هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛ از گردهمایی برای فلسطین تا انتشار فراخوان تجسمی فجر

هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛ از گردهمایی برای فلسطین تا انتشار فراخوان تجسمی فجر

پیلانو: در هفته ای که گذشت، هنرهای تجسمی هنوز هم تحت تاثیر جنایت رژیم غاصب صهیونیستی در غزه بود و گردهمایی هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران نیز در امتداد محکوم کردن این جنایت اجرا شد.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموما نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم همچنان که در هفته هایی که گذشت، هنرهای تجسمی نسبت به دیگر هنرها، در نمایش جنایت رژیم صهیونیستی بیشتر فعال بود. از جانب دیگر، هرچند جمعه ها روز تعطیل شمرده می شود اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و کارهای اخیر خودرا در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به سبب تعطیل بودن بیشتر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد. بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» به مروری بر اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همین طور برخی نمایشگاه ها خواهیم داشت.
رویدادها و نمایشگاه هایی با محور فلسطین
عصر آدینه ۲۸ مهر ماه حدود ۴۵ نمایشگاه هنری تجسمی در گالری های پایتخت افتتاح شد که شاید با اهمیت ترین آنها نمایشگاه منتخب آثار کاریکاتور امیه جحا هنرمند فلسطینی با موضوع مقاومت است که تا ۲۰ آبان به جز روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۰ تا ۱۶ در موزه هنرهای معاصر فلسطین، به آدرس خیابان ولی عصر (عج)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان شهید برادران مظفر، پلاک ۷۴ دایر است.
این نمایشگاه شامل ۶۵ اثر کاریکاتور با موضوع هایی همچون مقاومت و مظلومیت مردم فلسطین و افشای جنایات اشغالگران و متجاوزان صهیونیست است. امیه جحا که خود همسر یکی از شهدای راه آزادی سرزمین فلسطین بوده است، تا حالا جوایز مختلفی همچون جایزه آفرینش های هنری زنان از وزارت فرهنگ دولت فلسطین و جایزه بهترین کاریکاتوریست عرب را دریافت کرده است.
همچنین، نمایشگاه عکس «با طوفان الاقصی تا روز آخر» شامل آثار گروهی عکاسان رسانه های فعال در فلسطین اشغالی از عملیات طوفان الاقصی دوشنبه ۲۴ مهر در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران در عرصه هنری راه اندازی شد و در جریان آن ۴۲ عکس از شروع عملیات طوفان الاقصی که آثار عکاسان بین المللی هستند، به معرض نمایش گذاشته شده است.
در هفته ای که گذشت، گردهمایی هنرمندان تجسمی، موسیقی، سینما و تئاتر در پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین، شنبه ۲۹ مهر ماه در موزه هنرهای معاصر تهران انجام شد که در این مراسم هنرمندان نقاش در فضای ورودی موزه هنرهای معاصر به خلق اثر با موضوع در رابطه با مردم مظلوم فلسطین پرداختند.
همچنین نمایشگاه منتخبی از آثار نقاشی هنرمندان ایرانی و عرب به عنوان یکی از بخش های جنبی گردهمایی بزرگ هنرمندان در پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین، با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و شعیب حسینی مقدم قائم مقام سرپرست موزه راه اندازی شد. این نمایشگاه، دربرگیرنده قریب به ۵۰ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و حوزه هنری با محوریت مقاومت و فلسطین اشغالی بود.
معرفی دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی
در هفته ای که گذشت، دومین جلسه شورای سیاست گذاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا شد. در این نشست حسین براتی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به عنوان دبیر این رویداد هنری که به رسم هر سال در استان قزوین برگزار می شود، معرفی گردید.
در این جلسه همچنین، متن فراخوان هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران بمنظور آماده سازی نسخه نهایی، مورد بررسی و هم اندیشی اعضای شورای سیاست گذاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران قرار گرفت. اهداف برگزاری دوسالانه، بخش ها و گرایش های مختلف، شرایط شرکت هنرمندان، موضوع آثار ارسالی، تقویم اجرائی و همین طور جوایز اهدایی به برگزیدگان، همچون محورهایی بود که توسط حاضران مورد تبادل نظر واقع شد.
انتشار فراخوان شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
یکی از با اهمیت ترین جشنواره های هنرهای تجسمی در کشور، «تجسمی فجر» است که در هفته ای که گذشت، فراخوان آن با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت بخش و امیدآفرین منتشر گردید.
فراخوان جشنواره شانزدهم تجسمی فجر در ۲ بخش رقابتی و غیررقابتی و در ۱۰ رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر)، تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشی خط)، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر)، کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره)، مجسمه سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه های هنری جدید، از طرف دبیرخانه جشنواره منتشر گردید.
بخش رقابتی جشنواره یعنی «طوبای زرین» دربرگیرنده ۷ زیربخش است که زیربخش های آزاد، موضوعی (قله ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ محور، فیلم های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) را شامل می شود. بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم شامل ۶ زیر بخش است که بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر (محیطی) را دربرمی گیرد.
آخرین مهلت ثبت نام در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، روز شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ تعیین شده است.
دیوارنگاره های پایتخت بوی غیرت گرفتند
همزمان با جنایات ددمنشانه رژیم کودک کش صهیونیستی و اعلام آمادگی میلیونی مردم ایران و دیگر کشورها، تازه ترین دیوارنگاره میدان انقلاب با عنوان «سیل غیرت» و مبارزه با اسرائیل رونمایی گردید.
همچنین در چالش «حریفت منم» بیش از ۶ میلیون نفر ایرانی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده اند.
جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نیز باتوجه به اتحاد بین جبهه مقاومت مقابل رژیم غاصب صهیونیستی بامدادان سه شنبه دوم آبان ماه نصب و رونمایی گردید.

منبع: