بازگشت مجید انتظامی با ارکستر ملی بعد از 10 سال

بازگشت مجید انتظامی با ارکستر ملی بعد از 10 سال

در نشست خبری «رویداد خاطره ها» درباره جزئیات برگزاری این رویداد صحبت و عنوان شد که این رویداد هفتم و هشتم مهرماه در تالار وحدت به روی صحنه می رود. همینطور در این برنامه انتظامی اعلام نمود که نصیر حیدریان بعنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، نشست خبری «رویداد خاطره ها» با حضور نصیر حیدریان (رهبر ارکستر) و مجید انتظامی (آهنگساز) امروز هشتم مردادماه در تالار وحدت انجام شد.
این کنسرت مقرر است با آثار انتظامی به روی صحنه برود که انتظامی در ابتدا در پاسخ به سوال ایسنا درباره رپرتوار انتخابی اظهار داشت: به خاطر ضعف جسمانی که دارم، آقای حیدریان در برگزاری این کنسرت به کمکم آمده و تا اینجای کار زحمت زیادی کشیده است. مقرر است ایشان ارکستر را آماده کنند و سپس به من تحویل دهند که ادامه تمرینات با خود من باشد. هنوز رپرتوار کنسرت مشخص نشده ولی از بین ۲۰۰ ساعت موسیقی که تا کنون نوشته ام، قرار شده موسیقی متن فیلم کانی مانگا، جایی جهت زندگی، مردان آنجلس، شیخ بهایی و روایت خرمشهر اجرا شود. البته تایم هم محدود است و اگر بتوانیم دو قطعه با خواننده هم اجرا خواهیم کرد که هنوز مشخص نیست.
او درباره ۱۰ سال غیبت خود در عرصه فعالیت موسیقی توضیح داد: حدود ۱۰ سال است که غیبت داشته ام و شرایط آماده نبود که کار کنم اما حالا شرایط بهتر شده و کنسرتهای بیشتری برگزار می گردد به همین جهت فکر کردم شاید بتوانم کمکی کنم. همینطور در این ۱۰ سال درگیر پدرم بودم که بیمار بود و من از او نگهداری کردم. در طول این مدت کارهایی کردم ولی هیچ کدام به سرانجام نرسید و امیدوارم اگر خدا یاری کند بتوانم آنها را تمام کنم.
انتطامی همینطور درباره علت اجرای این کنسرت با ارکستر ملی بیان کرد: قرار بود با ارکستر سمفونیک تهران کار نماییم، منتهی ارکستر تا ۱۸ شهریور به مدت پنج شب کنسرت دارد و این گونه تنها می شد هفت جلسه تمرین کرد که برای این کنسرت کم بود. در نهایت قرار شد با ارکستر ملی با تعداد ۱۲ جلسه تمرین با روی صحنه برویم.
دوست دارم بین هنرمند و مردم بده بستان باشد
این هنرمند درباره فضای این کنسرت و البته قطعه ««خرمشهر»، اظهار داشت: همیشه دوست داشتم بین نوازنده و تماشاچی بده بستان باشد؛ دوست ندارم تماشاچی به کنسرت بیاید، اجرا را ببیند، ساکت بنشیند و در آخر تشویق کند و برود. همیشه تلاش کرده ام در ذهن خودم فانتزی هایی داشته باشم و تا حدی آنها را اجرا کنم. برای این کنسرت هم فانتزی هایی در نظر دارم که نمی دانم در می آید یا نه و باید دید که آیا سالن اجازه می دهد؟
او افزود: در ساخت قطعه «خرمشهر»، شهری به تصویر کشیده شده که در آرامش است و به یک باره عراق به آن حمله می کند، شهر را اشغال می کند و مردم با دست خالی شروع می کنند به جنگیدن و شهر را پس می گیرند. این قطعه شش یا هفت قسمت دارد که هر بخش روایتی جداگانه دارد و در این کنسرت به صورت کامل اجرا می شود.
انتظامی همینطور درباره ساخت قطعه «خرمشهر» توضیح داد: خرمشهر را زمانی ساختم که در جنگ بود ولی دقیقاً نمی دانم بعد جنگ به اتمام رسید یا نه؟ البته گویا اثر یک سال پس از جنگ اجرا شد.
او همینطور درباره فضای این کنسرت توضیح داد: فضای کلی کار موسیقی کلاسیک است که رنگ و بوی ایرانی دارد و با سازهای سنتی رنگ آمیزی شده است؛ مانند این که یک سطل رنگ را روی بوم نقاشی بپاشیم.
من رهبر نیستم
انتظامی همینطور در پاسخ به این پرسش که آیا مقرر است بعنوان رهبر ارکستر با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشته باشد؟ اظهار داشت: من که رهبر نیستم. مردم گمان می کنند هر فردی که به روی سن برود و ارکستر را هدایت کند، رهبر است. من تنها کارهای خودم را رهبری می کنم. رهبری یک تخصص است. یکی از دلایلی هم که حالا این کنسرت را با رهبری خودم به روی صحنه می برم این است که خیلی ها روی اثر «حماسه خرمشهر» کار کردند ولی وقتی که خودم آنرا رهبری می کنم، حس متفاوتی از آن بیرون می کشم.
از او سوال شد که آیا برنامه ای برای اجرا در خرمشهر دارد؟ که اظهار داشت: آرزو دارم این اتفاق بیفتد با این که مثل سابق توان جسمی ندارم.
این هنرمند همینطور درباره حضورش در شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران بیان کرد: در شورا به اصرار آقای حیدریان حضور پیدا کردم و گرنه که خودم کارهای اداری را دوست ندارم. امروز برای نخستین بار در جلسات این شورا خواهم بود. ایده های زیادی دارم که راه برای نوازنده ها باز شود و یک مقدار درآمد آنها بیشتر شود.
انتظامی درباره وضعیت کنونی ارکستر سمفونیک تهران اظهار داشت: آن بچه های حرفه ای که قبلا بودند، هم اکنون هیچکدام نیستند؛ یا بازنشسته شده اند یا کارهای دیگر می کنند. نوازندگان کنونی مستعد و خوب هستند اما تا حالا دلسوز نداشته اند. هر کسی آمده جیب خویش را پر کرده و رفته. این بچه ها شده اند پله ترقی دیگران.
حیدریان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران
انتظامی در این جلسه اعلام نمود حیدریان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران شده است و هم اکنون ارکستری را با بچه های هنرستان تشکیل داده که قبل از ورود به ارکسترهای حرفه ای هم نوازی در ارکستر را یاد بگیرند.

در همین راستا حیدریان توضیح داد: زمانی که سه سال پیش به ایران آمدم متوجه شدم در بعضی زمینه ها کوتاهی شده بود و تصمیم گرفتیم ارکستری را از زهی و بادی با نوازندگان ۱۴ تا ۱۵ ساله تشکیل دهیم که اینها بتوانند در ارکستر ساز زدن را یاد بگیرند. کشورهایی که ارکستر پیشرفته دارند نوازندگان را برای هم نوازی در ارکستر آموزش می دهند.
او افزود: هنوز نمی دانم که مقرر است رهبر شوم یا نه که بخواهم توضیحی دهم ولی خوشحال می شوم اگر بتوانم خدمتی به موسیقی مملکت خودم بکنم و آنرا در بالاترین سطح ببینم.

منبع: