جدال هوش مصنوعی و بشر بر سر اصالت یک شاهکار

جدال هوش مصنوعی و بشر بر سر اصالت یک شاهکار

پیلانو: چندین سال از زمان کشف یک تابلو نقاشی قدیمی گذشته است و هنوز مورخان هنری و نتایج بررسی های پیشرفته بر سر تایید اصالت آن به عنوان یکی از نقاشی های «رافائل » به توافق نرسیده اند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از وال استریت ژورنال، چندین دهه است گروهی از سرمایه گذاران تلاش نموده اند تا ثابت کنند یک اثر هنری که در یک فروشگاه عتیقه فروشی پیدا شده بود توسط «رافائل»، یکی از بزرگ ترین نقاشان ایتالیایی رنسانس خلق شده است.
این تابلو نقاشی مریم مقدس را در حالی به تصویر می کشد که مسیح در آغوش او و یک زن بالغ به همراه کودکی نوپا در کنار آنها قرار دارد.

در این نقاشی همین طور یک سهره به تصویر کشیده شده که رنگ سرخ آن مدت ها به عنوان نمادی از خون مسیح بر روی صلیب در نظر گرفته شده است.
گروهی از سرمایه گذاران از «art recognition»، شرکتی که با بهره گیری از فناوری جهت بررسی ضربات قلم مو هنرمندان استفاده می نمایند خواستند تا گزارشی درباره ی این نقاشی تهیه نماید. در جریان این تحقیق مشخص شد که چهره های مسیح و مریم مقدس به احتمال ۹۷درصد توسط «رافائل» نقاشی شده اند و همانطور که در آن دوره رایج بود سایر بخش های نقاشی را نیز دستیار او تکمیل کرده است.
هر اثر هنری که «رافائل» خلق کرده باشد، بسیار باارزش است. آخرین اثر هنری او که به مزایده گذاشته شده است، طراحی با عنوان «سر یک الهه» است که در حراجی کریستیز سال ۲۰۰۹ به قیمت ۴۸ میلیون دلار به فروش رسید.

اما مورخان هنری مخالفند که تابلوی نقاشی عتیقه فروشی یک نقاشی اصل از «رافائل» باشد.
«آنتونی آیرز» که یک هنرمند آماتور و کابینت ساز منطقه شیکاگو است، در سال ۱۹۹۵ برای تعطیلات به حومه انگلستان رفته بود که این نقاشی را در یک عتیقه فروشی پیدا کرد.
فروشنده گفته بود که ممکنست قدمت این نقاشی به دوره رنسانس برسد. «آیرز» نیز به قدری وسوسه شده بود که از چند نفر از دوستانش بخواهد برای خرید این نقاشی ۳۰۰۰۰دلاری پول هایشان را جمع کنند.
«آیرز» با کشف این نقاشی چندین دهه برای اثبات اصالت این نقاشی تلاش کرد، اما درنهایت سال قبل در سن ۶۴سالگی درگذشت.
حالا همسر و حدود ۴۰ نفری که برای مساعدت با شناسایی اصالت این نقاشی بیش از ۵۰۰۰۰۰دلار سرمایه گزاری نموده اند باید منتظر کارشناسان جهان هنر باشند.
«art recognition» از الگوریتم هایی بهره برد که این نقاشی را با بیش از ۱۰۰ عکس دیجیتالی کلوزآپ از آثار هنری اصل رافائل و همین طور نقاشی های تقلبی او مقایسه می کند تا بتوانند تفاوت نحوه ضربات قلم مو «رافائل» را شناسایی کنند.

نرم افزار هوش مصنوعی این شرکت قابلیت این را دارد که شیوه نقاشی ۳۰۰ هنرمند را از همین طریق شناسایی کند و تا حالا کمتر از ۱۰ درصد آثار مشتری های وی بیش از ۹۵درصد مطابقت داشته اند.
با اینحال سایر بخش های جهان هنر هنوز برای تایید اصالت این نقاشی متقاعد نشده اند. قبل از آنکه هر موزه یا حراجی قصد داشته باشد این نقاشی را به نمایشگاه بگذارد یا بفروشد، متخصصان برجسته باید نتایج هوش مصنوعی را به رسمیت بشناسند.
موزه ها اغلب مدیران و متولیان را از درگیر شدن در مباحث مربوط به اصالت یک اثر هنری بازمی دارند. همین طور ممکنست کارشناسان بیم آنرا داشته باشند که با اظهارنظر درباره ی اصالت یک اثر هنری درگیر پرونده های حقوقی با مالکان این نقاشی ها شوند.
«دیوید پولاک» متخصص آثار هنری استادان قدیم نقاشی در حراجی ساتبیز اعلام نمود که تحقیقات او نشان می دهند این نقاشی توسط «آنتونیو دل سرایولو»، هنرمند کمترشناخته شده و معاصر «رافائل» خلق شده است که تلاش داشت از سبک «رافائل» تقلید کند.
یکی از سرمایه گذاران اصلی «آری کوهن» وقتی در سال ۱۹۹۵ به «آیرز» ۱۰۰۰ دلار داد، خوش بین بود. حتی نام یکی از فرزندانش را «رافائل» گذاشت. این پسر حالا ۱۷ساله است.
«کوهن» می گوید فقط درصورتی تمایل دارد این نقاشی را بفروشد که به عنوان یکی از نقاشی های «رافائل» پذیرفته شده باشد.

منبع: