طرح پشتیبانی از پروژه های معماری ایرانی اسلامی

طرح پشتیبانی از پروژه های معماری ایرانی اسلامی

به گزارش پیلانو، مرکز معماری حوزه هنری در نشستی از «طرح پشتیبانی از پروژه های علمی، پژوهشی معماری ایرانی ـ اسلامی» اطلاع داد. به قول مدیر این مرکز هدف از این طرح پشتیبانی از پژوهش هایی است که در عین حال روش مند هستند و فرایند علمی و پژوهشی در آنها اتفاق می افتد و نسبت مستقیمی با مشکلات کشور در حوزه معماری و شهرسازی داشته باشند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نشست خبری اعلام فراخوان «طرح پشتیبانی از پروژه های علمی، پژوهشی معماری ایرانی ـ اسلامی» یکشنبه ۲۰ آذرماه با حضور مصطفی مومنی راد ـ مدیر مرکز معماری حوزه هنری ـ و سید امیر حسینی ـ دبیر فراخوان ـ در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
در این جلسه مصطفی مومنی راد به فعالیت و رویکرد مرکز معماری حوزه هنری اشاره نمود و اظهار داشت: باتوجه به اهداف و رسالت های تعریف شده، مرکز معماری از آغاز سال جاری با انجام بازبینی روی فعالیتهای خود، در زمینه ارتباط با فضای دانشگاهی کشور، روی طرحی متمرکز شد که امروز فراخوان آن اعلام می شود. در حوزه معماری ایرانی ـ اسلامی، پژوهش های زیادی طی چند سال گذشته در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها انجام شده و نگاه ما در این طرح اینست که پژوهش هایی که در عین حال روش مند هستند و فرایند علمی و پژوهشی در آنها اتفاق می افتد، نسبت مستقیمی با مشکلات کشور در حوزه معماری و شهرسازی داشته باشند و این خط مشی اصلی ما است.
مدیر مرکز معماری حوزه هنری تصریح کرد: فعالیت مرکز معماری سابقا در مرز تحقق و عملیات اجرایی و دستاورهای عملی بوده است؛ ازاین رو با انتشار فراخوان پشتیبانی از پژوهش های علمی، پژوهشی معماری ایرانی ـ اسلامی و یک فراخوان دیگر که برای طرح های فناورانه و نوآورانه در حوزه معماری نوسازی است، در آینده اعلام می شود، به دنبال نسبت گرفتن معماری با مسائل مردم و کشور است.
او اضافه کرد: فضای آکادمیک علمی به واسطه دغدغه پیشرو بودن و حضور در عرصه های نو شاید از مسائل روز و مشکلات مدیریت و اجرایی فاصله می گیرد و معماری هم در این مقوله مستثنی نیست و مسائلی که دانشجویان با آن درگیر هستند، فاصله بسیاری با آن چه در حقیقت کشور مواجه هستیم دارد؛ بنابراین بعنوان مشخصه اصلی، درحال ارتباط گیری با ارگان ها و سازمان ها هستیم تا نیازها و مسائل حل نشده در حوزه معماری با ما به اشتراک گذاشته شود و زمینه برای دریافت راه کار به پژوهشگران برسد. ما به واسطه ارتباط قبلی با فضای دانشگاهی، فکر می نماییم بتوانیم کمک شایانی در رفع مشکلات موجود در حوزه معماری داشته باشیم.
محمد ارفع ـ مدیر روابط عمومی مرکز معماری ـ هم ضمن اشاره به اینکه این مجموعه تلاش در تربیت معماران طراز اول انقلاب دارد تا معماری از روزمرگی و غالب شدن تکنولوژی بر هنر بیرون برود، سایت و سامانه جامع معماران جوان را که با هدف دسترسی راحتتر هنرجویان به اطلاعات جامع معماری، کلاس های آموزشی، جلسات نقد و بررسی و همایش های مرکز معماری طراحی شده، معرفی نمود.
همچنین حسینی ـ دبیر فراخوان «طرح پشتیبانی از پژوهش های علمی، پژوهشی معماری ایرانی ـ اسلامی» ـ در این جلسه اعلام نمود: مرکز معماری برای خود یک بخش میان بخشی در نظر گرفته و مقرر است زنجیره ای از پژوهشها تا کاربرد و رسیدن به عملیات میدانی را برعهده بگیرد. در این فراخوان موضوعات بیشتر جنبه کاربردی دارند تا نظری باشند و اگر وجه نظری آن بیشتر به چشم می آید به این علت است که خلأ نظری در آن حوزه وجود دارد.
او به موضوعات فراخوان هم اشاره نمود و اظهار داشت: برخی موضوعات کلان هستند که همچون آن هویت، سبک زندگی، ایجاد شهرهای جدید و مسکن می باشد. از سویی، باتوجه به فعالیتهای دیگر مرکز معماری، اولویت های دیگری هم در این فراخوان در نظر گرفته شده است که از میان آنها کتاب، مقالات و دستاوردهای پژوهشی در رابطه با اسکان غیررسمی و بافت فرسوده و حاشیه نشینی از اولویت برخوردار خواهند بود.
دبیر فراخوان طرح پشتیبانی از پژوهش های علمی پژوهشی معماری ایرانی ـ اسلامی افزود: اولویت دیگر که امکان دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد، یادمان های دفاع مقدس و آرامگاه ها است که در فرهنگ سازی و زنده نگاه داشتن فرهنگ مقاومت اثرگذار هستند و با فعالیت سال جاری مرکز معماری همخوانی دارد. موضوعات مطرح شده از جانب پژوهشگران هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همینطور مرکز معماری مرکز و تریبونی است که به طرح هایی که در دانشگاه ها ساخته شده و خیلی به گوش مردم و دولتمردان و سیاستمداران نرسیده، ضریب می دهد و فرصت مطرح سازی و گفتمان سازی تحت عنوان دستاوردهای پژوهشی را برای آنها فراهم می آورد.
حسینی در رابطه با حمایت ها در طرح پشتیبانی از پژوهش های علمی، پژوهشی معماری ایرانی ـ اسلامی بیان نمود: ما سه دسته حمایت خواهیم داشت. نخستین حمایت، حمایت مالی در طول تحقیق است که با نظارت ناظر علمی که از جانب مرکز معماری معرفی می شود به پژوهشگران تعلق خواهد گرفت. دومین حمایت، جایزه است که بدون توجه به جاری بودن طرح یا درحال تحقیق بودن به افراد اختصاص می یابد. آنچه طی دو یا سه سال گذشته در چارچوب مقاله و طرح انجام شده باشد هم شامل این بخش خواهد شد. سومین حمایت، حمایت معنوی است که مرکز معماری با ایجاد زمینه شنیده شدن پژوهشها در چارچوب وبینار و نشست ها و عملیات رسانه ای برای پژوهشگران محقق می شود.
در قسمت پرسش و پاسخ این نشست، مومنی راد ـ مدیر مرکز معماری ـ در رابطه با ضمانتی که برای اجرای طرح های پژوهشی وجود دارد، اظهار داشت: آن چه هدف گذاری کردیم، یک شبکه سازی میان ذی نفعان و فعالان حوزه معماری کشور است. سازمان های متولی شهر، گاه به دنبال راهکار جدی هستند یا با معضلی در یک محل خاص مواجه می شوند که درخواست ها برای پژوهش در آن مبحث با عنایت به ارتباطات مرکز معماری به دست ما می رسد و ما برنامه ریزی کردیم تا با این طرح ها تمرکز بیشتری روی راه کارها بگذاریم. آن چه در طرح پشتیبانی از پژوهش های علمی، پژوهشی معماری ایرانی ـ اسلامی محقق می شود تعامل قوی است که در صورت هم افزایی، در حوزه عمل هم اجرایی می شود.
او با تکیه بر اینکه رسیدن به یک اتفاق از مرحله پژوهش تا عملیات، به علت تغییر مدیریت و نگاه سلیقه ای مدیران کار آسانی نیست، اظهار داشت: در ترم جاری در دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه تهران روی مبحث مسکن متمرکز هستیم تا به چاره نزدیک شویم.
مدیر مرکز معماری در سخنانش به این نکته اشاره نمود که این مرکز تمرکز خویش را روی الگوسازی قرار داده تا با ایجاد جریان در فضای علمی در حقیقت اتفاقات خوبی به ثمر بنشیند.
مؤمنی راد در پاسخ به این سؤال که آیا سبک باستانی در حیطه معماری ایرانی قرار می گیرد، اظهار داشت: در بحث تعریف دوگانه معماری ایرانی ـ اسلامی شاید در فضای تخصصی بحث های زیادی شکل گرفته است. ما داشته هایی در معماری سنتی مان داریم که با عنایت به خرد معماران و متناسب با فرهنگ به وجود آمده است. در حوزه معماری، اصالت معماری سنتی ماست، البته توجه دیگر در حوزه پارادایم و سبک معماری است که امکان دارد در کالبد بروز کند و در دوره ای خاص به اوج رسیده باشد.
او با تکیه بر اینکه آن چه به آن اصالت داده می شود، اصولی است که در معماری وجود داشته و برداشت اولیه ذهنی مخاطب است، اعلام نمود: تمرکز ما این بود که معماری مردمی و پاسخگو را هدف گذاری نماییم و به آن چه که بدون تکلف در خدمت زمینه سازی زندگی باکیفیت قرار گرفته و بر مبنای فرهنگ و بوم منطقه بوده، توجه گردد.
مدیر مرکز معماری در رابطه با حمایت های معنوی به خبرنگاران اظهار داشت: حمایت معنوی به معنای زمینه سازی برای دیده شدن طرح ها و استفاده از دستاوردها است؛ برای مثال مشورت های علمی یا منتشر کردن پژوهش در نشریات یا برگزاری نشست هایی در برنامه های حوزه معماری صدا و سیما است. همینطور مبلغ ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی در هزینه حین پژوهش در نظر گرفته شده و در دوره اول اجرای این طرح ۳۰۰ میلیون تومان برآورد مالی انجام شده است که در دوره های بعدی باردیگر تأمین اعتبار خواهد شد.
در انتها حسینی ـ دبیر این فراخوان ـ به اهمیت طرح ها با عنایت به مشکلات روز جامعه تصریح کرد و در ادامه طرح کاربردی مالکیت اراضی موات که در دوره انقلاب اسلامی به علت افزایش حاشیه نشینی در شهرها اجرایی شد را مثال زد و به طرح مالیات زمین بعنوان یک راه کار برای کاهش مشکلات امروز اشاره نمود.
سپس پوستر طرح پشتیبانی از پژوهش های علمی پژوهشی معماری ایرانی اسلامی رونمایی گردید، این پوستر برای دریافت پژوهش های علمی به دانشگاه های کشور ارسال خواهد شد.

منبع: