گفت وگوی پیلانو با احسان آقایی پس از حكم امروز معاون هنری تغییر رئیس موزه هنرهای معاصر به حاشیه حوض روغن ربط داشت؟

گفت وگوی پیلانو با احسان آقایی پس از حكم امروز معاون هنری تغییر رئیس موزه هنرهای معاصر به حاشیه حوض روغن ربط داشت؟

به گزارش پیلانو احسان آقایی که حالا از او بعنوان رئیس سابق موزه هنرهای معاصر تهران یاد می شود، درباره این تغییرات آن هم دو روز بعد از حاشیه ی موزه، چنین می گوید: «فکر می کنم بهتر است این سوال را از معاون امور هنری که این حکم را صادر کرده اند، بپرسید. اما به هر حال این اتفاق در دولت ها طبیعی است و خیلی چیز عجیبی نیست؛ اما این که با آن اتفاق در موزه ارتباط دارد یا خیر، باید از آقای سالاری که این کار را کرده اند، بپرسید. من نمی توانم در این رابطه اظهار نظر کنم.»
به گزارش خبرنگار بخش تجسمی ایسنا، انتصاب رئیس جدید برای موزه هنرهای معاصر تهران دوشنبه ـ ۲۳ اسفند ماه ـ بهانه ای شد تا با احسان آقایی که از سال ۱۳۹۷ ریاست این موزه را برعهده گرفت، گفت و گو نماییم.

او که عقیده دارد برای یافتن پاسخ این سوال که آیا رفتن او به حاشیه های پیش آمده در جریان پرفورمنس در موزه ارتباطی دارد، باید به سراغ معاون امور هنری برویم، در پاسخ به سوال دیگری که موزه در چه شرایطی به مدیر جدید تحویل داده می شود، چنین می گوید: «ببینید با کلی اعتبار و کلی مشکل؛ یعنی موزه هم اکنون سرشار از اعتباری است که طی این سال ها هنرمندان با مهربانی خودشان به موزه دادند. نمایشگاه های خوبی در طول این مدت در موزه برگزار شده و از سویی با اهمیت ترین چیز این است که نزدیک به یک میلیون دلار اثر هنری خارجی و حداقل ۵۰ میلیارد تومان به گنجینه موزه هنرهای معاصر اضافه شده است.»

آقایی اضافه می کند: «بنابراین هیچ دوره ای من فکر نمی کنم انقدر کار به گنجینه موزه اضافه شده باشد؛ اما خب مشکلاتی هم همچنان وجود دارد. یعنی مرمت همچنان مشکلاتش پابرجا است که باید روی ادامه این پروسه کار شود.»

او همین طور درباره این که مهم ترین دغدغه رئیس جدید باید چه باشد، می گوید: «من امیدوار هستم شناخت خوبی نسبت به موزه داشته باشند؛ چون با اهمیت ترین خاصیت شناخت است. وقتی شناخت داشته باشند، اولویت ها را خودشان تشخیص می دهند. در دو بخش، هم سخت افزاری و هم نرم افزاری موزه گرفتار مشکل است که باید به آنان رسیدگی شود. ترجیح من این است که جزئیات این موارد را به خودشان بگویم. یک بخش کارها انجام شده ان شاءالله بقیه کارها را مدیر جدید پیگیری خواهند کرد که به سرانجام برسد.»

آقایی همین طور مهم ترین اقداماتش برای موزه هنرهای معاصر تهران را چنین شرح می دهد: «ببینید چند موردِ مهم، صورت گرفت. یکی این که گنجینه به شیوه خیلی شایسته نوسازی شد و حالا حالاها مشکلی نیست. دوم این که کتاب هایی منتشر گردید که تا حالا این حجم از کتاب از گنجینه موزه منتشر نشده بود. بخصوص بخش خارجی گنجینه که همیشه در آن شک و شبهه وجود داشت. تابحال سابقه نداشته که این حجم از آثار یک جا به گنجینه موزه اضافه شود.»

او اضافه می کند: «در این بین من از خیلی از هنرمندانی که نمی خواهم نام ببرم، برای موزه کار هدیه گرفتم. از هنرمندان خارجی هم به سبب روابط دوستانه آثاری را دریافت کردیم. بدین سبب فکر می کنم در سه بخش یعنی مرمت موزه، منتشر شدن کتاب ها و اضافه شدن تعداد زیادی آثار به گنجینه موزه اقدامات مفیدی صورت گرفته است.»
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، بامداد دوشنبه ـ ۲۳ اسفند ماه ـ محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی عبادرضا اسلامی کولایی را بعنوان جایگزین احسان آقایی در ریاست موزه هنرهای معاصر تهران منصوب نمود.

منبع: