بشنوید

بشنوید

پیلانو: «خواب های طلایی» یکی از مهم ترین آثار پیانویی ایران شمرده می شود که توسط زنده یاد جواد معروفی تولید شده است؛ مردی که به صورتی هویت پیانوی ایرانی بود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، ۱۵ مردادماه سالروز تولد جواد معروفی است؛ آهنگساز و تنظیم کننده ارکستر گل های رنگارنگ و نوازنده چیره دست پیانو که در سال ۱۳۷۲ وقتی ۸۱ سال سن داشت در تهران درگذشت.
جواد معروفی؛ از تارنوازی تا ترانه هایی برای خیام
او آموزش موسیقی را نزد پدرش موسی معروفی شروع کرد؛ تار می نواخت و با نواختن ویلن نیز آشنا شد. پس از دوره ابتدایی، در ۱۴ سالگی و در دوره ای که کلنل وزیری، مدیر هنرستان ملی موسیقی بود به تحصیل در آنجا مشغول شد. به پیانو روی آورد و نزد خانم تاتیانا خاراتیان به یادگیری تکنیک نوازندگی پیانو کلاسیک مشغول شد. اتودها و پرلودهای فردریک شوپن، سونات های ولفگانگ آمادئوس موتسارت، لودویگ ون بتهوون، فرانتس شوبرت و فوگ های باخ را با مهارت می نواخت. در کنار موسیقی کلاسیک، موسیقی ایرانی را هم ادامه داد و تحصیلات موسیقی را نزد علینقی وزیری کامل کرد.
معروفی در سن ۲۱ سالگی در ۱۳۱۲ به سبب استعداد شگرفش در موسیقی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و معلم موسیقی مدارس تهران شد و به آموزش سلفژ و دیکته موسیقی در هنرستان پرداخت. از ۱۳۱۹ هم زمان با شروع به کار رادیو به این مؤسسه پیوست و سال ها تک نواز پیانو بود. از ۱۳۳۲ به سرپرستی موسیقی رادیو منصوب گردید و هم زمان با آن به عضویت شورای عالی موسیقی درآمد.
معروفی همین طور رهبر ارکستر شماره یک و رهبر ارکستر گل ها بود. او تنظیم کننده آهنگ های علی اکبر شیدا، عارف قزوینی، رکن الدین مختاری و درویش خان و بسیاری دیگر از آهنگسازان معروف ایرانی بوده است.

وی در نواختن پیانو برای موسیقی ایرانی بیش از مرتضی خان محجوبی اقتباس می کرد؛ اما روشی ویژه داشت که تکنیک در آن آشکار بود. معروفی بیش از چهل سال در حوزه آهنگسازی فعالیت کرد. او و پدرش از اولین کسانی محسوب می شوند که قطعاتی در دامنه موسیقی ایرانی برای پیانو ساخته و تنظیم کرده اند. نخستین قطعه جواد معروفی «ترانه های خیام» برمبنای رباعیات خیام بود که در ۱۳۱۵ اجرا شد.
«خواب های طلایی» چگونه خلق شد؟
«خواب های طلایی» مشهورترین قطعه زنده یاد جواد معروفی است که بطور مشخص برای ساز پیانو نوشته شده است. این قطعه یکی از قطعات مورد علاقه هنرجویان پیانو نیز محسوب می شود؛ اما باید اظهار داشت که «خواب های طلایی» در حقیقت یک موسیقی فیلم است.
«خواب های طلایی» نام فیلمی به کارگردانی معزدیوان فکری و محصول سال ۱۳۳۰ است. قصه فیلم اینگونه است: پسر جوانی خواب می بیند که به دربار شاه عباس صفوی راه یافته و صاحب موقعیت و احترامی خاص شده است و بعد این خواب به واقعیت می پیوندد و او اجازه پیدا می کند که یک روز در دربار زندگی کند.
موسیقی «خواب های طلایی» در حقیقت رویای این پسر جوان است که می توانید این قطعه را در ادامه بشنوید: