برگزاری مراسم خاکسپاری پیکر حبیب الله صادقی

برگزاری مراسم خاکسپاری پیکر حبیب الله صادقی

«دست به قلمو که می برد رنگ ها، آسمان آبی، رودی جاری، ابر و باران، گلی زیبا می شدند، میدان نبرد ضد ظلم، دستان گره کرده، شهیدی بر روی خاک، مادری رنج کشیده، چهره نوازنده ای تنها، … می شدند. دوستانش خوب می دانند، وقتی پرنده خیالش به پرواز در می آمد دفترچه ها، بوم ها حتی دیوارها فضا کم می آوردند.»
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، مراسم خاکسپاری پیکر حبیب الله صادقی ـ هنرمند نقاش ـ امروز ـ شنبه ـ هشتم مرداد ماه از مقابل فرهنگستان هنر به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار گردید. جملاتی که در بالا خواندید بخش هایی از مطالب بیان شده در این مراسم، در توصیف این هنرمند بود.
حبیب الله صادقی هنرمند انقلابی در عرصه هنرهای تجسمی چهارشنبه (پنجم مرداد ماه) به سبب عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. مراسم خاکسپاری و تشییع پیکر این هنرمند بامداد امروز ساعت ۹ و ۳۰ بامداد از مقابل فرهنگستان هنر با حضور محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت الاسلام محمد قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، محمدمهدی دادمان (رییس حوزه هنری)، غلامعلی حدادعادل (رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، عبدالرضا سهرابی (مدیر مرکز هنرهای تجسمی)، بهمن نامور مطلق (رییس فرهنگستان هنر)، سید محمد بهشتی (عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری)، نیکنام حسینی پور (از مسؤلان صندوق اعتباری هنری)، هادی مظفری (رییس سابق مرکز هنرهای تجسمی)، علیرضا سمیع آذر (مدیر حراج تهران)، سید مجید هاشمی دانا (مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس) و … برگزار شد.

قرائت متن پیام های مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری
در ابتدای مراسم، مجتبی رحماندوست، عضو پیوسته فرهنگستان هنر متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای درگذشت حبیب الله صادقی را قرائت کرد.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی جناب آقای حبیب الله صادقی رحمة الله ضد را به هنرمندان و همکاران و دوستان و بخصوص به خانواده مکرّم ایشان تسلیت عرض می کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می کنم.
سیّد علی خامنه ای
۵ مرداد ۱۴۰۱ »
متن پیام رئیس جمهور به هم شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت هنرمند برجسته و استاد متعهد، مرحوم حبیب الله صادقی، باعث تاسف و تالم خاطر شد.
این پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی با پیوستن به نهضت امام خمینی، ذوق سرشار و توانمندی های هنری خویش را وقف پیروزی انقلاب اسلامی کرد و در کمال وارستگی و خلق آثار ارزنده، در کنار مردم و انقلاب ماندگار باقی ماند.
اینجانب درگذشت این هنرمند مردمی و انقلابی را به خانواده محترم، جامعه هنری و دوستداران آن فقید سعید تسلیت عرض می کنم و برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و سلامت از خداوند بزرگ مسالت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران»

فقدان حبیب الله صادقی به هنر انقلابی ضربه وارد کرد
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار نمود: «ایام سوگواری آقا حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) و فقدان این هنرمند برجسته انقلابی را خدمت جامعه هنری و جامعه دانشگاهی کشور، خانواده عزیزشان و همه شاگردان و علاقه مندان ایشان تسلیت عرض می کنم. آقای دکتر صادقی یک هنرمند برجسته و باسابقه ای بودند. در بهمن ماه سال قبل که نمایشگاهی را در موزه هنرهای معاصر برگزار کرده بودیم، در حضور آقای رئیس جمهور به هنگام بازدید، از آقای دکتر خواهش کردم که خودشان زحمات گوناگونی را که در بحث هنرهای تجسمی زحمت کشیده بودند و به سرانجام رسانده بودند، خودشان کنار تابلوها توضیح دهند.»
او افزود: «اولین تابلوهای ایشان در ارتباط با سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود. سالهای ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶، دورانی که شاید ایشان در ابتدای دوره جوانی شان بودند و کارهای فاخر در حوزه ترویج انگاره های انقلابی را از همان زمان آغاز کرده بودند. آخرین کار استاد یک اثر صدمتری بود که از تاریخ پرشکوه ایران اسلامی تا نماز حضرت آقا بر پیکر شهید سلیمانی عزیز را شامل می شد. ایشان این اثر را عاشقانه و شبانه روزی با یک کار جهادی به انجام رساندند و منتظر رونمایی آن بودیم و فرصت نشد که با حضور این هنرمند کم نظیر کشورمان این رونمایی صورت گیرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور اظهار نمود: «در آخرین گفت وگویی که من با ایشان داشتم، با هم تفاهم کردیم که از ظرفیت های ممتاز ایشان در خارج از کشور استفاده نمائیم. خیلی ایده خوبی داشتند و فقدان ایشان یک ضربه بر هنر انقلابی ایجاد کرد و من باردیگر درگذشت ایشان را تسلیت عرض می کنم. پنجشنبه شب خدمت آقای رئیس جمهور بودم و ایشان تاکید داشتند که در زمان تشییع، سلام و تسلیت ایشان را خدمت همه جامعه هنری بخصوص خانواده عزیزشان ابلاغ کنم.»

حبیب بلند شو و لباس های رنگی ات را بپوش!
محمدعلی رجبی، از دوستان نزدیک حبیب الله صادقی در این مراسم طی یک سخنرانی اظهار داشت: «ما از خداییم و به خدا باز می گردیم و این عاقبت همه ماست، ولی هیچگاه فکر نمی کردم بمانم و حبیب برود. حبیب بلند شو و لباس های رنگی ات را بپوش.»
او افزود: «می گویند در عالم هنر اگر هنرمند از اثرش دل بکند، دیگر نمی تواند کار کند. حبیب ما، عزیز ما همه وجودش را گذاشت و از کار دل نمی نماید. کار به اتمام رسید و او هم با کار به اتمام رسید. آنچه که باید در این عالم انجام می داد را انجام داد. قرار نیست که ما هزاران اثر داشته باشیم. هیچگاه تعداد آثار نشان دهنده هنرمندی هنرمند نیست. هنرمند در یک جا آنچنان می ایستد که انگار نخستین و آخرین کارش است. حبیب الله صادقی در عالم تصویر زندگی کرد و با عالم تصویر از این دنیای تصویر گذشت. ماندن در عالم تصویر جایگاه چنین هنرمندان بزرگی نیست و باید از آن گذشت. اما چگونه گذشت؟»
رجبی افزود: «دکتر حبیب الله صادقی، نه دکتر بودن برایش افتخاری بود و نه هیچ نام دیگری جز هنر؛ به همان معنایی که در فرهنگ ما به معنای انسان نیک است. حبیب الله صادقی نیک نفس بود و این نخستین شرط کار هنری است. استادان نیک نفس ما گفتند که شرط اول صفاست و برپایه صفا هنر شما صاحب شأن می شود. اصل صفا و شأن بعنوان آخرین مرحله تجلی اثری است که خداوند در آن تجلی می کند، شناخته شده است.»

وی همینطور اظهار نمود: «حبیب الله می دانست که بدون ولایت هیچ حقیقتی تجلی پیدا نمی کند و بارها می گفت امیدوارم روزی باشد که بتوانیم مضامین آثار او را بازخوانی نماییم. هنر زبان حالِ هر دوره ای هم هست و در واقع تاریخ احوالی هر دوره ای را هنر بیان می کند. مقام معظم رهبری فرمودند که بگذارید هنرمندان کار کنند چونکه فردا جوان های ما، مردم ما اسناد را می خوانند، اما نمی دانند چگونه اتفاق افتاد؟ این چگونگی یعنی چه حالی گذشت و حال را فقط هنرمندان بیان می کنند. حبیب صادقی برای حالی که گذشت، اثری از خود باقی گذاشت و کارش جاودانه شد.»
رجبی افزود: «حبیب هیچگاه تا آخرین لحظه از پای نایستاد و جلوه های مختلفی را کار کرد. در زمان کرونا و خدمات کادر درمان هم او وارد شد و تعالیمی را بیان کرد. هنرمند انقلاب اسلامی، هنرمندی است متعهد به خداوند و ولایت خداوند و به واسطه ریشه ولایت خودش را متعهد می داند. دوست دارم آخرین اثر حبیب الله یک رونمایی معنوی داشته باشد و اول خدمت مقام معظم رهبری ببرم. من بگویم، ایشان بگوید و اثر بگوید. حبیب می اظهار داشت که برای رونمایی، یک رونمایی خلقی می خواهد و ابتدا می خواست که خانواده های شهدا کار را ببینند و تصمیم داشت این کار را در مکانی که متعلق به شهدای هفتم تیر است، در آنجا به نمایش بگذارد و خانواده های شهدا افتتاح کنند. کسی که استاد فاخر هنرهای تجسمی است، معلم بسیار موفق و استاد بزرگان این هنر شریف است. همه دوستان عزیز ما که با ایشان هم درس بودند و با ایشان همکار بودند به خوبی ارزش هنری کار ایشان را می دانند. زمانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما آغاز به کار کردیم، آقای حبیب الله صادقی عزیز ما از همان ابتدا پای کار بودند و بنیان یک تفکر را گذاشتند که در یک جمله میتوان آنرا چنین نامید: هنر اصیل و شریف انقلاب اسلامی.»
آیت الله محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم که در این مراسم حضور داشت، طی یک سخنرانی کوتاه، چنین اظهار نمود: «به عنوان یک طلبه و بعنوان یک خادم سید الشهدا حالا که غصه دار هستیم و این هنرمند را از دست دادیم و روز تشییع او روز نخست عزاداران حسینی است و عزاداران جامه های مشکی شان را از کمدها درآورده اند، امیدوارم در این روز ایشان به مهمانی آسمانیان و به کاروان عاشوراییان بپیوندند.»

حبیب الله صادقی هنرمند مقاومت و مردم بود
بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر که در این مراسم حضور داشت، چنین اظهار نمود: «به نام خالق هنر و زیبایی. حبیب الله صادقی هنرمند مقاومت و مردم بود. مضامین آثار او حاوی پیام های مهمی بود. به دور از گره مندی ها فعالیتهای خودش را ادامه می داد. او هم عضو پیوسته فرهنگستان هنر بود و هم همکار حوزه هنری و هم رئیس موزه هنرهای معاصر و همه را به هم افزایی دعوت می کرد. او آرمان هایی داشت که از یک اصول فکری نشأت گرفته بودند.»
او افزود: «حبیب الله صادقی وارث هنر پر افتخار ایران است. وارث رنگ های مانی و مضامین مردمی رضا عباسی. کار وی در نقاشی مقاومت بی سابقه بود و مطمئنا یک اسوه ماندگار خواهد شد. وی همینطور خلق، هنر، دانش، معنویت و معرفت، سنت و مدرنیته را با هم پیوند می زد. او هم استادی بااخلاق بود هم هنرمندی خلاق. ایشان قدر زمان را خوب می دانست و سرعت نقاشی هایش با سرعت پرستو در موسیقی برابری می کرد. دست به قلم موکه می برد رنگ ها، آسمان آبی، رودی جاری، ابر وباران، گلی زیبا می شدند، میدان نبرد ضد ظلم، دستان گره کرده، شهیدی بر روی خاک، مادری رنج کشیده، چهره نوازنده ای تنها، … می شدند. دوستانش خوب می دانند، وقتی پرنده خیالش به پرواز در می آمد دفترچه ها، بوم ها حتی دیوارها فضا کم می آوردند.»
نامور مطلق همینطور اظهار نمود: «دو سال پیش همه اندوخته ها و تجربه های گرانقدر خویش را گرد آورد تا یک اثر بزرگ خلق کند. دیگر آثار کوچک او را راضی نمی کردند و گویا حس می کرد فرصت زیادی برایش باقی نمانده است و باید شاهکار زندگی خویش را خلق کند. میگفت اثری به مساحت یکصد متر اما همه ما میدانستیم که یکصد یک عدد نمادین است. زمانی که کسی به دیدن او می رفت، از رنج ها و خوشی ها، از رویاها و آرزوها، از پیروزی ها و شکست ها و از نجابت ها و شهامت های مردم میگفت.»
رئیس فرهنگستان هنر در آخر افزود: «چه سعادتمند بودند آن هایی که از زبان خودش روایت نقاشی اش را شنیدند و چه کم توفیق آن هایی که دعوت شدند و نیامدند. اما کارهای آخرین اثر او هنوز تمام نشده بود که او از میان ما رفت. درست مانند مثنوی معنوی که بسیار دوستش می داشت، اثری که اگر تمام می شد، ناقص می ماند. اثری که گشوده باقی مانده و نسل های بعد را برای ادامه دعوت می کند و نقاشی حبیب هم به روی هنرمندان جوان باز است، همانند راهش. خدایش رحمت کند، یادش ماندگار و هنرش پایدار.»

جز عشق از پدرم چیزی به یاد ندارم
امیرحسین صادقی، فرزند مرحوم حبیب الله صادقی هم در یک سخنرانی با قرائت اشعاری از مولانا اظهار نمود: «فرصت کمی برای گپ و گفت با پدرم داشتم. برنامه ها زیاد، اهداف بلند، وظایف خطیر و بار سنگین. هنرمند آیینه است. آیینه کاری جز روایت ندارد. روایتی خنثی و بی طرف. روایتی که جز معنا هیچ ریشه هرمنوتیک دیگری در آن پیدا نمی کنید. هنرمند روایتگر عشق است. جز عشق من از پدرم هیچ به یاد ندارم.»
وی همینطور اظافه کرد: «شما یکی از کارهای صد متری را مشاهده کردید، اما من هزاران هزار کیلومتر از آنرا دیدم. امروز اول محرم است. پدر من از خانه پدری هیات داشتند و من مفهوم هنر را از پدرم فهمیدم. چه در نقاشی، چه در سینه زنی و چه در عشقی که ایشان به خاندان (ع) داشتند، من از ایشان جز اخلاق هیچ چیز دیگری به یاد ندارم.»

در ادامه برگزاری مراسم خاکسپاری از مقابل فرهنگستان هنر، پیکر حبیب الله صادقی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه و در قطعه ۸۸ ردیف ۶۴۰ شماره ۳۶ به خاک سپرده شد.

* تصاویر این گزارش توسط الهام لایقی در اختیار ایسنا قرار داده شده است.

منبع: