كیومرث قورچیان با پیلانو مطرح كرد؛ راهکار منزوی نشدن هنرمندان توانمند

كیومرث قورچیان با پیلانو مطرح كرد؛ راهکار منزوی نشدن هنرمندان توانمند

پیلانو: کیومرث قورچیان معتقد می باشد وقتی توجهی از طرف مسئولان بالادستی به هنرمندان باسابقه، دارای مطالعه و آنان که توان آموزش هنر دارند، صورت نگیرد، آنها هم منزوی خواهند شد.

کیومرث قورچیان هنرمند نقاش پیشکسوت درباره این که هنر چقدر می تواند در جامعه تأثیرگذار باشد، به خبرنگار مهر اظهار داشت: پشتوانه اقتصادی و سیاسی یک جامعه می تواند هنر باشد؛ در گذشته های دور بطورمثال جواهرات سلطنتی در کنار سرمایه های دیگر یک مملکت پشتوانه اقتصادی بوده است که به مرور زمان تغییر کرده است. من فکر می کنم اگر تابلوی مونالیزا را از کشور فرانسه بگیرید، ورشکست خواهد شد! این مساله را کلی می گویم، چونکه با وجود این که فرانسه دارای نویسندگان و هنرمندان بسیاری بود اما از بعد جنگ جهانی دوم، دست به جمع آوری آثار هنری زد.
وی اشاره کرد: مجموعه هنر و هنرمندان نیز می توانند پشتوانه ای محکم برای یک جامعه باشند، چونکه با صداقت، معرفت و عقل کل کار می کنند. به خاطر ذات و جوهره، انرژی و ادبیاتی که سرزمین و جغرافیای ایران دارد، هنرمند هم می تواند با این موارد تبادل انرژی می کند و در اثرش آنها را نمود می دهد و همین سبب ماندگاری اثرش بعنوان سرمایه ای عظیم برای این خاک می شود.
قورچیان در ادامه با اشاره به توجه نکردن مسئولان به هنرمندان تجسمی در ابعاد وسیع تری چون سرمایه گذاری کلان اجتماعی، اظهار داشت: هنرمندان فقط برای خود کار نمی کنند بلکه می توانند به صورتی کار کنند که آثارشان برگشت اقتصادی برای یک جامعه داشته باشد اما در جامعه ما وضعیت به نحوی برای منِ هنرمند پیش رفته است که خیلی معدود، محدود و برای داخل کار کنم؛ خصوصاً سبک انتزاعی که من کار می کنم که می تواند به علم، متافیزیک، طبیعت، عرفان، زیبایی شناسی و.. نقب بزند و با ذائقه همه مردم جهان سازگاری دارد.
وی در پاسخ به این که این نوع آثار با این مضمون ها چطور می توانند به موضوعات دینی بپردازند؟ توضیح داد: در کار منِ هنرمند این مساله بطور قطع وجود دارد، چونکه اگر هنرمندی وصل نباشد، اتفاقی نمی افتد و چیزی پیش نمی آید. من در مورد «نور» و «قرآن» کار کرده ام و اگر اعتقادی به خدا و دین نداشتم چنین آثاری را نمی توانستم خلق کنم. برمبنای آیه شریف «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ» خداوند بهترین هنرمند و نگارگر است و من که هنرمند هستم، از خدا و منابع الهام و همین طور از بزرگان معرفت تأثیر می گیرم.
این هنرمند نقاش باسابقه در مورد این که چرا هم اکنون اغلب هنرمندان جوان چنین تفکری ندارند، بیان کرد: اگر بخواهیم نقبی تاریخی بزنیم، باید هنر ایران را بررسی نماییم تا متوجه شویم هنر ایران از کجا به کجا رسیده است؛ از چه زمانی تحت تأثیر هنر غربی قرار گرفتیم و چطور این هنر با توجه به این که ما خیلی نسبت به آنها دور بودیم، وارد هنر ایرانی اسلامی شد. در نتیجه تأثیر هنر غرب بر هنر ایرانی خصوصاً وقتی به سمت مدرنیسم رفت، افکار و اندیشه های هنرمندان ایرانی باید پالایش و در یک فضای معرفتی این هنر تعریف می شد که نشده است. من هنرمند نیز درحال مطالعه و تحقیق در این وادی هستم و فرصت نشر آنرا ندارم و سرم سرگرم کارم است.
وی اشاره کرد: افرادی که دلسوز هنر هستند باید به این مساله ورود کنند، چونکه این، یک تجربه ویژه و تاریخی است که می تواند به کل جامعه تعمیم و به جوانان آموزش داده شود.
قورچیان با اعلان اینکه برخی جوانان به دنبال کشف سبک و تکنیک کار هستند، اظهار نمود: برخی جوانان بجای این که دنبال کشف و شهود باشند، به دنبال رمزهای کار هستند تا سریع به هدف برسند و به دنبال کار سهل الوصول هستند، در صورتیکه منِ هنرمند یک عمر بر سر رسیدن به مقصود گذاشته ام.
این هنرمند نقاش در بخش دیگری از گفتگو توضیح داد: انگار هنر با اقتصاد تعارض دارد اما این در حالیست که نیاز جامعه امروز ما برون رفت از بحران اجتماعی، مسائل اقتصادیست. مسائل اقتصادی هنرمندان را گرفتار بحران کرده است و همین موضوع در تامین وسایل و لوازم مشکل به وجود می آورد. روی دیگر این مساله هم بحث مافیای هنری است؛ به این معنا که اگر گروهی باشند که در مارکتینگ هنر فعال باشد ممکنست مافیای خودشان را داشته باشند و این طور نیست که فضایی مناسب کار برای یک هنرمند را شاهد باشیم. بنا بر این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در حوزه های گوناگون سرمایه گذاری کند که بعدها برای خودش نفع به همراه خواهد داشت.
قورچیان در آخر اظهار داشت: تعاریف مذکور و پشتوانه تاریخی هنری که داریم به همراه کمک هنرمندان باسابقه، می تواند مورد استفاده مسئولان قرار گیرد تا روند آموزش هنر به شکل جدیدی شکل بگیرد. وقتی توجهی از طرف مسئولان بالادستی به هنرمندان باسابقه، دارای مطالعه و آنان که توان آموزش هنر دارند، صورت نگیرد، آنها هم منزوی خواهند شد.

منبع: