احمد عربانی، هنرمند نقاش و گرافیست پاسخ داد دیوارنگاره میدان ولیعصر برای چه موضوعی مناسب است؟

احمد عربانی، هنرمند نقاش و گرافیست پاسخ داد دیوارنگاره میدان ولیعصر برای چه موضوعی مناسب است؟

پیلانو: دیوارنگاره، ابزار ارتباطی مناسبی است که برای چند ثانیه هم شده موجب تامل در مخاطبی می شود که از کنار آن عبور می کند. همین خاصیت سبب شده است، هنرمندان تلاش کنند تا بتوانند مفهوم و پیام مورد نظر خودرا به بهترین شکل ممکن منتقل کنند. اتفاقی که نتیجه اش خلق آثار ماندگاری است که چه در ایران و چه در سایر کشورهای جهان شاهد آن هستیم. انتخاب درست دیوار، جانمایی مناسب، یافتن سوژه ای مناسب و رونمایی از آن در زمان مناسب مهم ترین نکاتی است که می تواند بر کیفیت و اثرگذاری یک دیوارنگاره کمک نماید. البته به شرط آنکه از نظر تکنیکی و بصری نیز به خوبی بتواند حق مطلب را ادا کرده باشد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، احمد عربانی، نقاش، گرافیست و پویانما بر این باور است اگر دیوارنگاره ای به دست یک هنرمند واقعی خلق شود می تواند سوژه و کار قوی را به مخاطب عرضه کند؛ بطوریکه پیام به درستی منتقل شود. بدین جهت انتخاب هنرمند برای ثبت اثری بر روی دیوار مورد نظر بسیار حائز اهمیت می باشد.

عربانی با تاکید بر این که دیوارنگاره می تواند بر روی نگاه نسل کودک و نوجوان هم اثرگذار باشد و کاری کند در ذهن این نسل نیز باقی بماند، می گوید: «یک دیوارنگاره چون مخاطب های مختلف از هر قشر و سنی دارد می تواند یک ابزار مناسب برای انتقال فرهنگ و مفاهیم برای نسل کودک و نوجوان باشد. در نتیجه باید این ابزار را دست کم نگرفت و از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد.»

او با اشاره به اینکه طراحان باید دارای ایده های نو باشند، ادامه می دهد: «هنرمندان برای کارهایی که بصورت دیوارنگاری صورت می گیرد باید دقت و زمان کافی بگذارند. کار را سرسری نگیرند و از نمونه های خارجی کپی برداری نکنند. این کار موجب می شود تا اثر نه روح داشته باشد و نه اصالت.»

این هنرمند نقاش معتقد می باشد، باید دراین زمینه سخت گیری بیشتری بر روی آثار هنرمندان صورت گیرد تا کار بومی تولید شود و ارتباط با کشور ایران و فرهنگ و المان های آن داشته باشد: «کاری قوی است که دارای اصالت کافی و در عین حال خلاقیت باشد. این مساله موجب می شود تا کار رنگ و جلا بگیرد و به شکل قوی جلوه کند. استفاده از چهره های معروف، قهرمانان کشور و بیان نکات مورد نظر از زاویه نگاه آنها یکی از بهترین روش هایی است که هنرمندان در زمینه دیوارنگاری و انتقال پیام و فرهنگ می توانند از آن وام بگیرند و چه بهتر طنز هم چاشنی آن باشد.»

احمد عربانی