در یك نشست مطرح شد؛ مالیات گالری ها چطور تعیین می شود؟

در یك نشست مطرح شد؛ مالیات گالری ها چطور تعیین می شود؟

پیلانو: در نشست هم اندیشی مدیران نگارخانه ها با مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره ی موضوعات و مشکلات گالری ها همچون بحث مالیات سخن گفته شد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نشست هم اندیشی مدیران نگارخانه ها با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و محمد شیخ حسنی معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کشور عصر دوشنبه ۱۷ مهر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.
قرار بود که محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه هم اندیشی حضور داشته باشد اما اعلام گردید با تأخیر و در قسمت های بعدی در جلسه حاضر می شود.
این نشست به صحبت در رابطه با هم افزایی و گفتگو در رابطه با موانع و مشکلات نگارخانه ها و با همراهی نمایندگان سازمان امور مالیاتی و مدیریت شهری، اختصاص داشت.
پیش از برگزاری نشست، مسعود رنجبریان شهردار منطقه شش تهران در جلسه ای با محمد خراسانی زاده مدیرکل تجسمی در رابطه با موضوع نگارخانه های این منطقه به گفتگو پرداختند.
محمد خراسانی زاده در شروع نشست هم اندیشی با نگارخانه داران اظهار داشت: بخش مهمی از فرایند عرضه و ترویج آثار هنرهای تجسمی بر عهده نگارخانه ها است و خیلی خوشحالم که شما نگارخانه داران در این نشست حضور دارید. مسأله عمده اینست که اداره کل تجسمی یکی از وظایفش خدمت به نگارخانه ها و فراهم کردن شرایط حقوقی و همینطور پشتیبانی از نگارخانه ها و تعامل با شهرداری و مسایل حقوقی و شهری در رابطه با نگارخانه ها است.
وی با تکیه بر این که این نشست به منظور تعامل و شناخت متقابل و گفتگو برای یافتن پاسخ برای مسایل است، بیان نمود: اگر شما نگارخانه داران دست یاری به ما بدهید بهتر و سریع تر مسایل موجود حل خواهد شد. یکی از مهم ترین نگاههای ما علاقمندی به مشخص کردن برنامه ها و اهداف و حرکت به سمت این اهداف است پس نخستین و مهم ترین مساله شکل گیری تعامل است و شناخت بیشتر در این نشست برای من اتفاق خواهد افتاد. می توانستیم در مکان بزرگ تر و با امکانات بیشتر در خدمت باشیم اما موزه هنرهای معاصر بعنوان خاطره مشترک همه ما حیف بود میزبان شما نباشد و چون خادمی موزه هم با بنده است، اینجا برای جلسه تعیین شد.

خراسانی زاده ضمن اشاره به جلسه با شهردار منطقه شش که غالب نگارخانه ها در این منطقه قرار دارند، اظهار داشت: مقرر است شهردار منطقه شش نیز در قسمت بعدی نشست به جمع ما اضافه شود تا نظرات شما را شنوا باشند. در هر صورت علاقه من و مجموعه همکاران در اداره کل اینست که کنش گران عرصه اقتصاد هنر را کمک نماییم تا چرخه اقتصادی پایدار داشته باشند و پیش از این ها، بازارسازی که در نگارخانه ها شکل می گیرد مهم می باشد که باید برای این مورد برنامه ریزی شود. در حراج تهران، استثنائاتی برای نگارخانه ها وجود دارد و این در شرایطی است که برخی نگارخانه ها حتی امکان فروش حتی یک اثر نیز ندارند.
وی اضافه کرد: اگر این فرآیند به صورت طبیعی پیش رود هر مجموعه ای می تواند از پس حراج برآید و تلاش ما اینست با پیشنهادات شما به سمت این مهم پیش رویم. در این حوزه با انجمن نگارخانه داران تهران نیز تعاملاتی داشته ایم.
در ادامه محمد شیخ حسنی معاون دفتر حسابرسی مالیاتی که در سازمان مالیاتی کشور قرار دارد، در این جلسه، دلیل حضورش را پاسخ دادن به ابهامات مالیاتی نگارخانه داران عنوان نمود.
سپس نوبت به پرسش های نگارخانه داران رسید که یکی از نگارخانه داران در رابطه با تعلق گرفتن مالیات به نگارخانه ها پرسید که آیا نگارخانه ها معاف از مالیات هستند یا خیر؟ یکی دیگر از نگارخانه داران نیز که اشراف بیشتری به موضوع مالیات داشت، با طرح این پرسش که میزان مالیات با چه خاصیت هایی مشخص می شود، اظهار داشت: یکی از اشکالات ما اینست که هیچ کس به ما فاکتور رسمی نمی دهد و اغلب کسانی که با ما کار می کنند فاکتور رسمی به ما نمی دهند و بنابراین هزینه های ما برای اداره مالیات قابل استناد نیست. در اداره دارایی متوجه نمی شوند که کارهای هنری به صورت امانی در اختیار ما است و ما فقط در انتها فروش آثار، درصدی دریافت می نماییم، در صورتیکه اداره مالیات فکر می کنند ما درآمد داریم! و این قضیه اصلاً عادلانه نیست.
خراسانی زاده نیز با تکیه بر این که درصد درآمد نگارخانه داران نسبت به آن چه اتفاق می افتد پایین است، این چالش را جدی قلمداد کرد.
در ادامه، دیگر نگارخانه داران به بیان مباحث و مشکلات خود پرداختند که اکثریت آنها به موضوع مالیات، ارزش افزود و شفافیت در میزان دقیق مالیات اشاره کردند.
یکی از گالری داران به مشکلی در رابطه با حراج تهران اشاره نمود و اظهار داشت: گالری داران به نماینده یک هنرمند، اثر هنری را به حراج عرضه می کنند که در قرارداد آنها حدود پنج تا ۱۰ درصد هزینه گالری دار برای پشتیبانی از اثر هنرمند است اما مالیاتی که برای ما اعلام می شود، اتفاقی است و مالیاتی است که معمولاً برای هدایای بانکی بسته می شود و نه برای مزایده های هنری!
نگارخانه دار دیگری با اشاره به اینکه حراج های هنری نباید معیاری برای سنجش وضعیت مالی نگارخانه ها باشند، اظهار داشت: نگارخانه ها نگاه فرهنگی دارند و به نظرمن باید نماینده ای از صنف ما در جلسات قانونی سازمان امور مالیاتی کشور حضور داشته باشد تا بتوانیم ارزش گذاری روی کالای هنری، درصد گذاری ها و موارد دیگر به وضوح مشخص شود.
در بخش دیگری از این نشست، محمد شیخ حسنی معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور در رابطه با نظرات مطروحه گالری داران توضیح داد: به تمام عزیزان حق می دهم که با برخی ابهامات مواجه باشند اما این را بدانید هر شخص ایرانی که درآمد کسب می کند، مشمول پرداخت مالیات است اما قانون گذار به فراخور، در سالهای قبل برخی را که درآمد کسب می کردند، معاف کرد و همینطور کسانی که فعالیت فرهنگی و هنری دارند نیز معاف شدند به شرط آنکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند. پس از اصلاح قانون مالیات در سال ۹۴ لفظ «معافیت مالیاتی» حذف شد و «مالیات صفر» جایگزین آن شد. مالیات صفر یعنی درآمد مشمول مالیات تعیین و ضرب در صفر می شود که نرخ مالیاتی صفر است. به دنبال جایگزینی این مهم، تمامی افراد باید اسناد و مدارک خویش را ارائه نمایند و پس از رعایت شروط و موارد مطروحه، مالیات صفر خواهد شد.
وی همینطور توضیحاتی در رابطه با پر کردن اظهارنامه مالیاتی توسط نگارخانه داران و مشکلات در ارتباط با آن، اظهار داشت: نگارخانه داران باید شرایط خویش را به صورت دقیق مشخص کنند که آیا کالا را خرید و فروش می کنند یا بعنوان کسی که حق العمل کار است، قراردادی را تنظیم می کنند.
شیخ حسنی در رابطه با تفاوت ضریب مالیاتی با بحث نرخ مالیات برای نگارخانه ها توضیح داد: ضریب مالیاتی به درآمد یک فعال اقتصادی تعلق می گیرد، یعنی کل آن چه دارد، فارغ از این که هزینه هایش چقدر است. ضریب برای برقراری عدالت و این که هزینه های متحمل شده او، محاسبه شود، است و تمام درآمدش بعنوان سود در نظر گرفته نمی شود که با جداسازی هزینه ها، آن چه می ماند سود خالص در نظر گرفته می شود. در ادامه نشست، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنر های تجسمی فجر در جلسه حاضر شدند. محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی به تسهیل در روند کار نگارخانه ها اشاره نمود و اظهار داشت: وظیفه ما اینست که کار نگارخانه داران بهتر و سریع تر پیش رود و در همین موضوع امروز موفق شدم مصوبه هیات وزیران را در رابطه با معافیت مالیاتی بگیرم؛ معافیت صد درصدی البته با شروطی که نوشته شده است که در ادامه بخشی از آنرا می خوانم؛ هزینه کرد اشخاص حقوقی، در رابطه با تولید و انتشار محتوای فرهنگی و آموزشی و معرفی ظرفیتهای گردشگری، زیارتی، فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران به زبان های خارجی با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسب مورد و ساخت فرهنگسرا، مجتمع های فرهنگی و هنری و کتابخانه ها با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت اسلامی به صورت صد درصد بعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود. او همینطور بیان نمود: خواهش من اینست که شما بزرگواران با همکاری اداره کل تجسمی کمک کنید این آئین نامه زودتر ایجاد شود. زمانیکه آئین نامه انضباطی داشته باشیم خودمان به مسائل رسیدگی خواهیم کرد. در زمینه موسیقی این را داریم و تا حدود زیادی از ورود نهادهای دیگر جلوگیری می شود اما از جایی که وجود ندارد بخش ها احساس می کنند باید نقش خویش را ایفا کنند. در این خصوص احتیاج به انسجام داریم و این تشکیلات باید ایجاد شود تا خودمان به موارد لازم تشویقی یا حتی توبیخی رسیدگی نماییم.

منبع: