نشست كنسرت خاطره سازها در مهر-۱؛ مخاطبان موسیقی سالم به این کنسرت بیایند

نشست كنسرت خاطره سازها در مهر-۱؛ مخاطبان موسیقی سالم به این کنسرت بیایند

به گزارش پیلانو، دست اندرکاران برگزاری کنسرت خاطره سازها در آستانه برگزاری این رویداد طی یک نشست رسانه ای مشروح به بیان جزئیات این رویداد و دغدغه هایشان در فرایند فعلی تولید و عرضه آثار موسیقایی پرداختند.
دریافت 24 MB
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ تعدادی از دست اندرکاران برگزاری کنسرت موسیقی «خاطره سازها» در آستانه برگزاری تازه ترین اجرای زنده خود که روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم مهر ماه در تالار وحدت برگزار می شود، طی یک نشست رسانه ای که توسط گروه هنر خبرگزاری مهر تدارک دیده شده بود، به بیان جزییات این رویداد و دغدغه هایشان در پروسه فعلی تولید و عرضه آثار موسیقایی پرداختند.
به گفته دست اندرکاران این رویداد موسیقایی، کنسرت نوستالژی پاپ به تهیه کنندگی سجاد عزیزی آرام، سرپرستی محمدرضا چراغعلی، خوانندگی قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، حمید غلامعلی و مهدی مقدم و رهبری ارکستر علی فرهنگی با هدف ادای احترام به پیشروان و تقدیر از پیشکسوتان موسیقی پاپ که زمینه ساز بروز و ظهور خیلی از استعدادها در این حوزه بودند و همین طور انتقال خاطرات خوب با خوانندگان پیشروی پاپ کشور برگزار می گردد.
برگزاری این رویداد موسیقایی ویژه که می تواند در ردیف یکی از متفاوت ترین کنسرتهای موسیقی در عرصه موسیقی پاپ لقب بگیرد، بهانه ای شد تا برخی از دست اندرکاران این کنسرت با حضور در خبرگزاری مهر به ارائه جزییات این رویداد موسیقایی و دغدغه های خود در حوزه موسیقی پاپ بپردازند. فرآیندی که سبب شد تا حاضران در این جلسه با ارائه نقطه نظرات انتقادی و کارشناسی خود به تشریح آن چه حالا در پروسه تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی می گذرد، بپردازند.

حال و هوای آقای خواننده پس از ۱۲ سال دوری از کنسرت ها
قاسم افشار خواننده شناخته شده موسیقی پاپ که در دهه هفتاد با عرضه تک آهنگ «وقف پرنده ها» یکی از آغازگران موج تازه موسیقی پاپ ایران بود، در آغاز این جلسه رسانه ای اظهار داشت: بسیار خوشحالم که بواسطه کوشش های سجاد عزیزی آرام و حضور تعدادی از بهترین هنرمندان موسیقی پاپ ایران پس از ۱۲ سال دوری از صحنه اجراهای زنده این فرصت را پیدا کردم تا اتفاق ارزشمندی را رقم بزنیم و امیدوار هستم در این حوزه شاهد اتفاقات خوبی باشیم. ما تنها چیزی که برای ماندن این اجراهای نوستالژیک نیاز داریم حمایت خوب است که طبیعتاً در این حوزه اول متولیان حوزه موسیقی و بعد مخاطبان فهیم موسیقی پاپ می توانند بهترین حامیان ما باشند. من بر این باورم آن چه در این کنسرت نوستالژیک پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، دربرگیرنده اتفاقات بسیار عالی و ارزشمندی است که مقرر است با موسیقی و صدای درست طی ۲ شب میزبان علاقه مندان باشد.
وی ضمن اشاره به روند فعلی برگزاری کنسرتهای پاپ در ایران اظهار داشت: خوشبختانه طی سالهای اخیر کنسرتهای بسیار خوبی درحال برگزاری است که دربرگیرنده نقاط مثبت زیادی هستند. اما باید بپذیریم یکسری از کنسرت ها هم هستند که در عرصه اجراها با نقاط ضعف زیادی همراه می شوند که باید برای ارتقای آنها برنامه ریزی موثرتری صورت گیرد. در این چارچوب نهایت تلاشمان را می نماییم تا اجرای سالمی را در این ۲ شب تحویل گوش مخاطب بدهیم. شاید باورکردنی نباشد اما با وجود اجراهای مختلفی که طی این سال ها داشتم اما حال و هوای برگزاری این کنسرت به شکلی است که احساس کودکی را دارم که گویی برای نخستین بار است روی صحنه حضور پیدا می کند. این برای من بسیار تجربه جذابی است که می توانم در سالنی حضور پیدا کنم که پس از سال ها مقرر است در آن شب خاطره انگیزی برای مخاطبان رقم بخورد و امیدوار هستم به پُلی برای استمرار چنین اجراهای خاطره انگیزی تبدیل گردد. شرایطی که برای برگزاری آن درحال روزشماری هستم.

هدف ما انجام کارهایی است که دیگران انجام ندادند
سجاد عزیزی آرام شاعر، مدیر کانون ادبی زمستان و تهیه کننده کنسرت نوستالژی های پاپ هم در آغاز این جلسه رسانه ای ضمن اشاره به انگیزه های برگزاری این رویداد موسیقایی ویژه بیان کرد: ریشه کارهای موسیقایی مجموعه «زمستان» به عمر بیست ساله خود نزدیک می شود. شرایطی که تلاش شد در حوزه های مختلف شعر، ترانه و موسیقی کارهای پژوهشی و اجرائی را پیش روی علاقه مندان قرار دهد. البته ما در عرصه موسیقی بیش از یک سال و نیم است که کارهای جدی تری را شروع کردیم و بدنبال هدفی هستیم که شاید سایر دست اندرکاران موسیقی دنبال آن نیستند. به شکل ساده تر بگویم هدف ما انجام کارهایی است که دیگران آنها را انجام نداده اند.
وی اضافه کرد: موسیقی در فرهنگ ایرانی آمیخته با شعر و ادبیات است و شما اگر به آثار بزرگان ادبیات ایران همچون حافظ مراجعه کنید، می بینید که هر جا نام «ترانه» آمده است، در همان بیت یا ادامه شعر، از کلید واژه های در رابطه با موسیقی هم استفاده شده است. فرآیندی که نشان دهنده جایگاه کلان موسیقی در فرهنگ و ادبیات ماست. از طرفی ما بچه های بر آمده از نسلی بودیم که صداهای خوب، ترانه های خوب و آهنگ های خوب را زیاد شنیدیم. گو اینکه اگر بخواهیم چه ترانه ها و چه آثار موسیقایی پس از انقلاب و چه آثار خوانندگانی را که آن سال ها در ایران نبودند با خیلی از آثار انتشار یافته این دوران مقایسه نماییم، متوجه می شویم که ادبیات و کلام، موسیقی و آموزه های اخلاقی اغلب این کارها، به خیلی از ترانه های امروز شرف دارد. شرایطی که من را به این فکر انداخت تا به جهت عهدی که به دوشم بوده و بواسطه هنرمندان بزرگی چون محمدرضا چراغعلی، چنگیز حبیبیان، قاسم افشار، حمید غلامعلی، مهدی مقدم و علی فرهنگی شرایطی را برای برگزاری کنسرت این ستاره های کم نظیر موسیقی پاپ فراهم سازم.

کنسرتی برای نکوداشت کتک خورهای موسیقی پاپ
این شاعر و ترانه سرا افزود: آن چه در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، ادای دینی به موسیقی و ادبیاتی است که در سالهای گذشته شرایط بسیار بهتری داشتند. من تحصیلات دانشگاهی خودم را با رشته سجاد عزیزی آرام: بدنبال هدفی هستیم که شاید سایردست اندرکاران موسیقی دنبال آن نیستند. به شکل ساده تربگویم هدف ما انجام کارهایی هست که دیگران آنها را انجام نداده اند ادبیات پایان دادم و همیشه تلاش کردم در کنار علاقه مندی هایم به موسیقی نسبت به تعهدی که در رابطه با ادبیات و موسیقی داشتم و دارم فضایی را فراهم سازم که دغدغه مندان این عرصه شرایط بهتری را برای کار داشته باشند. من همیشه وقتی به آثار دهه هفتاد موسیقی پاپ ایران رجوع می کنم، متوجه می شوم که بزرگواران و هنرمندان فعال آن سال ها بهترین زحمت را برای موسیقی پاپ کشیدند و به صورتی خودرا کتک خور این جریان کردند. هنرمندانی که انصافاً کارهای سالمی را خوانند و می توان به آثارشان تکیه کرد و آنها را باارزش نامید.
وی اضافه کرد: موسیقی این هنرمندان چه درحوزه کلام، چه درحوزه ملودی، چه درحوزه تنظیم و چه در عرصه خوانندگی دارای بینش و دانش عمیقی بود که تلاش نمی کرد مانند خیلی از آثار موسیقایی روزگار ما، یکسری اصوات و کلمات را کنار هم بچیند تا از پس آن موسیقی به مخاطب ارائه شود که شنونده به علت حجم بسیار گسترده تبلیغات این آثار مجبور به شنیدن آن باشد. جالب این که تعدادی از این آثار هم این ادعا و نگرش را جا انداختند که رجوع به موسیقی های قبلی ناشی از عقب ماندگی، کمبود دانش و به روز نبودن است که دیگر در بین مخاطبان امروزی محلی از اعراب ندارند. شرایطی بسیار ناراحت کننده و غم انگیز که همیشه از گسترش چنین نگرشی ناراحت بودم و هستم.

خیلی ها گفتند عجب حرکت خوبی اما…
تهیه کننده کنسرت نوستالژی های پاپ در ادامه بخش اول صحبت های خود بیان کرد: همه دست اندرکاران برگزاری این کنسرت دنبال موسیقی سالم هستند. این یک الزام است که به صدا، ترانه خوب، ملودی و تکنیک خوب در نوازندگی و تنظیم بازگردیم. ما در شرایطی هستیم که متأسفانه اغلب کنسرت ها با فراز و فرودهایی مواجه اند که دربرگیرنده کیفیت لازم نیست. بدین سبب انچه در کنسرت پیش رو برگزار می شود، تلاشی برای رسیدن به موسیقی سالم می باشد. جالب اینجاست وقتی ما تصمیم به برگزاری این کنسرت گرفتیم خیلی از دوستان گفتند: «عجب حرکت خوبی» اما به غیراز آقای اله یاری (مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و آقای سالم (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) کمک و حمایت چندانی از ما صورت نگرفت. گو اینکه در جلسه ای که این عزیزان برگزارشد آنها با وجود ممانعت هایی که برای برگزاری کنسرت پاپ در تالار وحدت بود، نهایت همکاری را انجام دادند.
عزیزی آرام اظهار داشت: خیلی از فعالان عرصه موسیقی می دانند که برگزاری چنین رویدادهایی به لحاظ مالی و انعقاد قراردادهای رایج کنسرت ها واقعاً دربرگیرنده منفعت های مالی نیست، بدین سبب هر عزیزی که در برگزاری این کنسرت سهیم شده است، واقعاً دلی در ماجرا حضور پیدا کرده که اگر می خواستیم مانند روال کنسرتهای رایج عمل نماییم، این جمع پاشیده می شد. به هر حال برای من و همکارانم جمع کردن برخی از خوانندگان صاحب نام موسیقی که به اعتقاد من ستاره های موسیقی پاپ ایران هستند، کار آسانی نبود و بسیار خوشحالم که مدیر دفتر موسیقی و مدیرعامل بنیاد رودکی پای حرف خود ایستادند و شرایط برگزاری این اجراهای زنده را برای ما هموار کردند. چونکه معتقد بودند این کنسرت فراتر از موسیقی پاپ است. من هم از این فرصت استفاده کردم با امیدواری این که چنین جریانی ادامه دار باشد کارها را هماهنگ کردم.

پرونده ای که باید تهیه کنندگان آنرا باز کنند
این تهیه کننده موسیقی ضمن اشاره به این که برای برگزاری چنین کنسرت هایی در را به روی کسی نبسته اند، اشاره کرد: بدون تردید خیلی از هنرمندان هستند که آثارشان در برگیرنده نوستالژی وخاطره سازی است. اما به هر حال در گام اول نیاز بود افرادی کنار هم جمع شوند که هم دل باشند. به اعتقاد من هرکدام از این بزرگواران فقط خواننده نیستند. این هنرمندان به تنهایی تهیه کنندگانی هستند که با تمام وجودشان وقت گذاشتند تا کنسرت با کیفیتی را تقدیم نگاه مخاطبان فهیم موسیقی کنند و امیدوار هستم در این حوزه شاهد اتفاقات خوبی هم باشیم.
وی اشاره کرد: خیلی امیدوار هستم از این پس مدیران و مسئولان ما در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر، فقط به گردش مالی کنسرت ها توجه نکنند و به موسیقی سالم عنایت ویژه ای داشته باشند. از طرفی امیدوار هستم شرکت های تهیه و تولید آثار موسیقایی هم از این پس پرونده ای را برای اجرای چنین موسیقی هایی باز کنند چونکه خودشان خوب می دانند تعدادی از خواننده ها در این سال ها تبدیل به کالای مصرفی شدند که اصلاً زیبنده موسیقی نیست. من بر این باورم هنر نباید صنعتی شود. هنر نباید فقط در گیشه خلاصه شود. بله این درست که باید به عنصردرآمدزایی هم توجه داشت اما این رویکرد دلیل نمی شود تا به هنر و موسیقی تا این حد مصرفی و پولی نگاه نماییم. ما نمی توانیم به تنهایی در راه پیش قدمهای محکمی برداریم برای اینکه شرکتها و مجموعه های دیگر هم باید پرونده ای را برای این حوزه باز کنند تا خواننده های خاطره ساز ما در فضای مطمئن تر و بیشتری کار کنند. این را هم بگویم بطور قطع با دوستان و هنرمندان دیگری که در این حوزه فعالیت می نمایند، جلسات زیادی را برگزار می نماییم تا به جمع ما بپیوندند چون این روند به نفع موسیقی ایران است که امیدوار هستم ادامه داشته باشد.

تعجب رهبر ارکستر از تمرین ها و اجرای یک قطعه مشترک
عزیزی آرام درباره ی چیدمان قطعات در نظر گرفته شده برای این کنسرت هم اظهار داشت: بر طبق توافقی که با دوستان هنرمند صورت گرفته، ملاک و ترتیب اجرای قطعات، کِسوت خوانندگان حاضر است که ابتدا قاسم افشار با اجرای دو قطعه شروع کنسرت خواهد بود. این درحالی است که حمید غلامعلی، چنگیز حبیبیان و مهدی مقدم هر کدام با اجرای دو قطعه بخش اول کنسرت را پیش روی مخاطبان قرارمی دهند. این روند یک دفعه دیگر هم ادامه پیدا می کند تا این که در آخر اجرا اثری مشترکی به خوانندگی هر چهار خواننده با تک نوازی پیانو محمدرضا چراغعلی برای مخاطبان اجرا می شود. نام این قطعه به یاد مرحوم فروغ فرخزاد «تنها صداست که می سجاد عزیزی آرام: تهیه کنندگان خودشان خوب می دانند تعدادی از خواننده ها در این سال ها تبدیل به کالای مصرفی شدند که اصلاً زیبنده موسیقی نیست ماند» نامگذاری شده و به صورتی یادآور سال هایی است که این عزیزان در عرصه موسیقی فعالیت می کردند و به صورتی آبروی موسیقی ما محسوب می شوند.
برای شنیدن تک آهنگ «تنها صداست که می ماند» اینجا را کلیک کنید.
علی فرهنگی رهبر ارکستر کنسرت ستاره های موسیقی پاپ هم در بخش دیگری از این جلسه رسانه ای درباره ی جزییات فنی اجراهای پیش رو اظهار داشت: بسیار خوشحالم که بواسطه دعوت سجاد عزیزی آرام می توانم به عنوان عضو کوچکی از گروه با استادان درجه یک موسیقی پاپ کنسرتی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم. این دوستان همچون هنرمندانی بودند که در تمرین ها هیچ مشکلی با آنها نداشتم. گو اینکه دوستان به گونه ای می خواندند که گویی در اجرا هستند. شرایطی که موجب می شود در چند جلسه مفید تمرین بتوانیم کلیت کار را به درستی به عاقبت برسانیم. برای من بسیار جالب و شگفت انگیز بود که دوستان در تمرینات به قدری خوب می خوانند که می دانم در چند جلسه کار را در می اوریم. موردی که قبل از این در گروه ها و هنرمندان کمتری شاهد آن بودم.
وی درباره ی سازبندی و ارکستر این کنسرت موسیقی بیان کرد: آن چه درارکستر پیش رو طراحی شده، به کارگیری سازهایی چون درامز، پرکاشن، فلوت، ویولن، کیبورد، گیتارباس، گیتار الکتریک و گیتار نایلون است که همه نوازندگانش همچون هنرمندان درجه یک موسیقی کشورمان هستند. نکته دیگر این که چون آهنگسازان بسیار خوبی برای قطعات قدیمی موسیقی پاپ آهنگسازی کردند بدین سبب تنظیم قطعات برای ارکستر کار بسیار سختی بود که امیدوار هستم کارها به درستی و خوبی جلو برود. به هر ترتیب آهنگ ها بسیار دارای ارزش و زیبایی هستند و مطمئن هستم تماشاگران از این اجرا و قطعاتی که انتخاب شده لذت خواهند برد.

امروز بلاگرها و اینفلوئنسرها حرف اول را در موسیقی می زنند
مهدی مقدم از خوانندگان پیشگام موسیقی پاپ ایران در اوایل دهه هشتاد هم که در کنسرت ستاره های موسیقی پاپ به عنوان یکی از خوانندگان به اجرای برنامه می پردازد، در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از مواجه باردیگر اش با مخاطبان به طرح نکاتی درباره ی شرایط این روزهای موسیقی پاپ ایران و مشکلات این حوزه پرداخت.
وی اظهار داشت: خدا را شکر می کنم که من را در جایگاهی قرارداد، که روزی آرزویش را داشتم. شرایطی که بتوانم روزی قطعه ای بخوام و حتی از پس خوانش این تک آهنگ، آلبوم هم منتشر کنم. چارچوبی که خداوند بزرگ مهدی مقدم: امروز سرنوشت یک خواننده و آهنگساز معطوف به توجه بلاگرها و اینفلوئنسرها است که بواسطه پول های میلیاردی که دریافت می کنند در فضای مجازی خواننده مورد نظر تهیه کننده را تبلیغ می کنند و متأسفانه این که خیلی از مخاطبان هم فریب چنین رفتار کثیفی می شوند من را به آرزویم و حتی بیشتر رساند و حالا از پس این شرایطی که در سالهای قبل برای من پیش آمد، حالا می توانم بواسطه حمایت دوست عزیزم سجاد عزیزی آرام کنسرتی را با همراهی تعدادی از بهترین های موسیقی پاپ برگزار کنم.
این خواننده اشاره کرد: به اعتقاد من در این سال ها واقعاً دل و جرأت می خواهد که یک تهیه کننده بتواند روی خواننده هایی چون ما سرمایه گذاری کند. این هم دلیلی بر ضعف خوانندگان نیست، این فقط به علت کم لطفی تعدادی از تهیه کنندگان و کنسرت گذاران است که خودشان حرف اول و آخر را می زنند و برای برگزاری چنین کنسرت ها نه هیچ گاه جرأت این کار را دارند، نه فکر برگزاری این کنسرت ها را دارند و نه در صورت پیشنهادهای این چنینی قبول می کنند. برای اینکه آنها می گویند ما خوانندگانی هستیم که مردیم و از بین رفتیم. در صورتیکه اصلاً این طور نیست. چونکه بسیاری از هنرمندان حوزه موسیقی و سینما و تئاتر بودند و هستند که در سنین بالا شناخته و معروف شدند و اتفاقاتی را رقم زدند که خیلی از هنرمندان از پس کارهای آنان وارد مارکتینگ هنر شدند.
وی اضافه کرد: به اعتقاد من هیچ چیزی قابل سرشماری نیست که حتما بر طبق آن باید اتفاقات صورت پذیرد. از طرفی حالا همه آن چه در موسیقی می گذرد، فقط و فقط به پول خلاصه می شود پس هر آن چه می شنوید فقط دلیلی برای خوب بودن آهنگساز و تنظیم کننده نیست. امروز سرنوشت یک خواننده و آهنگساز معطوف به توجه بلاگرها و اینفلوئنسرها است که بواسطه پول های میلیاردی که دریافت می کنند در فضای مجازی خواننده مورد نظر تهیه کننده را تبلیغ می کنند و متأسفانه این که خیلی از مخاطبان هم فریب چنین رفتار کثیفی می شوند.

این نسل شنونده موسیقی خوبی نیست
خواننده آلبوم «احتیاط» در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه موسیقی از دست هم طیف های وی خارج شده است، اظهار داشت: من و نسل من تلاش می کردیم شنونده موسیقی خوب باشیم تا بتوانیم به تبع آن موسیقی های خوبی هم تولید نماییم. اصلاً به همین جهت است که نمی توانیم اغلب موسیقی های نسل امروز را قبول نماییم چون این نسل شنونده موسیقی خوب نیستند، چون به آنها نوعی از موسیقی خورانده می شود که انتخابی بین بد و بدتر است، چون چیزی برای گوش دادن ندارند. در صورتیکه هنرمندان نسل من و نسل قبل از من مانند قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، حمید غلامعلی و بسیاری دیگر با تمام کمبودها نهایت تلاش خودرا انجام دادند تا بتوانند موسیقی خوبی را تولید کنند. شرایطی که اینروزها درحال تولید و شنیدن موسیقی هایی هستیم که محتوای موجود در آن واقعاً برای ما قابل هضم نبود و حتی برای جملاتی که در این سال ها به آسانی در ترانه ها اجرا می شوند، نمی توانستیم مجوز بگیریم.
وی اضافه کرد: من و خیلی از هم نسلانم تمام تلاشمان را به کار گرفتیم که هیچگاه به موسیقی مصرفی نگاه نکنیم. ما اثری را تولید می کردیم که دلمان می خواست. شرایطی که دقیقاً در کنسرت پیش رو هم وجود دارد و آن چه در صحنه تالار وحدت اجرا می شود، انعکاس یک تلاش جمعی برای رساندن نوعی از موسیقی به گوش مخاطبان است که در انحصار سلیقه این روزهای خیلی از مخاطبان نیست اما ارائه دهنده جلوه ای از موسیقی است که خیلی از تهیه کنندگان آنرا دوست ندارند. اما بطور قطع دربرگیرنده امتیازاتی است که مخاطبان خودش را دارد.

ما «تعیین کننده» نیستیم، ما «تعیین شونده» شدیم!
مقدم در بخش دیگری از این جلسه رسانه ای بود که با انتقاد از مارکتینگ فعلی موسیقی پاپ ایران اشاره کرد: متأسفانه مساله اینجاست که امروز در بیشتر موارد، من به عنوان خواننده تعیین کننده نیستم. ما امروز تعیین شوندگانی شدیم که به دلخواه تهیه کننده باید موسیقی تولید نماییم و به خورد مردم بدهیم. این یک فساد بزرگ است که واقعاً کمتر دلسوزی را می توان در آن یافت. متأسفانه برخی ها که مشغول کارهای فرهنگی هنری هستند اصلاً دلشان به حال فرهنگ و هنر نمی سوزد، خیلی از آنها فکر جیب مردم هستند. اصلاً یکی از دلایلی که بنده و امثال بنده در این شرایط فراموش شدیم، این بود که ما هیچ گاه کاری نکردیم که از ما خواسته شده بود. ما کاری را کردیم که خودمان می خواستیم. پس اگر من امروز در کنار قاسم افشار، حمید غلامعلی، چنگیز حبیبیان و محمدرضا چراغلی هستم فقط به خاطر همان هم دلی است که سجاد عزیزی مهدی مقدم: امروز در بیشتر موارد، من به عنوان خواننده تعیین کننده نیستم. ما امروز تعیین شوندگانی شدیم که به دلخواه تهیه کننده باید موسیقی تولید نماییم و به خورد مردم بدهیم. این یک فساد بزرگ است که واقعاً کمتر دلسوزی را می توان در آن یافت آرام به آن اشاره نمود. ما برای برگزاری این کنسرت هیچ چشم داشتی نداشتیم.
این خواننده پاپ اشاره کرد: من بر این باورم در حق این بزرگواران و بنده اجحاف شده است. برای اینکه آن دوران نه کنسرتی به این اندازه و تعداد وجود داشت و نه فضای مجازی بود که بتوانیم آثار خودرا با جامعه هدف گسترده ای معرفی نماییم. ما در محیط سختی کار می کردیم که حالا یک ذره از آن سختی ها وجود ندارد. اصلاً به همین جهت است که بر این باورم کنسرت پیش رو یک اتفاق بسیار بزرگ است که از نظر من فقط در قد و قامت یک کنسرت نیست چون تهیه کننده در این شرایط اقتصادی بد ریسک بسیار بزرگی کرده و خوانندگانی را دور هم جمع کرده که جز عشق و توجه به موسیقی سالم دغدغه ای ندارند. شرایطی که شاید از دید برخی از مخاطبان چندان اهمیت نداشته باشد اما هرچه هست اقدام بسیار ارزشمندی است که در تاریخ موسیقی این سرزمین باقی می ماند.
این هنرمند فعال موسیقی پاپ درباره ی دلیلهای استمرار کارهای خود در حوزه موسیقی اظهار داشت: ما ادامه کاری نداشتیم چون کسی ما را حمایت نمی کرد. حتی به علت پخش آثارمان در شبکه های بیگانه که اصلاً دست خودمان نبود، منجر به ممنوع الکاری ما شد. در صورتیکه الان چنین نگاهی به نظر وجود ندارد و خوانندگانی که آثارشان بدون هماهنگی و اجازه در شبکه های بیگانه پخش می شود، مشمول چنین برخوردهایی نمی شوند. البته که بسیار خوشحالم که چنین نگاهی در نوع عملکرد مدیران وجود دارد و فضای فعلی برگزاری کنسرت ها دیگر مثل گذشته نیست. اما از این ناراحتم که چرا این رویکرد در آن سال ها وجود نداشت و سبب شد تا صدای من و نسل قبل من به گوش نوجوان و جوان امروزی نرسد و گوش او از ما فاصله گرفته و فرهنگ شنیداری مردم در این شکل قرار گیرد. ما ضربه دیدیم و انتظار داریم که حالا مردم از ما حمایت کنند.

آقای مدیر باور کنید ما مقصر فراموشی مان نبودیم
خواننده آلبوم «سال» افزود: اگر مردم امروز هم از ما حمایت نکنند ما بازهم ادامه می دهیم تا حرف هایمان را ثابت نماییم برای اینکه معتقدیم زمان همه چیز را مشخص می کند. ما به کارمان ایمان داریم و معتقدیم می توانیم بهترین اجرا را تقدیم نگاه مردم نماییم. شرایطی که می تواند ما را در آینده قوی تر کند وکاری کند تا حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشیم. ما دوست داریم به کارمان ادامه بدهیم و چیز زیادی هم نمی خواهیم. ما فقط حمایت می خواهیم که هیچکدام از این شرکتها ما را حمایت نکنند. ما فقط خدا را داریم و این جمع دوست داشتنی که امیدوار هستم استمرار داشته و شرایطی را فراهم سازد که به هدف اصلی خودمان برسیم.
دست اندرکاران برگزاری کنسرت موسیقی «خاطره سازها» در بخش دیگری از این جلسه رسانه ای بود که در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص گسترش و تعمیم کلید واژه «مافیای موسیقی» در پروسه تولید، قاسم افشار: من از دهه هفتاد کارم را در موسیقی شروع کردم و در همان شروع مجبور بودم قرار داد پنج ساله ای را با یک شرکت تولید آثار موسیقایی امضا کنم. کاری که شادمهر عقیلی هم در آن سال ها انجام داد و قرارداد سه ساله ای را امضا کرد. شرایطی که به اعتقاد من شروع حضور در یک فرم مافیایی بود بازاریابی و ارائه محصولات موسیقایی به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.
قاسم افشار با تبیین و انتقاد از گسترش چنین رویه ای در عرصه موسیقی پاپ ایران توضیح داد: این مافیای موسیقی که به آن اشاره می کنید، نه فقط در موسیقی که در عرصه های مختلفی چون سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی هم وجود دارد. من از دهه هفتاد کارم را در موسیقی شروع کردم و در همان شروع مجبور بودم، قرارداد پنج ساله ای را با یک شرکت تولید آثار موسیقایی امضا کنم. کاری که شادمهر عقیلی هم در آن سال ها انجام داد و قرارداد سه ساله ای را امضا کرد. شرایطی که به اعتقاد من شروع حضور در یک فرم مافیایی بود. برای اینکه اگر آن روز من آن قرارداد را امضا نمی کرد، نمی توانستم وارد مارکتینگ موسیقی خصوصاً حوزه خوانندگی شوم. مسیری که دوستان رسماً به من اعلام نمودند که اگر خارج از آن باشم بطور قطع نمی توانم به کارم ادامه دهم. این ماجرا هم هر روز پررنگ تر و پررنگ تر می شد و عرصه را هم برای من تنگ تر می کرد تا جایی که مجبور به کناره گیری و گوشه نشینی شدیم.
وی اضافه کرد: یادم می آید چند سال پیش در جلسه ای با حضور یکی از مدیران موسیقی به من گفتند که شما خودتان کنار کشیدید و من به آن مدیر محترم گفتم که ما مقصر نبودیم، این شرایط و رفتارهای نامناسب تعدادی از تهیه کنندگان و کنسرت گذاران بود که سبب کناره گیری ما شد. اصلاً کدام هنرمند است که دوست نداشته باشد کار کند؟ کدام هنرمند است که دوست نداشته باشد صدایش به مردم برسد؟ اما چه حیف تشکیلاتی در موسیقی درست شد که حضور مستمر ما در این حرفه را سخت و مشکل تر کرد. گویی ما دائم کار می کردیم و کار می کردیم تا کار خوب و سالمی را تولید نماییم اما چون حمایت بعد از تولید نداشتیم هیچ اتفاقی برای آن اثر نمی افتاد. در این مجال فقط هم تلویزیون نیست، بلکه این فضای مجازی است که اتفاقات را برای خواننده رقم می زند. چون تا وقتی من کار چند صد میلیونی را تولید کنم اما هیچ بستری در فضای مجازی نخواهد تا کارم را تبلیغ کند نمی توانم در آن چه مد نظرم است موفق باشم. جالب اینجاست که فلان نماهنگ بسیار ضعیف و بی کیفیت به علت پشتیبانی مالی و رسانه ای که دارد به سرعت دیده می شود ولی کار من همچنان ناشنیده باقی می ماند.

من نمی توانم گوش مردم را عوض کنم ولی برخی تهیه کننده ها می توانند
خواننده تک آهنگ پرطرفدار «وقف پرنده ها» با اشاره به اینکه کلید واژه «مافیا» در تمام عرصه های مختلف هنر وجود دارد، توضیح داد: حضور مارکتینگ موسیقی و کوشش برای بقا در نظام اقتصادی موسیقی امری اجتناب ناپذیر است که بنده به شدت به آن اعتقاد دارم اما این روند هم منطقی دارد. شاید گرفتن درصدفروش کنسرت ها برای خواننده بد نباشد. اما به نظرم باید به همه آدم های موسیقی اجازه ورود داد تا بتوانند محتوای مورد نظر خود و طرفدارانشان را ارائه و پیدا کنند. پس تهیه کنندگان محترم و عزیز لطفاً اجازه بدهید اول مردم انتخاب کنند و این شما نباشید که برای مردم انتخاب می کنید. شرایطی که امروزه خیلی ها برای مخاطبان موسیقی را انتخاب می کنند و دقیقاً در این حالت است که برای منِ قاسم افشار شرایط دشواری می شود که بخواهم گوش مردم را عوض کنم. وی اظهار داشت: من مدتی پیش بود که به یکی از مدیران دفتر موسیقی وزارت فرهنگ گفتم من مانده ام تعدادی از این کارهایی که تولید و پخش می شوند چگونه توانسته اند پروسه صدور مجوز را طی کنند؟ ولی من اگر بخواهم کاری را تولید کنم باید باخیلی از مشکلات روبرو شوم. بله من می دانم که الان با ۳۰ سال پیش که من کارم را در موسیقی شروع کردم، خیلی چیزها تفاوت کرده است. مسئولان هم می دانند اما حرف من این است که شما می گوئید بنده و امثال بنده چراغ موسیقی پاپ را روشن کردیم و طلبی هم از کسی نداریم اما بیایید لاقل کمی از این جریان حمایت کنید و باور کنید که ما چیز دیگری جز حمایت نمی خواهیم. من یادم می آید در دولت آقای روحانی که خدمت معاون وزیر رسیدیم و آنجا باز هم از کلمه حمایت صحبت کردیم و گفتیم چرا از ما حمایت نمی کنید؟ آقای معاون در یک کلام جواب پرسش من و شاید پرسش شما به عنوان خبرنگار را داد. او اظهار داشت: «ما زورمان نمی رسد.»
مهدی مقدم هم درتایید صحبت های افشار اشاره کرد: آن چه در تولید آثارمان به شدت روی آن متمرکز بودیم تولید کارهای مناسب برای مردم، حتی در وجوه سرگرم کننده اش بود. ما حتی جرأت نداشتیم کاری را در سی دی تولید نماییم مبادا آن سی دی سرقت شده و ناخواسته مردم آنرا بشنوند. اما الان چقدر بدبخت شدیم که باید کار را تولید نماییم، هزینه هم بدهیم و همه زورمان را هم به کار ببندیم اما باز شرایطی فراهم گردد که کار شنیده نشود. جالب است که باید این همه پول هم بدهیم و با مافیا هم مبارزه نماییم تا کارمان به گوش کردن برسد اما در نهایت همچنان انتقاد بشنویم.

لطفاً کنسرت ها و خواننده ها را درجه بندی کنید
سجاد عزیزی آرام هم در این بخش از نشست رسانه ای در تشریح عبارت «مافیای موسیقی» توضیح داد: بحث مافیای موسیقی، مانند مافیای مواد مخدر نیست که بعضی فکر کنند ساختارش شبیه سریال های کانگستری است که هفت تیر و قتل و آدم دزدی دارد. اتفاقاً مافیای موسیقی، آن چنان شکل نرم و جالب توجهی دارد که وقتی در آن کار می کنید شاید حتی متوجه حضور آن نباشید و فکر کنید مشکلی نیست. در صورتیکه پیرو چنین ساختاری باید گفت چند معضل در موسیقی ما وجود دارد. معضلاتی که یکی از آنها به درجه بندی کیفی خوانندگان و کنسرت ها باز می گردد و نبود آن طبیعتاً سبب رشد و گسترش مافیای موسیقی می شود.
وی اضافه کرد: بنده مشکلی با ممیزی و نظارت ندارم و فکر می کنم هر کشوری برمبنای باورهای فرهنگی ممیزی دارد اما مشکل اینجاست که اگر مقرر است چنین ممیزی وجود داشته باشد، این ممیزی بسته تر و بازتر نشود. سجاد عزیزی آرام: مافیای موسیقی، آن چنان شکل نرم و جالب توجهی دارد که وقتی در آن کار می کنید شاید حتی متوجه حضور آن نباشید و فکر کنید مشکلی نیست به عبارتی این نباشد که من نتوانم از این ممیزی عبور کنم اما فرد دیگری بتواند از آن عبور کند. شرایطی که سبب می شود بنده ناخواسته متوجه روابطی شوم و بعد هم که پیگیری می کنم می گویند: «نمی دانیم». دومین مساله در این حوزه پول است. یعنی هرجایی گردش مالی باشد، ماجرا جور دیگری می شود. این مساله هم در اذهان شائبه پیش می آورد. موضوع مهم دیگر هم بحث مهم «درجه بندی کیفی» است که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ می تواند با درجه بندی کیفی اشعار، شاعران و خوانندگان شرایط عادلانه تری برای اختصاص سالن های کنسرت بوجود آورد. اصلاً چرا یک خواننده بی کیفیت هم در عرصه محتوا و هم در عرصه موسیقی باید چندین شب بهترین سالن ها را از آن خود کند؟ آیا ارائه بی کیفیت از موسیقی و شعر با وجود تماشاگر و طرفدار پرتعداد دلیلی برای خوب بودن و بهتر بودن است؟ آیا نمی توان در این حوزه به فکر برنامه ریزی های مناسب و منسجم تر در راستای ارتقای سطح شعر و محتوای آثار خوانندگان بود؟
وی اشاره کرد: حرف من این است که چرا من به عنوان یک تهیه کننده و برنامه گذار موسیقی که می خواهم برنامه مفید با موسیقی سالمی را اجرا کنم همیشه به در بسته سالن های کنسرت مواجه می شوم اما عده ای ازخوانندگان که بدترین الفاظ درکلامِ موسیقی شأن است می توانند بهترین روز و بهترین تاریخ های سالن های بزرگ را داشته باشند. آیا این مافیا نیست؟ وقتی چنین شرایطی را کنار هم می گذارم گویی جریانی در موسیقی وجود دارد که برای موسیقی به درد نخور و مبتذل نسبت به موسیقی خوب و سالم چندین برابر ارزش بیشتری قائل است. جریانی که حداقل نمی آید لاقل برای انجام یک کار فرهنگی برای خوانندگان جریان ساز و قدیمی و معتبر موسیقی پاپ که خیلی از آنها خانه نشین شدند، کنسرت برپا کند، حتی اگر ضرری متوجه اش باشد. اگر این کار فرهنگی نیست پس اسم آنرا باید فقط تجارت گذاشت. بیایید باور نماییم کار فرهنگی هزینه دارد و این همان حلقه مفقوده ای است که در تعریف موسیقی آنرا گم کردیم. تفکری که باید آنرا دور ریخت.

ممنوع الکاری، برگزاری کنسرتهای بی کیفیت و چند داستان دیگر
مهدی مقدم هم در ادامه صحبت های سجاد عزیزی آرام اظهار داشت: من اتفاقاً مخالف صحبت های سجاد هستم. من می گویم ایرادی نیست که چون فلان خواننده از درجه کیفی قابل قبولی برخوردار نیست می تواند سالن های برگزاری کنسرت را پر کند. حرف من این است که آثار خوانندگان جوری مورد هدایت قرار گیرند که همه در یک راستا و در بستر درستی پخش شوند. نه این که بواسطه تعدادی از کارها و برنامه ریزی شرایط معرفی و پرزنت فلان کار از قبل چیدمان شده باشد اما یک خواننده به علت عدم حمایت درست از یک تهیه کننده نتواند اثر خودرا به درستی معرفی نماید.
این خواننده اضافه کرد: زمانی هر اثر تصویری دارای مجوز از خوانندگان پاپ ایران در شبکه های ماهواره ای پخش می شد، خواننده مورد نظر ممنوع الکار می شد. در صورتیکه خواننده اصلاً دلش نمی خواست کارش در ماهواره پخش شود. موضوعی که یکی از دلیلهای مهم ظهور و بروز خواننده های زیرزمینی با محتوای ناسالمی شد که خیلی از آنها حالا فالورهای میلیونی دارند. آیا در این مجال دیگر فرصتی برای معرفی کارهای مهدی مقدم و امثال او هست؟ آیا جوان امروزی با این شرایط به وجود آمده می تواند از من خواننده کلامی درباره ی عشق را بشنود؟ وقتی بستری فراهم شده که در چندین سال ذهن مخاطب نوجوان ما به سمت دیگری هدایت شود معلوم است که من هیچ کاری نمی توانم بکنم مگر حمایت هایی که می تواند دربرگیرنده ابعاد مختلفی باشد.
ادامه دارد…

منبع: