با نگاهی به مأموریت ایران برای احیای صنایع دستی قطر لطفا فرصت جام جهانی را مانند اکسپو از دست ندهید!

با نگاهی به مأموریت ایران برای احیای صنایع دستی قطر لطفا فرصت جام جهانی را مانند اکسپو از دست ندهید!

پیلانو: جام جهانی قطر؛ رویدادی مهم که حدودا چهار ماه به شروع آن باقی مانده و کم و بیش بازارهای فرهنگی و اقتصادی آن هم اکنون شکل گرفته اند. در این شرایط برخی کارشناسان مدام به این نکته اشاره می کنند که با نزدیک شدن به زمان فرا رسیدن این رویداد، باید از تجربه اکسپو دوبی درس گرفت و این دفعه با برنامه ریزی مناسب تری حرکت کرد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، این روزها زمزمه های همکاری میان ایران و قطر برای احیای صنایع دستی این کشور شنیده می شود و این در حالی مطرح شده که نزدیک شدن به برگزاری جام جهانی قطر نیز یک فرصت برای معرفی صنایع دستی کشور شمرده می شود.
جهت بررسی این مسأله که آیا ایران از ظرفیت مناسبی برای احیای صنایع دستی قطر برخوردار است، این دفعه به گفت و گو با حجت الله مرادخانی، کارشناس و پژوهشگر صنایع دستی پرداختیم.

کدام رشته ی از بین رفته ی صنایع دستی را توانسته ایم احیا کنیم؟

مرادخانی در ابتدا با اشاره به اهمیت رویداد جام جهانی قطر اظهار داشت: «نکته ای که درمورد این ماجرا وجود دارد، این است که اولا چه برنامه ای قرار هست به قطر ارائه شود و این که این اقدام قرار هست به چه صورتی انجام شود؟ ایران قرار هست برمبنای کدام تجربه موفقی چنین کاری را انجام دهد؟»

او افزود: «مسأله ای که وجود دارد این است که اگر ایران از ظرفیت کافی برای احیای صنایع دستی قطر برخوردار است، یک گزارش ارائه نمایند که ما بدانیم. سوال من این است که ما کدام رشته ی از بین رفته ی صنایع دستی را توانسته ایم احیا کنیم؟ احیا نه به مفهوم موضع گیری های مدیریتی که حالا بخواهیم این تجربه را با دیگر کشورها در بین بگذاریم. این پرسشی است که من بعنوان مخاطب و فعال این حوزه مطرح می کنم.»

این پژوهشگر حوزه صنایع دستی افزود: «قطعا ماهیت این کار که به اشتراک درآید، اتفاق خوبی است و در دنیای امروز به اشتراک گذاشتن اتفاق خوبی است و باید با دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم تا خودمان هم رشد نماییم. نه این که باور داشته باشیم ما بهترین هستیم و نمی خواهیم هیچ مشورت یا گفت وگویی را داشته باشیم.»
بیشتر بخوانید:
* ایران در قطر چه ماموریت ویژه ای دارد؟

مرادخانی با اشاره به این نکته که رویداد اکسپو دوبی به سادگی از دست رفت، اظهار نمود: «مسأله دیگر این است که نباید فراموش نماییم ما رویداد بزرگ اکسپو دوبی را به سادگی از دست دادیم و حالا یک رویدادی با همان ابعاد یعنی بزرگ و جهانی به نام جام جهانی قطر داریم که اگر بتوانیم آگاهانه از این فرصت استفاده نمائیم، اساسا گام رو به جلویی است که هم می توانیم از آن برای انتقال تجربیات مان استفاده نمائیم و هم بتوانیم از آن بازار اقتصادی ـ فرهنگی ای که شکل می گیرد، به نفع خودمان و برای توسعه صنایع دستی در بازارهای جهانی استفاده نمائیم.»

وی در ادامه به تمرکز بر روی یک رشته برای احیای صنایع دستی قطر تاکید کرد و اظهار داشت: «طبیعتا بنا بر محدودیت هایی که وجود دارد، ما احیانا باید از برخی رشته ها و محصولات صنایع دستی استفاده نمائیم که الان ظرفیت تولید خوب دارند. یعنی به جهت اینکه در بازار قطر حاضر شویم، طبیعتا رشته های وابسته به چوب، فلز، سفال و… که قابلیت های خوبی برای تولید دارند و ما می توانیم تامین نماییم، اولویت دارند. باید از رشته هایی که در بازارهای جهانی قابلیت دارند، استفاده نمائیم.»

باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم

مرادخانی با نگاهی کارشناسانه، برنامه ریزی مناسب برای جام جهانی قطر را چنین توصیف کرد: «عمدتا برای حضور اثربخش در یک رویداد، باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم نه نگاه آرمان گرایانه ی مبتنی بر این که چه خواهد شد؟ اگر نگاه واقع بینانه داشته باشیم، انتخاب هایمان، برنامه هایمان و گامی که برمی داریم، مبتنی بر واقعیات است نه مبتنی بر اوهام.»

او افزود: «عمدتا درباب اکسپو دوبی ادعاهای عجیب و غریبی عنوان شد که در نهایت موجب شد ما از آخر اول شویم. درباب جام جهانی هم همین هست. باید بررسی نماییم که از چه قابلیت هایی باید استفاده نمائیم تا بهترین بهره برداری را داشته باشیم. نگاه سلیقه ای و آرمان گرایانه را باید کنار بگذاریم و مبتنی بر واقعیت تحلیل، بررسی و انتخاب نماییم و از همه مهم تر واقع گرایانه اقدام و اجرا نماییم.»

این پژوهشگر حوزه صنایع دستی با اشاره به این نکته که شناخت درستی از بازارهای بین المللی وجود ندارد، اظهار داشت: «عمدتا برای حضور در بازارهای بین المللی مشکلی که داریم این است که نمی شناسیم و چون نمی شناسیم و مطالعه ای صورت نگرفته، تصمیمات مان خیلی اشتباه است. وقتی می رویم بطورمثال قوانین واردات و تجارت امارات، قطر و… را می خوانیم، متوجه تمایلات آنها می شویم و در نتیجه باید قوانین را بشناسیم. بازار، مارکت و سلیقه مخاطب را باید بشناسیم. عمدتاً مشکلی که با آن مواجه هستیم، این است که اطلاعات موثقی در حوزه صادرات صنایع دستی و بازار صنایع دستی در داخل و خارج از کشور نداریم.»

مرادخانی در نهایت اظهار نمود: «اعداد و رقم هایی که مطرح می شوند، اغلب قابل اعتنا نیستند و چنین شرایطی هر برنامه ریزی ای که انجام دهیم ممکنست موفق باشد و به همان اندازه نیز با شکست رو به رو باشد. اگر که ما اطلاعاتمان نسبت به بازارها درست باشد، می توانیم پیشرفت خوبی داشته باشیم.»

احیای صنایع دستی قطر توسط ایران «مأموریت ویژه ای» است که این روزها از طرف وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به معاونت صنایع دستی محول شده است. کارشناسان صنایع دستی نسبت به این ماموریت نگاه های متفاوتی دارند. برخی با اشاره به این نکته که ایران باید در مقابل این کار خدماتی مواد اولیه دریافت نمایند، این اتفاق را مثبت قلمداد کرده اند. دسته دیگر اما باوجود این که ماهیت این کار را یک حرکت رو به جلو می دانند، اما معتقد هستند که سیاستگذاری دراین زمینه باتوجه به مشکلاتی که در داخل وجود دارد، لزوما باید «فکر شده» باشد.

منبع: