گزارش پیلانو از نشست تفاهم نامه وزارت ارشاد با آموزش و پرورش انتقاد از رویه هنرستان ها

گزارش پیلانو از نشست تفاهم نامه وزارت ارشاد با آموزش و پرورش انتقاد از رویه هنرستان ها

پیلانو: نشست تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت آموزش وپرورش برای لحظاتی به انتقاد نمایندگان ارشاد از رویه اغلب هنرستان های کشور در آموزش هنرجویان گذشت؛ با تأکید بر این که «در هنرستان ها علاوه بر تعلیم، باید معنویت هم ما را تحت تاثیر قرار دهد.»
به گزارش خبرنگار ایسنا، آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با رونمایی از نشان ملی آموزش هنر امروز شنبه ـ ۱۳ اسفند ماه ـ انجام شد.
معاون هنری: در بازدیدهایی که از هنرستان ها دارم، گفتمان انقلابی به ندرت دیده می شود
محمود سالاری ـ معاون هنری ـ در ابتدای این برنامه اشاره کرد: می خواهیم هنرجویان را هنرمند نماییم ولی آنها را از بافت دین و اخلاق خارج می نماییم و در بافت دیگری به آنها هنر آموزش می دهیم. هنرجویانی که تکنیک بلد هستند و در زمینه بافت هنری کاستی زیادی دارند. اگر می خواهید گفتمان را از بین ببرید، نشانه های آنرا از بین ببرید. نشانه ها در گفتمان نقش اساسی دارند. این نشانه ها چه تصویری، چه واژگانی و چه صوتی، همگی نشانه های گفتمانی هستند که متأسفانه در بیشتر هنرستان ها رعایت نمی شود.
او افزود: ما باید نگران گفتمان و مفاهیمی باشیم که درحال از میان رفتن است. متاسفانه در بازدیدهایی که از هنرستان ها دارم، گفتمان انقلابی به ندرت دیده می شود. بطورمثال در هنرستان شهر دارالعباده یزد یک خط خوشنویسی دیده نمی گردد. شما نسلی را تربیت می کنید که درحال فاصله گرفتن از معنویات هستند.
معاون امور هنری اشاره کرد: در بعضی از هنرستان ها گویی کسی به حجاب اعتقادی ندارد و کسی هم تلاش نمی کند مشکل را حل کند. در ژوژمان هایشان یک دفعه یک کار مذهبی نیست. همه تلاش خودرا می کنند که یک موقع کسی نگوید با ما هستند اگر با شهدا نیستید با که هستید؟ ما از آرمان ها دفاع می نماییم نه از فرد.
سالاری تصریح کرد: خوب است گاه یک جانباز را به هنرستان ها ببرند تا برای این بچه ها حرف بزند. این بچه ها پاک هستند ما باید با آنها گفت و گو نماییم. باور کنید من از مشکلات هم آگاه هستم، ولی اینها غصه است. خیلی وقت ها از خودم می پرسم ما بعدا چگونه می خواهیم جوابگو باشیم؟
او خطاب به مدیران هنرستان ها چنین بیان کرد: اگر هنرجویان را به استادیوم برای عکاسی می برید، یک دفعه هم به مزار شهدا و یا آسایشگاه معلولان و جانبازان هم ببرید. اینها چون معنویت ندارند، صبر ندارند. بیشتر اینها افسردگی دارند چون بحث ایمانی آنها تقویت نشده است. در کلیساهای خارجی هم که بروید عشق آنها را ساخته است. ولی ما چه هنرمندی تربیت می کنیم؟ این همه آدم تکراری هنر خواندند چه شد؟ یکسری آدم هم باید تربیت نماییم که لایه های معنوی جامعه را تقویت کند. استاد شجریان می گفت خواننده اگر دروغ بگوید صدایش خراب می شود، این را در کدام کلاس آواز به شما می گویند؟ هنرستان های ما بچه هایی را تربیت می کند که رتبه زیر ۱۰ دارد، ولی درباره ی کوچکترین مسائل وجودی خودش ناتوان است. باید همه ابعاد بچه ها را تربیت نماییم.
معاون هنری وزیر ارشاد اشاره کرد که باید فکر نماییم بچه ها را برای کجا و چه چیزی تربیت می نماییم. باید روی اصطلاحات حساس باشیم، اگر اینها از بین بروند مفاهیم هم از بین می روند.
او افزود: دیده ام سرمشق به دانش آموز داده اند که کاملا پوچ گرا است. صادق هدایت را بین بچه ها رواج بدهیم چه از آنها بیرون می آید؟ هر چیزی یک سنی دارد. تهش موجب می شود خودکشی کنند همان اتفاقی که برای هدایت افتاد. اینها عقب ماندگی نیست بلکه توجه به این مسائل موجب می شود که بعدا به سرنوشت تلخی گرفتار نشوند.
محمود سالاری اظهار داشت: در بیشتر هنرستان ها یک جمله دینی روی دیوارها نیست؛ گویی که به یک مدرسه در منطقه لائیک ترکیه رفته ای ولی مدیران آنها مدام می گویند که فلان امکانات را نداریم و ما را کارت بانکی می بینند. باید از آنها پرسید آخر امکانات بدهیم که شما چه کنید؟ تنها می گویند که شما کاری نداشته باش ما چه می نماییم ولی نمی شود که!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در هنرستان ها علاوه بر تعلیم، باید معنویت هم ما را تحت تاثیر قرار دهد
بر طبق این گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این جلسه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی بیان کرد: ما با همکاری آموزش و پرورش، ۱۲ هنرستان دیگر ساختیم. باید حداقل در هر استان یک هنرستان دخترانه و پسرانه داشته باشیم. اقبال خیلی خوبی را نسبت به هنرستان ها شاهد بودیم و در سالهای اخیر متقاضیان برای حضور در این هنرستان ها بالا رفته است. این مراکز قدمت بالایی هم دارند؛ مثل هنرستان اصفهان که استاد فرشچیان در آنجا درس خوانده و با افتخار خودرا درس خوانده این هنرستان ها می داند. ما به هنر نگاهی متعالی و نگاهی برای رشد فضایل انسانی داریم.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: هنر به عنوان وسیله ای برای تعالی و کمال مورد توجه ماست. حتما بایستی هنرجویان ما در مجموعه این هنرستان ها در کنار قوت حرفه ای که به دست می آورند، به شکلی تربیت شوند که با سرشت پاک خود بتوانند سرمشق باشند. وقتی به هنرستان ها می رویم بایستی علاوه بر تعلیم، معنویت هم ما را تحت تاثیر قرار دهد. منشور هنر در جمهوری اسلامی پیام امام (ره) است. ما باید هنرمندانی تربیت نماییم که پیامرسان آرمان های نهضت امام باشند. این نقطه مطلوب ما در تربیت هنرمند است.
وزیر ارشاد اظهار داشت: فرصت ما کودکان هستند؛ برای اینکه شاکله آنها هنوز شکل نگرفته است. آنها با فطرت پاکی که دارند، فرصت خوبی هستند که هنرستان ها روی آنها برنامه ریزی کنند. درست است که هنرستان ها مشکلاتی دارند ولی تزکیه و تعلیم مسئله ای نیست که بتوان برای آن عذری مانند مسائل مالی آورد. امروز اینجا آمده ایم که نسبت به عزم جدی خود برای ارتقاء کمی و کیفی آموزش هنر اطمینان دهیم. تعلیم و تربیت عزیزان ما در هنرستان ها برای ما بسیار اهمیت دارد. امیدوار هستم که شاهد نسل فرهیخته ای از هنرمندان آینده باشیم.
وزیر آموزش و پرورش: در زمینه هنر نقایص و نیازهایی هم داریم/ نیازهای ما متقابل است
همین طور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این جلسه که با هدف امضای تفاهم نامه با وزارت ارشاد برگزار شد، بیان کرد: من دوران جوانی هنر درس می دادم؛ هم در هنرستان و هم تربیت معلم. بعدتر هم تاریخ هنر درس دادم. اعتقادم بر این است که هر فردی باید یک هنر را بلد باشد، همانطور که یک ورزش و مهارت را باید بلد باشد. یکی از ساحت های مهمی که مورد توجه است، ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی است که در کار شما چون نتیجه اقتصادی هم دارد، ساحت اقتصادی و تربیتی بر آن ناظر می شود، همین طور ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی هم دارد.
او افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند که هنر لایق ترین و رساترین ابزار انتقال پیام است و هنرمندان راحت با مردم ارتباط برقرار می کنند و کسی که بهتر بتواند این ارتباط را برقرار کنند بالانشین خواهد بود. نیازمند این هستیم که از ابتدا سکوی استعدادیابی بچه ها را در دوره قبل از دبستان داشته باشیم و سپس دست به دست هم بدهیم اینها را هدایت نماییم. ولی طی زمان یک مقدار از منابع خود دور شدیم. ما باید شاهنامه را به بچه ها یاد بدهیم به جهت اینکه تخیل آنها تقویت شود و نقاشی آنرا بکشند. جمهوری اسلامی ایران برای هنر اصیل و متعهدانه ارزش زیادی قائل است. البته در زمینه هنر نقایص و نیازهایی هم داریم. نیازهای ما متقابل است.
وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: هنرها باید تصویر زیبای عالم معنا باشند، وقتی هنری وارداتی شد مانا نخواهد بود. هنرستان ها در وهله اول بهترین راه های برآورده کردن نیاز خود فرد و در وهله دوم اشتغال پایدار هستند. ۹۸ درصد این بچه ها وارد بازار کار می شوند. امیدوار هستم بتوانیم به سواد فرهنگی و هنری دست پیدا نماییم.
در آخر، ضمن رونمایی از تفاهمنامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش، از چند تن از اهالی آموزش هنر در هنرستان ها تقدیر شد؛ محمدعلی لقا، جلال متولی، فاطمه رئوفی منش و محمدرضا طاهری در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.
همین طور از پنج عنوان کتاب جدید در زمینه آموزش هنری و نشان ملی آموزش هنر رونمایی گردید.

منبع: