چه کنیم که جریان موسیقی کشور با هر موج بالا و پایین نشود؟

چه کنیم که جریان موسیقی کشور با هر موج بالا و پایین نشود؟

به گزارش پیلانو، فعالیتهای اهالی فرهنگ و هنر بعد از مدتی تعطیلی، بار دیگر از سر گرفته شده و در این راه، باز هم گویی موسیقی آخرین نقطه ای است که دیده می شود. شرایط حاضر پس از روزهای دشوار کرونا، ایست دیگری برای فعالان این حوزه به حساب می آید و تنها راه برون رفت از آن، تعامل بیشتر هنرمندان، متولیان موسیقی و اهالی رسانه برای رسیدن به راهکارهای عملی است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، از پایان چرخه ی تعطیلی رویدادهای موسیقی به علت شرایط کرونا، کمتر از یک سال می گذرد و پس از آن، چند ماه کار در ازای دو ـ سه سال تعطیلی. در مدت کرونا اهالی موسیقی حتی در قسمت پاپ، با ضرر و زیان های مالی بسیاری مواجه گشتند و صدمه های معیشتی در حدی بود که برخی از آنها برای گذران زندگی خود حتی مجبور به فروش سازهایشان شدند، برخی به شغل های دیگر روی آوردند و عده ای هم برگزاری کنسرت در خارج از کشور را تنها چاره موجود در تعطیلی های کرونایی دانستند.
هرچند در آن دوره، حمایت های محدودی همچون برگزاری کنسرتهای مجانی مجازی یا وام های کرونا و… با همراهی وزارت ارشاد برای برخی هنرمندان موسیقی نواحی و سنتی اعمال شد، ولی این کمک ها هم در حدی نبود که بتواند مشکلات هنرمندان را آن طور که باید و شاید سر و سامان دهد.
این در حالی بود که در همان دوران کرونا همانند شرایطی که این روزها با آن مواجهیم، با هر بار فروکش کردن موج های ویروس، بخش هایی از حوزه فرهنگ و هنر (مانند سینماها یا تئاترها) فعالیت خویش را از سر می گرفتند، اما برگزاری کنسرت ها و جریان موسیقی همچنان مسکوت مانده بود. همچنان که هم اکنون هم با عنایت به این که مدت زمان چندان زیادی از بازگشت جریان موسیقی در کشور به حالت عادی نمی گذشت، این دفعه موجِ ناآرامی ها، هنرمندان موسیقی را باردیگر به حاشیه رانده است.
با در نظر گرفتن این مسائل و البته لحاظ کردن توقف کنسرت ها در مناسبت هایی مانند رمضان و محرم و صفر، به نظر می آید کوشش برای بازگشت تدریجی جریان موسیقی در کشور به شرایط معمول گذشته، خصوصا در شرایطی که چندی دیگر با برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم مواجه خواهیم بود، پیچیده و در عین حال ضروری تر به نظر می آید.
خصوصا که تجربه ی کرونا نشان داد، جریان موسیقی آنقدر پویاست که بعد از مدت ها تعطیلی با مدیریت ها به صورت خودجوش بار دیگر به جریان بیفتد. ضمن این که در چنین شرایطی برگزاری نشست های تعاملی با محوریت راه های برون رفت از شرایط حال حاضر موسیقی، می تواند در رسیدن به چاره احتمالی کمک کننده باشد؛ اتفاقی که در ایام اخیر با حضور مسوولانی از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی محقق شد و انتظار می رود که ادامه دار باشد.
راه های برگزاری مجدد کنسرت ها، پیگیری وضعیت معدود هنرمندان موسیقی بازداشت شده، اثرگذاری برگزاری جشنواره های موسیقی (فجر و نواحی) در بازگشت فعالیت هنرمندان موسیقی به روال عادی، لزوم فراهم کردن فضای گفتگو با هنرمندان موسیقی و شنیدن نقدها و پیشنهادها و همینطور تعامل بیشتر با رسانه ها همچون دغدغه هایی است که به بحث گذاشتن آنها در نشست های هم اندیشی و بعد از آن، در عمل، ضروری به نظر می آید.

منبع: