شهردار اصفهان: ایران و لهستان خاطرات خوبی از یکدیگر دارند

شهردار اصفهان: ایران و لهستان خاطرات خوبی از یکدیگر دارند

اصفهان شهردار اصفهان اظهار داشت: همواره خاطرات خوبی از مردم لهستان در اذهان مردم ایران و متقابلاً خاطرات خوشی از ایران و اصفهان در ذهن مردم لهستان وجود داشته است.

علی قاسم زاده، عصر امروز (دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «اسناد کودکان لهستانی» که با حضور وزیر امورخارجه لهستان در عمارت سعدی برگزار شد، اظهار نمود: حضور شما در اردیبهشت زیبا که بهشت اصفهان گفته می شود برای ما مغتنم و پرارزش است.
او با اشاره به اینکه ارتباط ایران و به صورت خاص اصفهان با لهستان به ۵۰۰ سال پیش باز می گردد، افزود: هرچند در طول این سال ها فراز و نشیب هایی در ارتباط دو کشور وجود داشته، اما همواره خاطرات خوبی از مردم لهستان در اذهان مردم ایران و متقابلاً خاطرات خوشی از ایران و اصفهان در ذهن مردم لهستان وجود داشته است.
قاسم زاده ضمن اشاره به این که مرور این خاطرات تلخ و شیرین نوید دهنده این پیام است که ما می توانیم در آینده خالق خاطرات خوبی برای دو کشور باشیم، تصریح کرد: ما در فرهنگ خود آموخته ایم که بر غم کسی نیفزاییم، سبب رنجش و آزار دیگری نشویم و تا جایی که می توانیم از غم دیگران بکاهیم و مردم اصفهان بر مبنای همین باورها بسیار میهمان نواز هستند و اصفهان همواره مأمن و پناهگاه کسانی بوده که مورد ظلم و تعدی واقع شدند.
وی افزود: همواره کسانی که به شهر ما قدم گذاشته اند مورد احترام و استقبال قرار گرفتند و بهترین ها برای آنها فراهم شده، بخصوص افرادی که غریبه بودند، کما این که با ورود کودکان لهستانی به اصفهان، مردم این شهر به مدت پنج سال افتخار میزبانی ۲۸۰۰ کودک لهستانی را به بهترین صورت داشتند و ما همیشه به این خدمت می بالیم.
او تصریح کرد: آرزوی ما بعنوان ملتی که رنج جنگ را تحمل کرده این است که در هیچ جای دنیا جنگی برقرار نباشد، باآنکه این مورد امری اجتناب ناپذیر است، اما به سهم خود تلاش می نماییم که پیام صلح و دوستی را به همه کشورهای دنیا نوید دهیم و همینطور تلاش می نماییم طی درگیری ناخواسته در اتفاقات تلخ جهان امروز، مثل ۸۰ سال قبل سبب رویش زیبایی ها و خوبی ها شویم؛ همان گونه که تجربه ایران و لهستان می تواند تجربه ای قابل انتشار برای تمام کشورها باشد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان هم ضمن خیرمقدم و سپاسگزاری از میهمانان لهستانی برای حضور در این نمایشگاه و کمک در برگزاری آن اظهار داشت: خرسندیم که در هفته فرهنگی اصفهان میزبان مسؤلان کشور لهستان هستیم.
او با اشاره به اینکه این نمایشگاه به مدت یک هفته برپاست و مردم اصفهان از آن بازدید خواهند کرد، افزود: همینطور تلاش ما این است که مکان های سکونت کودکان لهستانی بعنوان مکان تاریخی ثبت گردد که این طرح با کمک شهرداری اصفهان و سفارت لهستان درحال پیگیری است.
شاهمرادی اظهار نمود: برگزاری این نمایشگاه با حضور وزیر امور خارجه لهستان در اصفهان را به فال نیک می گیریم و امیدواریم بتوانیم هفته فرهنگی اصفهان را در شهرهای لهستان برگزار نماییم.
معاون فرهنگی شهرداری اصفهان ضمن اشاره به این که سفیر لهستان در دیداری درباره حسن نظر و علاقه مردم لهستان به ایران صحبت کرده است، تصریح کرد: علاقه و ارتباط مردم اصفهان و لهستان دیرینه است و ما اینجا اعلام می نماییم که این دوستی و محبت دو طرفه و قلب های ما به یکدیگر نزدیک است.