گفت وگو با مهدی طالعی نیا، احیاگر پرده های نقالی و نقاش چرا نقاشی قهوه خانه ای دفورمه و خام است؟

گفت وگو با مهدی طالعی نیا، احیاگر پرده های نقالی و نقاش چرا نقاشی قهوه خانه ای دفورمه و خام است؟

به گزارش پیلانو، مهدی طالعی نیا، نقاش قهوه خانه ای با دفاع از ماهیت نقاشی قهوه خانه ای به عنوان یک هنر ملی، معتقد است: مسبب اصلی کمرنگ و حتی منسوخ شدن نقاشی قهوه خانه ای، مدیران ناکارآمد هستند؛ وگرنه این هنر ملی است و قابلیت پرداختن به موضوعات مختلف مذهبی، شاهنامه، بزمی و رزمی را دارد.
مهدی طالعی نیا، احیاگر پرده های نقالی و نقاش قهوه خانه ای در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: نقاشی قهوه خانه ای نوعی از نگارگری ایرانی است که در زمینه هنر عامه جای می گیرد. بقیه نگارگری ها در زمینه هنر فاخر یا هنر کلاسیک یا هنر درباری و اشرافی کار می شد.
وی در ادامه اظهار داشت: از آنجائیکه نقاشی قهوه خانه ای با عوام طرف است، طبیعتا آن پیچیدگی ها و ظرافت های نقاشی نگارگری ایرانی را ندارد و با یک سری دفورماسیون ها و خام دستی ها، محتوای خودش را بیان می کند.
او در رابطه با محصول نقاشی قهوه خانه ای اینطور بیان کرد: این هنر دو محصول دارد که یکی از آنها تابلو و دیگری پرده است. تابلوها بطور معمول کوچک تر هستند و کلاف چهارچوب و قاب دارند و در مکانی خاص نصب می شوند. پرده ها بطور معمول بدون کلاف هستند و علتش این است که نقاش یا نقال بتواند آنرا رول کند و به محلهای مختلف ببرد. ابعاد پرده ها نیز بطور معمول بزرگ است.
وی در ادامه به محتوای نقاشی قهوه خانه ای اشاره نمود و اظهار داشت: محتوای این هنر بطور معمول مذهبی، شاهنامه ای، بزمی و یا زنانه است. در محتوای مذهبی بطور معمول قصه های سیدالشهدا و دیگر معصومین به تصویر کشیده می شود. در محتوای شاهنامه ای بطور معمول قصه های اساطیری، پهلوانی و تاریخی شاهنامه ارائه می شود. در حوزه بزمی نیز زنان نقش فعال دارند. همین طور در هنر پرده کشی هیچ وقت بزمی نگاری نداشتیم و در قسمت پرده تنها محتوای مذهبی ارائه می شود.
پرده نقالی شاهنامه ای از بخش اساطیری شاهنامه

منبع: