افترا جدید به هفتمین حراج ملی و پرسش از وزارت میراث

افترا جدید به هفتمین حراج ملی و پرسش از وزارت میراث

به گزارش پیلانو حراج ملی، رویدادی که در مقایسه با حراج تهران این روزها گوی سبقت را به لحاظ پرحاشیه بودن ربوده و با گذشت ۱۱ روز از زمان برگزاری، نه تنها این حاشیه ها کم رنگ تر نشده که مدام موارد جدیدی هم به آن اضافه می شوند.
این دفعه حاشیه به ادعای برگزارکنندگان این رویداد، در خصوص دریافت مجوز از اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی بازمی گردد. مدیر حراج ملی پیشتر در گفت وگویی با ایسنا در پاسخ به شبهات درباره ی مجوز این رویداد، چنین اظهار کرده بود: «یک آئین نامه مدونی تدوین نشده و آن چیزی که ضرورت داشت، دریافت مجوز از وزارت ارشاد و اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی بود که ما هم همین روال را طی کردیم. اتفاقا خیلی استقبال می نماییم که اگر قرار باشد یک آئین نامه تدوین شود، ما بر مبنای آن جلو برویم.»

اما این سخنان در حالی مطرح شده که به منظور پیگیری این مسأله و با عنایت به اظهارات جدید مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی، با سیدمحمد عبداللهی، رئیس اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی تماس گرفتیم.

او با تکیه بر این که هفتمین دوره حراج ملی ایران به هیچ عنوان از اتحادیه مجوزی دریافت نکرده است، چنین اظهار نمود: «ما اقدام این عزیزان را در صورت رعایت قانون کامل قوانین میراث فرهنگی، تجارت، صنفی و رعایت کامل شئونات اسلامی، بلامانع دانستیم که هیچکدام را انجام ندادند. ما هیج مجوزی به این رویداد ندادیم و صرفاً آنها را به رعایت این قوانین دعوت کردیم و گفتیم در صورت رعایت این موارد، برگزاری حراج بلامانع است که باز هم می گویم هیچ کدام را انجام نداده اند.»

عبداللهی در پاسخ به این سؤال که چه پیگیری ای در این خصوص تابحال انجام داده اند؟ اظهار داشت: «بازرس ما رفت و بارها به حراج ملی تذکر دادیم. علاوه بر این از آنها درخواست کردیم تا مستندات شان مانند کارشناسی، قیمت گذاری و ارزیابی را به ما عرضه کنند که نیاوردند. ما این افراد را به میراث ارجاع دادیم، ولی آنها صرفاً از وزارت ارشاد یک مجوز کلی دریافت نمودند و از رجوع به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امتناع کردند.»

در این زمینه بیشتر بخوانید:

اعتراض به «حراج ملی»: خروج این آثار از کشور جرم است

ضیافتی هنری به قیمت حراج آثار ملی؟/مسوولان حراج پاسخ دادند

عبداللهی همینطور در ادامه با انتقاد از وزارت میراث فرهنگی در این خصوص که چرا تابحال این مورد را پیگیری نکرده است؟ اظهار داشت: «درحال حاضر درباره ی ماجرای حراج ملی میراث فرهنگی متولی است و باید پیگیر شود. چرا وزارت میراث در هفت دوره برگزاری این رویداد هیچ مداخله ای نکرده است؟ من به وزارت ارشاد کاری ندارم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارت خانه جداست ولی چرا وزارت میراث فرهنگی تاکنون اقدامی نکرده است؟»

او با تاکید باردیگر بر این مورد که حراج ملی هیچ مجوزی از اتحادیه صنایع دستی دریافت نکرده است، اظهار داشت: «ما مجوزی نداده ایم و تازه بازرس ما رفته و دیده که مجوزی ندارند. برای نخستین بار پیش از وقوع رفته و تازه مدارک هم درخواست کرده بودند.»

رئیس اتحادیه صنایع دستی همینطور اظهار نمود: «بدون مجوز میراث و نظارت ما این رویداد تخلف مطلق است. ما نمی توانیم خرید آثار را باطل اعلام نماییم. در اینجا مرجع ذی صلاح باید وارد شود و این هم با درخواست خود وزارت میراث فرهنگی باید صورت گیرد.»

وی در آخر توضیحاتی به این شرح عرضه داد: «آیین نامه های اجرایی حراج و تعاریف جزئیات اشیاء فرهنگی و هنری هنوز تعیین نشده است. تعاریف مجموعه داری و چگونگی مبادلات مجموعه داری و دارندگان اشیای قدیمی به صراحت تعیین نشده و این موارد چیزهایی هستند که یک سردرگمی و آشفتگی در بازار بوجود آورده اند که مسئولیت تمام این موارد با خود وزارت میراث فرهنگی است.»

عبداللهی باردیگر با تکیه بر این نکته که متولیان حراج از اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی مجوزی نگرفته اند، اظهار داشت: «اگر مجوزی دارند منتشر کنند. بگویند ما این مجوز را گرفته ایم. سوال ما این است که چرا میراث تاکنون مداخله نکرده است؟ حراج ملی گزارش هفت دوره ی قبلی خویش را هم حتی باید منتشر کند.»

ایسنا آمادگی آنرا دارد که پاسخ نهادهایی که در این گفتگو مورد انتقاد و پرسش قرار گرفته اند، همچون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همینطور برگزارکنندگان هفتمین حراج ملی را منتشر کند.

منبع: