نخستین اظهارات معاون جدید صنایع دستی بعد از انتصاب

نخستین اظهارات معاون جدید صنایع دستی بعد از انتصاب

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، ضمن اشاره به این که صنایع دستی حلقه اتصال اقتصاد و فرهنگ است آنرا جزء لاینفک منشور فرهنگی در اقتصاد هویت بنیان دانست و اظهار داشت: «امیدوارم با هم گرایی، خانه هر ایرانی تبدیل به یک کارگاه تولیدی جهت کمک به اقتصاد هویت بنیان شود.»
به گزارش پیلانو به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، مراسم تکریم و معارفه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور بامداد امروز ـ دوشنبه ـ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارت خانه برگزار شد.

مریم جلالی با قدرشناسی از تمام افرادی که صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور را به مرحله کنونی رسانده اند، اظهار داشت: «خانواده همیشه برای من محور توسعه بوده است و همیشه هر جا که بوده ام تلاش کرده ام رویکرد خانواده محوری و مدیریت مادرانه را مدنظر داشته باشم.»

او ضمن اشاره به این که در گذشته صنایع دستی بعنوان صنایع زیستی بوده است، افزود: «شاید الان صنایع دستی به اشیای تزیینی تبدیل گشته و درون ویترین ها رفته است، اما باید به زندگی مردم و ایرانیان بازگردد.»

او صنایع دستی را جزء لاینفک منشور فرهنگی در اقتصاد هویت بنیان دانست و افزود: «مدیریت سه بخش محتوایی، اجرایی و عاطفی دارد که تمامی سیاست گذاران، تسهیلگران و متصدیان در این سه ضلع راه را برای خلق زنجبره صنایع دستی و هنرهای سنتی فراهم می کنند و من بعنوان یک سرباز کوچک در این راه حضور دارم.»

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خاطرنشان کرد: «سهم هر ایرانی را باید در تولید، فروش و توزیع احصا نماییم و من از هیچ کاری برای تبدیل صنایع دستی به صنایع زیستی دریغ نمی کنم.»
جلالی از اقتصاد هویت بنیان و خلق و تأمین زنجیره ارزش در صنایع دستی بعنوان دو کلمه بنیادی در این عرصه نام برد و اضافه کرد: «مولد بودن باعث اشتیاق و همراهی می شود و این تحول باید در زمینه محتوا و رویکرد اتفاق بیفتد و هر ایرانی در سرتاسر کشور به تولید برسد.»

او با اشاره به اینکه با هم گرایی در زیست بوم صنایع دستی و با تفکر خانواده محوری چالش های پیش رو را از میان برخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: «با نمایش قدرتمندانه ظرفیت ها و پیشران های توسعه ای که برای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراهم است، همینطور به کمک زنجیره ارزش، منجی یک مساله ملی خواهیم شد.»

جلالی در انتها ضمن اشاره به این که مدیریت مادرانه سبب زایی و پیش برندگی که باعث ایجاد، مراقبت، رشد، تربیت و هرس می شود، اظهار داشت: «انفکاک اقتصاد و فرهنگ حلقه اتصالی به نام صنایع دستی و هنرهای بومی و سنتی دارد؛ همیشه مولد بودن امیدآفرین است و امیدوارم خانه هر ایرانی تبدیل به یک کارگاه تولیدی جهت کمک به اقتصاد هویت بنیان باشد.»
مراسم تکریم و معارفه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی – ۲
پویا محمودیان: ۱۳۴ رشته صنایع دستی در استان ها احیا شد/ ایجاد اشتغال برای ۱۷۱هزار و ۱۶۶ نفر

معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار داشت: «در پنج محور مشخص همچون حمایت و سامان دهی تولید، حفظ و ایجاد اشتغال، آموزش و ترویج، حفظ و صیانت صنایع دستی فعالیت خویش را آغاز کردم. طی این مدت برای ۱۷۱هزار و ۱۶۶ نفر شغل مشخص از محل صدور ۲۲۴هزار و ۸۲۲ مجوز اداره کل پشتیبانی از تولید معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی بوجود آمد.»

در این مراسم که علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، مشاوران وزیر و مدیران کل ستادی وزارت خانه حضور داشتند، پویا محمودیان معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار داشت: «به عنوان عضو کوچک و دائمی خانواده بزرگ صنایع دستی از صبر، تلاش بی وقفه و همراهی تک تک هنرمندان و صنعتگران کشور سپاسگزارم.»
او اضافه کرد: «از سال ۱۳۸۱ به خانواده صنایع دستی پیوستم و تیرماه ۱۳۹۷ بعنوان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور منصوب شدم. از تمامی مشکلات حوزه، نقاط قوت و ضعف صنایع دستی با خبر بودم.»
محمودیان خاطرنشان کرد: «دوران مدیریت من سخت ترین دوران برای صنایع دستی کشور به علت تحریم ها، سیل و کرونا بود. تمامی نمایشگاه های موقت، دائمی و صادرات چمدانی به علت انتشار کرونا تعطیل و با رکود بی سابقه روبه رو شد.»
معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار داشت: «خوشحالم در انتها کرونا و رفع مشکلات فرصت برای رونق باردیگر صنایع دستی آماده است و تمامی خلاهای موجود صنایع دستی پر شده است. عملکردمان در این زمان شفاف و مشخص بوده است، به حاشیه ها نپرداختم و تلاش کردم برای توسعه در این بخش کار کنم.»
او اضافه کرد: «در پنج محور مشخص همچون حمایت و سامان دهی تولید، حفظ و ایجاد اشتغال، آموزش و ترویج، حفظ و صیانت صنایع دستی فعالیت خویش را آغاز کردم. طی این مدت برای ۱۷۱هزار و ۱۶۶ نفر شغل مشخص از محل صدور ۲۲۴هزار و ۸۲۲ مجوز اداره کل پشتیبانی از تولید معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی بوجود آمد.»

محمودیان خاطرنشان کرد: «طی این مدت ۹میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و ۷۴میلیارد تومان تسهیلات کم بهره پرداخت گردید. در سال ۹۷ بیمه صنعتگران پس از پنج سال توقف باردیگر شروع شد. در حوزه بیمه صندوق روستایی و عشایری ۴هزار نفر را بیمه کردیم و ۱۷هزار نفر در نوبت بیمه قرار دارد.»
معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار داشت: «از حذف ماده ۱۴۲ قانون معافیت از بیمه جلوگیری کردیم و این امتیاز را برای صنایع دستی کشور حفظ کردیم. بزرگ ترین دستاورد ما معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای خانواده بزرگ صنایع دستی بود. تعرفه برق و آب کارگاه ها را از تجاری تبدیل به صنعتی و خیلی از مجوزهای دست و پاگیر را حذف کردیم.»
او افزود: «از ابتدای سال ۹۷ تابحال ۲۷۱۸ روستا که شامل ۲۴۵ روستای هدف اقتصاد مقاومتی و ۲۴۷۳ روستای خارج از این پروژه، از لحاظ مجوزها، پرداخت تسهیلات، آموزش و… پایش شد.»
محمودیان اظهار داشت: «امضای تفاهمنامه ای جهت استفاده از بند الف تبصره ۱۸ دستاورد بزرگی بود و ما بعنوان نخستین دستگاه و معاونت از این تبصره برای پشتیبانی از تولید و تحریک تقاضا استفاده کردیم و ۳۴۰میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده شد.»

معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه کرد: «۲۶۶ رشته صنایع دستی اعلانی محور اعلام شد، سند ملی گوهرسنگ ها را تدوین و ابلاغ کردیم و مراحل تفویض اختیار به استان ها هم به خوبی انجام شد.»
او خاطرنشان کرد: «برای ۱۵۱هزار و ۹۵۴ نفر دوره آموزشی برگزار کردیم، نخستین هنرستان ایرانی اسلامی را در مشهد راه اندازی کردیم. با تفاهمنامه های گوناگونی که با دانشگاه های مختلف امضا کردیم، آموزش را در اولویت خود قرار دادیم.»

محمودیان اظهار داشت: «۴۵ شهر و ۲۲ روستا ثبت ملی کردیم. با ثبت هایی که انجام شد، گامی برای برندسازی و هویت بخشی برداشتیم. خوشبختانه این ثبت ها به یک مطالبه عمومی تبدیل گشته است.»
معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: «پرونده سه شهر و روستای دیگر را برای ثبت جهانی آماده کردیم. ۱۴۲۶ اثر مهر اصالت ملی و ۸۴ اثرمان مهر اصالت بین المللی دریافت نمودند.»
او از برگزاری همایش ها، مسابقات و جشنواره های مختلف طی این مدت اطلاع داد و اظهار داشت: «سه دوره فیلم مستند دست آفریده ها ساخته شد و بانک اطلاعاتی برندها هم تدوین شده است. همینطور در جهت حفظ و صیانت از صنایع دستی برای احیای ۱۳۴ رشته در استان ها برنامه ریزی کردیم.»
محمودیان خاطرنشان کرد: «بانک طراحی و نقوش تدوین شده است، همینطور اطلس صنایع دستی در آینده رونمایی می شود. ۹ نشان جغرافیایی ثبت بین المللی و ۲۹ نشان جغرافیایی ثبت ملی شده است.»
معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بیان نمود: «این معاونت همواره از کمبود واحدی به نام هنرهای سنتی رنج می برد که خوشبختانه با پیگیری هایی که انجام شد، در چارت جدید وزارت خانه اداره هنرهای سنتی در نظر گرفته شده است.»
او اضافه کرد: «در سال ۹۷ در حوزه رونق کسب و کار از واردات صنایع دستی از خارج از کشور جلوگیری کردیم و شیوه نامه مقابله با قاچاق را ابلاغ کردیم. بنا بر اعلام آمار گمرک بالغ بر یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار صادرات صنایع دستی بوده که نشان دهنده ظرفیت صادرات مان است. همینطور صادرات چمدانی ما ۸۶۶ میلیون دلار بنا بر اعلام رسمی ۳۱ استان کشورمان است.»
اجرای طرح تجاری سازی در ۳۱ استان
محمودیان اظهار داشت: «طرح تجاری سازی در ۳۱ استان انجام شد. در این عرصه همایش ها و اطلاع رسانی های مختلفی انجام شد. دو خانه در طرح اقدام ملی مسکن با صنایع دستی تجهیز شد که مورد استقبال همه قرار گرفت. همینطور با ایران خودرو برای سوزن دوزی جلد قرآن ها که در اختیار مشتریان قرار می گیرد، قرارداد امضا کردیم و هم اکنون با شرکت سایپا درحال مذاکره هستیم.»
معاون سابق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار داشت: «۹۷ نمایشگاه منطقه ای، ملی و بین المللی و ۱۰۱ نمایشگاه صنایع دستی در هشتی وزارت خانه برگزار کردیم.»
او افزود: «امسال بازارچه های نوروزی صنایع دستی بیشتر از ۱۲۳ میلیارد تومان فروش داشته است. طی این سال ها فروش صنایع دستی بر مبنای خوداظهاری که انجام شد، ۷هزار میلیارد تومان بوده است. بازراچه های صنایع دستی رشد ۹۳درصدی نسبت به سال ۹۸ و رشد ۹۷درصدی نسبت به سال ۹۷ داشتند. همینطور جایگاه ما در حوزه بین الملل ارتقا پیدا کرد. جایگاه ویژه ای در غرب آسیا بعنوان کشور مرجع داریم.»
محمودیان خاطرنشان کرد: «برنامه ریزی هایی برای جام جهانی قطر انجام شده است. صنایع دستی را طی این مدت از گوشه نشینی بیرون آوردیم و توجه دولتمردان را به این مورد جلب کردیم. به صورتی که تفاهمنامه های مختلفی با دستگاههای مختلف امضا کردیم.

مراسم تکریم و معارفه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی – ۳
ضرغامی: صنایع دستی باید وارد زندگی مردم و کاربردی شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به اینکه نگاه تحولی به تمام بحث های وزارتی همچون صنایع دستی دارد، اظهار داشت: «صنایع دستی، نقطه قوت سبک زندگی مردم خواهد بود و باید در تکنولوژی های جدید جایگاه ویژه ای داشته باشد.»
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، مهندس سید عزت الله ضرغامی در مراسم تکریم و معارفه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی که امروز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارت خانه برگزار شد، اظهار داشت: «خانم محمودیان کارنامه بسیار خوبی داشتند و خدمات ارزشمندی را با همکاری همکاران مان در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی عرضه کردند.»
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: «انسان ها دو دسته هستند. آن هایی که جدا از جایگاه مدیریتی شان دارای ارزش، هویت و اعتبار هستند و آن هایی که تمام اعتبارشان به مقامی است که دارند. افراد از دسته دوم زیاد هستند، اما خانم محمودیان همچون افرادی هستند که جدا از مسئولیت هایی که داشتند با عنایت به شخصیت، دانش و توانمندی های خود، هویت مستقلی دارند و جایگاه شان برای خدمت کردن همیشه محفوظ است.»
او خاطرنشان کرد: «خانم محمودیان در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی خواهند ماند. در برنامه های تحولی که دارم، مساله تجربه و پژوهش مبتنی بر واقعیات بسیار اهمیت دارد و قرار شد ایشان در این عرصه فعال باشند و در حوزه ای که تجربه دارند به وزارت خانه کمک کنند. مطمئنم با تفکری که دارند، همکار خوبی برای من، خانم جلالی و همکاران مان خواهند بود.»
مهندس ضرغامی درباره دکتر مریم جلالی هم اظهار داشت: «خانم دکتر جلالی چهره شناخته شده ای در حوزه مدیریت فرهنگی هستند. نگاه جامع، عالمانه و تحولی به حوزه های مختلف داشتند و بجز مطالعات دقیق و دانش شخصی خود، روحیه تعاملی و مدیریت خوب آن مثال زدنی است. هر جا بودند این توان را داشتند که از نقطه نظرات تمام آدم ها استفاده کنند.»
او اضافه کرد: «تواضع و تعامل خانم جلالی باعث موفقیت وی در انجام تمامی کارهایش شده است.»
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: «نگاه تحولی به تمام بحث های وزارتی همچون صنایع دستی دارم که بخشی از آنرا در حکم مأموریتی خانم جلالی آوردم. هنوز صنایع دستی فاصله بسیاری با آنچه باید باشد، دارد. ما باید این فاصله را پر نماییم و همه باید برای تحقق این مورد کمک نماییم.»
او افزود: «صنایع دستی باید وارد زندگی مردم شود. در رنگ و طرح باید تحول ایجاد شود. همینطور کالاها باید متنوع، ارزان، بسته بندی و برندسازی شود.»
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار نمود: «از همه همکارانم در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی تقاضا دارم تا تمام تجربه و توان خویش را پای کار بگذارند. این جا باید محل عرضه ایده های خوب باشد. تمام کشور بعنوان مبادی عرضه، بازارچه و فروشگاه امروز در اختیار ماست. هر جا امامزاده ای هست، می تواند محل عرضه و فروش صنایع دستی ما باشد.»
مهندس ضرغامی اضافه کرد: «برای برگزاری نمایشگاه و فروش صنایع دستی در فروشگاه نیازی به مجوز نیست.»

او اظهار داشت: «زمینه های کار صنایع دستی، مظهر اقتصاد مقاومتی است. ربطی به تحریم ندارد و واقعا می تواند اقتصاد ما را نجات دهد. همه همکاران بدانند نگاه تحولی امروز ما در این عرصه همین مبحث است. پژوهشگاه ما باید در بخش صنایع دستی فعال شود و برای ایجاد تحول در این بخش کمک نماید.»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تکیه بر اینکه نگاه ما باید در حوزه صنایع دستی وسیع باشد، اظهار داشت: «باید برای معرفی و آموزش صنایع دستی از فضای مجازی و تکنولوژی های جدید استفاده نماییم. مردم باید صنایع دستی را در سبک زندگی خود مد نظر قرار دهند. همینطور باید زیبایی های آن به معرض نمایش گذاشته شود.»
مهندس ضرغامی تصریح کرد: «صنایع دستی، نقطه قوت سبک زندگی مردم خواهد بود و باید در تکنولوژی های جدید جایگاه ویژه ای داشته باشد.»

او اظهار نمود: «برای خانم محمودیان آرزوی توفیق دارم و از خانم جلالی برای قبول این مسئولیت تشکر می کنم، حضور وی در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی توقع مرا بالا می برد. امیدوارم با بهره گرفتن از تمامی تجربیات و کارهای ارزشمندی که در این معاونت انجام شده، کارهای زمین مانده را بردارند و از تمامی ظرفیت ها بهره ببرند تا به مطالبات مردم پاسخ داده شود.»