وقتی جشنواره موسیقی فجر به دانشگاه نفوذ کرد به علاوه تصاویر

وقتی جشنواره موسیقی فجر به دانشگاه نفوذ کرد به علاوه تصاویر

پیلانو: چهاردهمین جشنواره موسیقی فجر، 25 سال قبل برای اولین بار، در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار شد؛ به این صورت که مسئولان برگزاری بخشی را به عنوان «مسابقه» هم در نظر گرفته بودند که موسیقی ایرانی و نواحی را شامل می شد. از دیگر نکات قابل ذکر در این دوره راه اندازی بخشی ویژه به نام «گفت وگوی تمدن ها» بود که بعدها به مرور حذف شد و البته حضور فعال دانشگاه ها در برگزاری جشنواره؛ به صورتی که اجراهای جشنواره موسیقی به سالن های تمام دانشگاه های مطرح پایتخت راه پیدا کرد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، چهاردهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با عنوان «چهاردهمین جشنواره سراسری موسیقی فجر» از ۱۵ تا ۲۹ بهمن سال ۱۳۷۷ در بخش های موسیقی جوان، ملل، جنبی، بانوان و ویژه (گفتگوی تمدن ها) انجام شد.
از نکات قابل توجه در این دوره، برگزاری اجراها در ۱۸ سالن شهر تهران بود که قسمتی از آن به مدد همکاری با دانشگاه های کشور انجام شد. بدین ترتیب مسئولان برگزاری، جشنواره موسیقی را به دانشگاه کشاندند و در این میان دانشگاه هایی چون تهران، هنر، خواجه نصیر، شهید بهشتی، امیرکبیر، الزهرا و هنرستان موسیقی دختران همراه شدند. علاوه بر دانشگاه ها، اجراهای جشنواره موسیقی فجر، همانند این سال ها در تالارهای وحدت، رودکی و مجموعه آزادی روی صحنه رفت و در کنار این سه سالن، سالن میراث فرهنگی، سالن ایران باستان، فرهنگسرای بهمن، تالار حرکت، موزه فرش هم کنسرت ها را میزبانی کردند.
در جشنواره چهاردهم بخشی نیز با عنوان «مسابقه» انجام شد که در آن هنرمندان در شاخه های سازهای ایرانی و محلی (تار، سه تار، سنتور، قانون، عود، کمانچه، ویلن ایرانی، تنبک، نی، سازهای بومی مناطق مختلف ایران) و سازهای کلاسیک (پیانو، ویلن، ویولا، ویلنسل، کنترباس، کلارینت، فلوت، فاگوت، ابوا، هورن، ترومپت، ترمبون، سازهای کوبه ای) به رقابت با هم پرداختند (منبع سایت جشنواره).
در این دوره چهره هایی چون بهمن بوستان (پژوهشگر)، فرهنگ شریف (نوازنده تار)، جلال ذوالفنون (نوازنده سه تار)، قربان سلیمانی (بخشی و نوازنده دوتار و خواننده موسیقی محلی)، منصور نریمان (پدر عود ایران)، دلبر حکیم آوا (نوازنده پیانو و موسیقی دان تاجیک تبار)، عبدالله سرور احمدی (استاد برجسته موسیقی مقامی و دوتارنواز کشور)، دولتمند خلف (رهبر گروه فلک تاجیکستان) و … شرکت کردند.
همین طور ارکستر سمفونیک تهران به رهبری زنده یاد فریدون ناصری و رهبری کر گرگین موسسیان فقید به اجرا پرداخت و نشست های پژوهشی نیز همچون دیگر سال ها در موزه فرش انجام شد.
فریدون ناصری ـ موسیقیدان و نوازندهٔ تیمپانی ـ سال ها رهبر ارکستر و مدیر هنریِ ارکستر سمفونیک تهران بود و در کنار او موسسیان هم به عنوان رهبر کر حضور داشت که هر دو این هنرمندان این روزها در بین ما نیستند.
در ادامه تصاویر چهاردهمین جشنواره موسیقی فجر را تماشا می کنید:




* منبع این عکس ها سایت جشنواره است.

منبع: