سازنده مجسمه به پیلانو پاسخ داد چرا مجسمه سعدی را روی پایه ۴ متری نصب کردند؟

سازنده مجسمه به پیلانو پاسخ داد چرا مجسمه سعدی را روی پایه ۴ متری نصب کردند؟

به گزارش پیلانو، یازدهم اردیبهشت ماه از مجسمه سعدی که بعنوان بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت نام برده می شود، رونمایی گردید. حالا خالق این اثر توضیحاتی را در رابطه با خصوصیت های این مجسمه و قواعدی که باید برای جانمایی یک اثر شهری رعایت شود، عرضه کرده است.
دهقان محمدی، هنرمند مجسمه ساز که از اثرش روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه رونمایی گردید، در گفت وگویی با ایسنا اظهار نمود: اندازه این مجسمه سه متر و ۲۰ سانتی متر است و چهار متر هم پایه برای آن در نظر گرفته شده است.
او ضمن اشاره به این که ساخت مجسمه سعدی یک سال و نیم زمان برده است، اظهار داشت: تکنیک ساخت این اثر ریخته گری مومی بوده است. جنس این مجسمه برنز است و یک تن و ۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد. این مجسمه در حرکت ساخته شده است؛ چون که سعدی همواره در حرکت و در مسافرت بوده است.
محمدی در رابطه با ابعاد چهارمتری پایه این مجسمه که به نسبت بلند به حساب می آید هم اظهار داشت: بر مبنای محاسباتی که انجام شد، مشخص شد که اگر ابعاد پایه کمتر از این باشد دید مجسمه از اطراف محدود می شود. یکی از اهداف نصب مجسمه هم دیده شدن آن از جانب افرادی بود که در مسافرت شهری در این خیابان هستند. بنابراین این متراژ پایه را در نظر گرفتیم.
این مجسمه ساز در رابطه با ضرورت انجام اقداماتی خاص برای نگهداری و حفظ یک اثر شهری در بازه زمانی هم اظهار نمود: در سالهای اخیر مدیرانی که فعالیت می کردند مرمت آثار را در نظر گرفتند. در رابطه با اثری که من ساختم البته سلیقه من اینست که برنز بماند و مرور زمان در آن مشخص شود و مرمت نشود. در مجموع مجسمه سعدی به صورت فیزیکی هم دور از دسترس است و صدمه فیزیکی نخواهد دید، مگر آنکه از آب و هوا صدمه ببیند که تا چند سال آینده احیانا این اتفاق نخواهد افتاد.

در این زمینه بخوانید:
بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت رونمایی گردید + عکس
محمدی در پاسخ به این که آیا بزرگ بودن یک مجسمه برای آن ارزش افزوده بوجود می آورد یا خیر هم اظهار داشت: اصلا و ابدا ابعاد یک مجسمه برای آن ارزش افزوده ایجاد نمی نماید. این که یک کاری بزرگ باشد ارزشی برای آن به وجود نمی آورد اما اگر کیفیت ساخت داشته باشد ارزش بیشتری خواهد داشت.
او اعتقاد دارد که جانمایی مجسمه های شهری باید با اصول و قواعد صورت گیرد و باید اثر با فضا تطبیق داشته باشد. باید به معماری اطراف آن و مساحت اطرافش توجه گردد و زاویه نوری که به آن می تابد هم باید در نظر گرفته شود.
او اظهار داشت: بهتر بود مجسمه سعدی کمی می چرخید اما از آن جایی که در راه زیرگذر رد می شود و مسیر شمال به جنوب خیابان را نداشتیم، عملا امکانش نبود. ما دید شمال به جنوب نداشتیم و دید در این راه شرق به غرب و غرب به شرق بود. بنابراین این تغییر زاویه را نداشتیم.
این هنرمند مجسمه ساز در ادامه اظهار داشت که اثرش را از پرتره ای از سعدی ساخته است. این پرتره از آقای ابوالحسن صدیقی بوده که در تمامی کتاب ها چاپ شده است؛ در واقع این طرح ذهنیت طراحش از سعدی بوده است. این مجسمه هم بر طبق این طرح ساخته شد.
او در آخر اظهار نمود: فراخوانی برای طرح این مجسمه عرضه شد که ۴۳ هنرمند شرکت کردند و ماکت عرضه کردیم. بعد از آن طرح من انتخاب گردید و این کار ساخته شد.

منبع: