از اهل قلمی که آزاد شدند تا زبل خانی که خسته است

از اهل قلمی که آزاد شدند تا زبل خانی که خسته است

پیلانو: معرفی برگزیدگان جایزه ابوالحسن نجفی، آزادی برخی از شاعران و نویسندگان، نمایش دو فیلم «تفریق» و «گنجشک» در بخش بازار جشنواره برلین، گفت وگویی از گوینده «زبل خان» که این روزها خسته است و به کار کردن تمایلی ندارد، گزیده ای از اخبار فرهنگی هنر ی روز سه شنبه 25 بهمن بود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، مراسم پایانی ششمین دوره جایزه ابوالحسن نجفی سه شنبه، ۲۵ بهمن ماه انجام شد و «دروازه ی خورشید»، «الیاس خوری» و «نرگس قندیل زاده» به عنوان برگزیده این دوره از جایزه ابوالحسن نجفی عرضه شدند.
همین طور بخش های مختلف سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر روز سه شنبه اعلام و معرفی گشتند. این دوره از جشنواره شامل بخش استانها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان های موسیقی، پاپ)، جشنواره جشنواره ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین الملل است.
در بخش خاطره بازی با جشنواره های فجر این دفعه به سراغ به سی وششمین دوره جشنواره موسیقی فجر رفتیم، سی وششمین دوره از جشنواره موسیقی فجر، مقطع عجیبی بود. فرض کنید کنسرتی درحال برگزاری است ولی سالن خالی است و نوازندگان برای صندلی های بدون تماشاگر می نوازند؛ با این همه آنها می دانند کمی آن طرف تر از پشت قاب های تلفن های همراه مخاطبانی نظاره گرشان هستند. آری این دوره عجیب بود؛ چونکه کرونا، این میهمان ناخوانده ارکسترها را از صحنه اصلی پایین کشید و آنها را از مقر همیشگی شان به سالن انتظار تالار وحدت راهنمایی کرد.

اکران نوروزی «اتاقک گلی» و «تفریق» و «گنجشک» در بخش بازار جشنواره برلین
فیلم «اتاقک گلی» در چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهار سیمرغ بلورین در بخش های مختلف به دست آورد، همچون جایزه بهترین کارگردان فیلم اولی و جایزه ویژه هیات داوران. تهیه کننده این فیلم از بررسی اکران این فیلم در نوروز آگاهی داد.
بازار فیلم اروپا (EFM) که همزمان با هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین برگزار می گردد میزبان نمایش دو فیلم ایرانی «تفریق» و «گنجشک»، چند محصول مشترک و چند کمپانی توزیع فیلم ایرانی خواهد بود.

محبوبیت «تام کروز» و انتقاد از «پلنگ سیاه»
چهل و یکمین ضیافت آکادمی با حضور ۱۸۶ چهره از نامزهای اسکار ۲۰۲۳ و با صحبت های رییس جدید آکادمی اسکار انجام شد و «تام کروز» ستاره این ضیافت بود.
وزیر دفاع فرانسه فیلم «پلنگ سیاه: واکادا برای همیشه» محصول استودیو مارول را به سبب نحوه نمایش ارتش فرانسه در آفریقا به شدت مورد انتقاد قرار داد.

نمایشی که زورکی خاص نشده است
محمد کاظم تبار که بتازگی اجرای عمومی نمایش «آلاء» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر شروع کرده، در گفت و گو با ایسنا از خاصیت های این اثر نمایشی می گوید و یادآوری می کند که شرایط اسفند امسال برای اجرای تئاتر با اسفندهای گذشته متفاوت می باشد.

اهل قلمی که آزاد شدند
برخی از شاعران و نویسندگان که در پی اتفاق های اخیر، بازداشت شده بودند، به مرور از زندان آزاد شدند. آرش گنجی آخرین فرد این جمع تا کنون است.

«زبل خان» خسته است!
اکبر منانی از مدیران دوبلاژ و گویندگان پیشکسوت کشورمان، این روزها علاقه ای به کار کردن و حرف زدن ندارد. او دلیل این کناره گیری را اول شرایط جسمی خودش و سپس بی کیفیت شدن کارهای دوبله عنوان می کند. گفت وگوی او با ایسنا را اینجا بخوانید.

چند خبر کوتاه
جشنواره تئاتر عروسکی تلویزیونی به میزبانی شبکه کودک از هنرمندان این رشته دعوت کرده است تا داستان های کودکانه خودرا در این رویداد شرکت بدهند.
روزهای فرهنگی و صنایع دستی ایران در ترکمنستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عشق آباد پایتخت این کشور بطور رسمی راه اندازی شد. در این مراسم وزیر ارشاد اعلام نمود که ایران در تمامی جشنواره های هنری، آمادگی میزبانی از هنرمندان ترکمنستانی را دارد.
رئیس مرکز امور قرآنی از شروع مسابقات سی ونهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از ۲۹بهمن ماه با حضور رئیس مجلس آگاهی داد و اظهار داشت: این رقابت ها به مدت ۳روز در سالن اجلاس سران در دو بخش آقایان و بانوان در دو نوبت بامداد و بعداظهر برگزار می شود.

قاچاقچیان «دارابگرد» را سوراخ سوراخ کردند
یک فعال میراث فرهنگی از هجوم گسترده جویندگان گنج و قاچاقچیان به شهر ۲۵۰۰ ساله دارابگرد آگاهی داد.

بازگشت گردشگران به ژاپن
بعد از گذشت بیش از دو سال کنترل سختگیرانه مرزهای ژاپن، این کشور مملو از توریست شده است؛ ظرفیت هتل ها برای رزرو اتاق تکمیل شده و پیدا کردن میز خالی در خیلی از رستوران های خوب این کشور کار دشواری شده است.
مجموعه قابل توجهی از مجسمه های «لوئیز بورژوآ» به همراه نقاشی های «واسیلی کاندینسکی» به عنوان قسمتی از برنامه دولت استرالیا برای جذب گردشگران به سیدنی، امسال میلادی در این کشور به معرض نمایش گذاشته خواهند شد.

گرافیتی «بنکسی» ولنتاین را به چالش کشید
«بنکسی» هنرمند آثار خیابانی مشهور و ناشناس اثر هنری جدیدی را خلق کرده است که بنظر می رسد به خشونت خانگی اشاره داشته باشد. این گرافیتی در روز ولنتاین رونمایی شده است.
همین طور می توانید تصاویر قبل و پس از زلزله از بناهای تاریخی ترکیه و سوریه در این گزارش ببینید.

منبع: