تولید اثر هنری با رفتاری پوچ و بیهوده پرسشی اساسی با پررنگ کردن خط های کف خیابان!

تولید اثر هنری با رفتاری پوچ و بیهوده پرسشی اساسی با پررنگ کردن خط های کف خیابان!

به گزارش پیلانو، «فرانسیس آلیس» هنرمندِ بلژیکی است که اغلبِ آثارش در زمره ی هنر مفهومی قرار می گیرند. این هنرمند که اغلب آثارش را در تعامل با محیط های شهری خلق می کند، با نگاهی شاعرانه، مفهومی و در عین حال رفتاری پوچ و بیهوده دست به تولیدِ اثر هنری می زند که سبب شده آثارش دلالت های سیاسی و اجتماعی پیدا کند. این هنرمند با شیوه یِ کاری خود روش های مرسوم و متداول را به سخره می گیرد و مخاطب را به جایی می رساند که از خود بپرسد: آیا نقاشی می تواند عملی بیهوده تلقی شود؟
به گزارش خبرنگار بخش تجسمی ایسنا، «هنر مفهومی» یا کانسپچوال آرت گونه ای در تولید اثر هنری به حساب می آید که انقلابی در هنرهای تجسمی به پا کرد. این گونه بیشتر از آنکه بر زیبایی بصری یک نقاشی یا عکس تاکید داشته باشد، به مفهومی که پشت آن وجود دارد، توجه می کند.

در همین راستا جمله ی معروفی میان هنرمندان این سبک وجود دارد: «هنری که مخاطب را به تفکر وا ندارد، زائد است.»

«فرانسیس آلیس» هنرمندی است که آثارش در زمره ی این سبک قرار می گیرند. این هنرمند که در سال ۱۹۵۹ در بلژیک متولد شده، از برجسته ترین هنرمندان معاصر به حساب می آید که همچنان جنبه سیاسی سنتِ هنر مفهومی را زنده نگاه داشته است.

او تجربه ی برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی و اجرایِ پرفورمنس را در کارنامه ی هنری خود دارد اما با این وجود آنچه او را مشهور کرده، ویدیوهایی است که به لحاظ مفهومی، محیط های شهری را شعرگونه و گاهی پوچ و بیهوده بازترسیم می کند.

برای مثال ویدیویی از این هنرمند وجود دارد که در آن به رنگ کردنِ خط های ترافیکی خیابان پرداخته است. این ویدیویِ ۸ دقیقه ای به خوبی رابطه ی آلیس با هنرِ نقاشی را نشان داده است. رابطه ای معنوی و هستی شناختی که در عین حال جنبه ی مفهومی دارد.
برخی منابع در توصیفِ این اقدام «فرانسیس آلیس» نوشته اند: «آلیس مبادرت به رنگ آمیزی مجدد نوارهای کرد که در جاده ای در امتداد کانال پاناما در ایالات متحده محو شده بودند. کانال پاناما که در سال ۱۹۱۴ برای اتصال اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام تکمیل شد، آمریکای شمالی را از آمریکای جنوبی جدا می کند. مردم برای تعیین مرز روی نقشه ها خطوطی ترسیم می کنند که در واقع حرکت افراد را کنترل می کند. با این وجود، در خیلی از موارد، این خطوط به صورت فیزیکی قابل تشخیص نیستند. باآنکه این اثر شامل خطوط مرزی واقعی نمی گردد، اما این هنرمند با کشیدن خطوطی در مکانی نمادین، تلاش دارد تا شکاف قاره ای آمریکا را نمایان کند. او با این کار ما را تشویق می کند که در مورد مرزها فکر نماییم.»

تصاویری از اجرایِ نقاشی «فرانسیس آلیس» را مشاهده می کنید:

منبع: