادقی شروع نماییم.
وی همینطور در رابطه با اعتماد علی اکبر صادقی به گروه فیلمساز و ایده اولیه خط روایت فیلم توضیح داد: چون زمان زیادی است که آقای صادقی را می شناسم، اعتماد دو طرفه عمیقی بین ما وجود داشت؛ آرش که پسر استاد و گرافیست حرفه ای است را از سال ها قبل می شناسم و با مستانه مهاجر که در فیلم بعنوان تدوینگر حضور دارد، از حدود ۲۵ سال پیش آشنا بودم. همه ما پیش از این که به سمت سینما هدایت شویم قبلش دوست بودیم. ازاین رو نمی توانم بگویم خالق متن یا فیلمنامه چه کسی بود اما زمانِ بیشتر از حدی از ما گرفته شد. ایده مرکزی فیلم این بود که متوجه شویم در ذهن آقای صادقی چه می گذرد و برای رسیدن به این روند، رویاهایش را از لابه لای نوشته هایش جست وجو کردیم.
کلانتری در پاسخ به اینکه آیا علی اکبر صادقی بعد از تماشای فیلم، آنرا تصویر ذهنی خودش دانسته و از فیلم احساس رضایت داشته است یا خیر، اظهار داشت: آقای صادقی دست ما را در شیوه ارائه، خیلی باز گذاشت و شاید این مهم به واسطه اعتماد بیش از حد و سالهای زیاد آشنایی به وجود آمده است. آقای صادقی پس از اینکه فیلم را برای نخستین بار دید، پیشانی من و آرش را بوسید و نهایتا گفت «خوب بود!» و حتی یک مرتبه هم نگفت یک پلان را حذف نماییم یا پلانی اضافه نماییم.
وی همینطور بیان نمود: خروجی که شما دیدید خیلی مورد علاقه آقای صادقی بود اما این هنرمند بزرگ را باید به شیوه خودش روایت کرد یعنی خیلی احساس شادی یا تأیید صد درصد از او نگرفتیم اما همین که گفت «خوب بود» برای ما کفایت می کرد.
کارگردان مستند «رخ» در رابطه با نمایش ندادن آثار علی اکبر صادقی در این فیلم توضیح داد: قرار نبود آثار علی اکبر صادقی در فیلم به معرض نمایش گذاشته شود و فقط در یک سکانس از فیلم بود که آثار آقای صادقی باز هم در حالت رویاگونه و سوررئال به نمایش درآمد.
کلانتری در انتها بیان نمود: پخش بین المل فیم مستند «رخ» شروع شده است. قصد حضور در جشنواره های خارجی را داریم اما فعلا قرار نیست فیلم را در ایران به نمایش بگذاریم.

منبع: