در گزارش پیلانو مطرح شد؛ آثار خوشنویسی تجسمی فجر چگونه انتخاب شدند؟

در گزارش پیلانو مطرح شد؛ آثار خوشنویسی تجسمی فجر چگونه انتخاب شدند؟

علی اشرف صندوق آبادی دبیر رشته خوشنویسی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه یدالله کابلی، امیراحمد فلسفی و احمد عبدالرضایی هیأت انتخاب و داوری این بخش را انجام دادند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، خوشنویسی هنری است که یک پا در سنت دارد و ریشه های فرهنگی هنری ایران را از فرهنگ مکتوب به داشته های تصویری منتقل می کند و از طرف دیگر حال و هوای مدرنیسم و معاصریت در سپهر هنرهای تجسمی دارد که با فرم ها و ترکیب بندی های تازه و مبتنی بر اصول و مبانی هنرهای تجسمی ارتباط وثیق پیدا می کند. هنرمندان خوشنویس در کشاکش سنت و مدرنیسم و در گذار از جریان های فکری و فرهنگی و مکتب ها و جنبش های هنری معاصر، عده ای هوای سنت در سر دارند و همچنان معتقد به ارائه شیوه های قدما و پاسداری از آنها هستند و عده ای نیز در پی خلق صورت های تازه در ترکیب بندی های خوشنویسی و گرایش به سمت نقاشی خط هستند. فارغ از جشنواره های تخصصی و موضوعی خوشنویسی در رویدادهایی مانند جشنواره هنرهای تجسمی فجر که نگاه معاصر به هنر دارد، همچنان خوشنویسی جایگاه ارزشمندی دارد.
در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مانند ادوار گذشته که به شکل رسانه محور برگزار شده است، رشته خوشنویسی هم بطور مستقل در فراخوان جشنواره پذیرش اثر دارد. هیأت انتخاب رشته خوشنویسی آثار رسیده را بررسی و انتخاب کردند تا آثار برای نمایش در جشنواره مشخص شوند. در این جلسه علی اشرف صندوق آبادی دبیر رشته خوشنویسی به همراه یدالله کابلی، امیراحمد فلسفی و احمد عبدالرضایی هیأت انتخاب و داوری این بخش، حضور داشتند.
علی اشرف صندوق آبادی در حوزه انتخاب آثار به مهر اظهار داشت: چون آثار رسیده قبل از این جلسه به دست داوران رسیده بود، آنها روی کارها تسلط داشتند و انتخاب های اولیه را انجام داده بودند و در این جلسه روی آثار مشترک جمع بندی کردند و از میان آثار رسیده به دبیرخانه تعدادی را به نسبت رشته ها و شاخه های خوشنویسی انتخاب کردند.

دبیر رشته خوشنویسی درباره کیفیت آثار انتخابی توضیح داد: داوران در انتخاب آثار خیلی مشکل گیر بودند و با آنکه تعداد بسیار زیادی از آثار رسیده را می توانستند برای نمایشگاه انتخاب کنند اما با حساسیت بسیار زیادی این کار را انجام دادند و آثار با کیفیت بالا برای نمایش انتخاب شدند.
یدالله کابلی: برای بالا بردن کیفیت آثار در جشنواره ها باید منابع مالی را افزایش داد و برای شاخه های مختلف خوشنویسی مانند نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث و نقاشی خط، برگزیدگان جداگانه ای اعلام نمود یدالله کابلی هنرمند باسابقه خوشنویسی و داور این رشته در جشنواره «تجسمی فجر» درباره کیفیت آثار رسیده و انتخابی به خبرنگار مهر اظهار داشت: از آنجائیکه در طول سال جشنواره های مختلفی برگزار می گردد انتظار داریم در جشنواره های ملی آثار شاخص و برجسته باید حضور داشته باشند. دراین زمینه ایجاد انگیزه برای هنرمندان خلاق بسیار اهمیت دارد که بوسیله جوایز بهادار بتوان این خلأ را جبران کرد. برای بالا بردن کیفیت آثار در جشنواره ها باید منابع مالی را افزایش داد و برای شاخه های مختلف خوشنویسی مانند نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث و نقاشی خط، برگزیدگان جداگانه ای اعلام نمود اما در نهایت باید بگویم که آثار بسیار عالی و با کیفیتی برای این دوره از جشنواره در این شاخه ها انتخاب شده است.
وی درباره گرایش های معاصر در خوشنویسی امروز در مقابل دیدگاه سنتی بیان کرد: خوشنویسی هنر ملی ما ایرانیان است و ژرف ترین گفتگوهای انسان های فرهیخته از این طریق انجام گرفته است. در این نیم قرن که در انجمن خوشنویسان ایران هستم همیشه با بخش ها و گرایش های خوشنویسی که استادانی مانند رضا مافی، فرامرز پیل آرام و محمد احصایی داشته اند موافق بوده ام و هنرمندان جوان نیز باید روش این استادان را مبنا و محور کار خود قرار دهند. از نظر من کاری که با مبنای صحیح خوشنویسی با هر تکنیکی که انجام گیرد مقبول است. فریبندگی رنگ، جوان ها را از ذات نقاشی خط دور می کند. رنگ باید هنرمند را به خلاقیت برساند. در کارهای گرایشی به طورقطع یقین غیر از ترکیب بندی و شناخت رنگ، باید ذات و بنیاد خوشنویسی رعایت شود.
احمد عبدالرضایی استاد خوشنویسی و دیگر داور این رشته در جشنواره نیز درباره کیفیت آثار به خبرنگار مهر اظهار داشت: خوشبختانه هر سال آثار رسیده به جشنواره از نظر کیفی بالاتر می رود. هم اکنون در شاخه های مختلف خوشنویسی کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است. به نظر من جشنواره ها باید موضوعی باشند تا داوری کارها بهتر صورت گیرد. وقتی موضوع آزاد است داوری هم سخت می شود و نمی توان دقیق این کار را انجام داد.

این استاد خوشنویسی عنوان کرد: کیفیت خوشنویسی در این سال ها روبه جلو بوده است و در بحث با داوران دیگر و تجمیع آرا، می توانستیم آثار بسیاری را انتخاب نماییم اما سخت گیری زیادی در انتخاب آثار کردیم اما همچنان آثار در حد استادانه در جشنواره کم است و با تقویت مسائل مالی جشنواره ها می توانیم این لطمه را برطرف نماییم.
احمد عبدالرضایی: می توانستیم آثار بسیاری را انتخاب نماییم اما سخت گیری زیادی در انتخاب آثار کردیم اما همچنان آثار در حد استادانه در جشنواره کم است و با تقویت مسائل مالی جشنواره ها می توانیم این لطمه را برطرف نماییم امیراحمد فلسفی دیگر داور خوشنویسی جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز درباره آثار رسیده و انتخاب آثار به مهر اظهار داشت: به طورکلی در سالهای اخیر کیفیت و سطح هنری در ایران بالا رفته است و در خوشنویسی هم همچنین بوده است. الان سطح جشنواره به لحاظ کمی و کیفی خوب است اما می شود با تقویت و افزایش و تفکیک جوایز در رشته خوشنویسی این کیفیت را بالا برد. هنرمندان باید انگیزه بیشتری پیدا کنند و مسئولان تصمیم گیر باید به این مساله توجه نمایند.
وی بیان کرد: خوشنویسی همچون هنرهایی است که با وجود پدیده های جدید در هنر، هنوز در دل فرهنگ ما از عوام و خواص به آن توجه دارند. در نگاه سنتی به خوشنویسی هم هنرمندانی هستند که نگاه مدرن دارند. باید بگویم که هنر خوشنویسی امروز ما کاملاً به روز است و این برای اهل فن جای شگفتی دارد.
بر این اساس، برنامه انتخاب آثار برای نمایش در جشنواره در بعضی از رشته ها در یک بخش و در رشته هایی مانند مجسمه و هنرهای جدید در دو مرحله انجام می گیرد. بعد از اختتام جلسات انتخاب آمار آثار پذیرفته شده برای جشنواره اعلام خواهد شد.

منبع: