آخرین جزییات جشنواره فیلم تك درخت به روایت صمدیان عباس کیارستمی اگر می بود

آخرین جزییات جشنواره فیلم تك درخت به روایت صمدیان عباس کیارستمی اگر می بود

به گزارش پیلانو سیف الله صمدیان اظهار داشت: درباره عباس کیارستمی بدون در نظر گرفتن رابطه دوستی طولانی ام یا نقشی که در فرهنگ و هنر ایران و جهان داشته و دارد، باید بگویم که این شش سال (پس از درگذشت) به یک چشم به هم زدن گذشت و طبیعتا امثال من در بیشتر کارهایی که درگیر بودیم، حداقل در بخش تصویر بیشتر یادش کردیم و بیشتر فهمیدیم که بودنش چقدر می توانست به آرامش روحی و بهبود کیفیت ˮنگاهˮ مان به اتفاقات جهان در این سالهای متشنج کمک نماید.
دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر- که همزمان با بیستمین دوره این رویداد در تدارک برگزاری نخستین دوره جشنواره بین المللی فیلم با عنوان” تک درخت” (جایزه عباس کیارستمی) است، در آستانه اول تیرماه سالروز تولد عباس کیارستمی – فیلمساز سرشناس ایرانی – از آخرین جزئیات این رویداد سخن گفت.
این هنرمند عکاس و فیلمساز درباره جای خالی عباس کیارستمی در ششمین سال نبودنش به ایسنا اظهار داشت: برخی از جاهای خالی بر اثر مرور زمان علاوه بر این که خالی نمی شوند، هی پُر و پُرتر هم می شوند و در مواردی که ما بهر دلیلی، علاقه یا نزدیکی حسی یا عاطفی بیشتری داشته باشیم، این جای خالی طبیعتا موقعیت خاصی پیدا می کند.
وی اشاره کرد: درباره عباس کیارستمی، بدون در نظر گرفتن رابطه دوستی طولانی ام یا نقشی که در فرهنگ و هنر ایران و جهان داشته و دارد، باید بگویم که این شش سال، به یک چشم به هم زدن گذشت و طبیعتا امثال من در بیشتر کارهایی که درگیر بودیم، حداقل در بخش تصویر، بیشتر یادش کردیم و بیشتر فهمیدیم که بودنش چقدر می توانست به آرامش روحی و بهبود کیفیت “نگاه” مان به اتفاقات جهان در این سالهای متشنج کمک نماید.
صمدیان با اشاره به نقش پر رنگ سینمای کیارستمی در سینمای امروز جهان افزود: خصوصاً با انقلاب دیجیتال و کمتر شدن موانع فیلم سازی موجب شد در شروع بیستمین سال جشنواره فیلم تصویر اتفاق شیرینی در ذهن ما رقم بخورد. قضیه از این قرار بود که در جریان آماده سازی مراسم اختتامیه نوزدهمین جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران، پسرم “سهند” پیشنهاد کرد: “چرا از بیستمین دوره جشنواره فیلم تصویر، یک بخش مستقل بین المللی برای سینمای تک نفره را که هم خود کیارستمی و هم بسیاری از ما، سال هاست درگیرش بوده ایم با عنوان جشنواره بین المللی فیلم” تک درخت” (جایزه عباس کیارستمی) اعلام نمی کنیم!؟ “
که طبیعتا این پیشنهاد بجا را که باتوجه به امکانات خارق العاده انقلاب دیجیتال، نیاز قطعی نسل امروز و فردای سینمای ایران و جهان است، اسفند ماه ۱۴۰۰ در اختتامیه جشن تصویر سال مطرح کردیم و امسال در بازار فیلم جشنواره کن ۲۰۲۲ معرفی اولیه این جشنواره مستقل ایرانی در حیطه بین المللی سینما انجام شد.

بازار جشنواره فیلم کن

منبع: