در گفته ۴ هنرمند مهدی سحابی را بشناسید

در گفته ۴ هنرمند مهدی سحابی را بشناسید

به گزارش پیلانو «مهدی سحابی همچون هنرمندانی است که روح زمانه خویش را درک کرده است و در آثارش به خوبی این تأثیر را با زبان هنری بیان کرده است.» «مهدی سحابی بسیار بااستعداد بود و در هر عرصه ای که فعالیت کرد، از سرآمدان آن عرصه بود.» و «عشق در آثار او حرف اول را می زد، اگر آثار خیلی از نقاشان و مجسمه سازان را بررسی نماییم متوجه می شویم که در آثار بیشتر آنها شاهد نوعی نگاه عاقلانه هستیم اما در آثار سحابی شاهد شهودی عاشقانه هستیم.»
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، با به انتها رسیدن نمایشگاه «پرسونای اندی وارهول» بعد از یک دوره تعطیلی موزه به سبب اوج گرفتن انتشار ویروس کرونا، «مروری بر آثار مهدی سحابی» روز سه شنبه (۱۱ آبان ماه) در موزه هنرهای معاصر تهران راه اندازی شد. این نمایشگاه تا روز یکشنبه (۲۸ آذر ماه) هم ادامه خواهد داشت و علاقه مندان می توانند همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ برای بازدید به موزه هنرهای معاصر تهران رجوع کنند.
آنچه می خوانید توصیف چهار هنرمند و فعال هنر از این نمایشگاه است:
لیلی گلستان، گالری دار درباره چگونگی دوستی اش با مهدی سحابی اظهار داشت: «من مهدی سحابی مترجم را از سالهای بسیار به واسطه ترجمه هایش می شناختم اما هیچگاه فرصتی فراهم نشده بود تا با او آشنا شوم. زمانی که گالری گلستان را راه اندازی کردم از یکی از دوستانم شنیدم که سحابی نقاشی می کند و مجسمه می سازد.»
او افزود: «سال ۱۳۶۸ بود که برای او نمایشگاهی از مجموعه نقاشی های «ماشین های قراضه» را در گالری گلستان برپا کردم. نمایشگاه او با اقبال بسیار خوبی روبرو شد و بعد از آن دوبار دیگر هم برای او نمایشگاه برپا کردم.»
مدیر گالری گلستان درباره نقاشی های سحابی می گوید: «همیشه فکر سحابی چه در ترجمه، نقاشی و مجسمه نو بود و نقاشی های وی از اتومبیل های قراضه که اولین نمایشگاهش هم محسوب می شد، باعث حیرت بازدیدکنندگان بود.»
او افزود: «با اینکه سحابی دوره های مختلفی را در نقاشی تجربه کرده است اما من همچنان مجموعه ماشین های قراضه او را بیشتر از سایر آثار او دوست دارم.»
او درباره مجسمه های سحابی اظهار داشت: «سحابی با دم دستی ترین چیزها مجسمه می ساخت و در مجسمه های وی شاهد رهایی فکر و اندیشه او هستیم و من کمتر مجسمه سازی دیده ام که به شیوه او مجسمه بسازد.»
لیلی گلستان در انتها اظهار داشت: «مهدی سحابی به معنای واقعی انسان بود او بسیار بااستعداد بود و در هر عرصه ای که فعالیت کرد، از سرآمدان آن عرصه بود.»

نصرت الله مسلمیان، نقاش ضمن اشاره به این نکته که سحابی به طبیعت نگاه ویژه ای داشت، درباره چگونگی آشنایی اش با او اظهار داشت: «سابقه آشنایی من با سحابی به دهه ۷۰ باز می گردد و به قول معروف از همان اول زلف مان به زلف هم گره خورد. سحابی هنرمند بسیار حرفه ای و خوبی بود او به زبان فارسی تسلط داشت.»
به قول مسلمیان سحابی انسان بسیار شریف و عمیقی بود و شخصیت بی نظیری داشت و یکی از بهترین دوستان من بود که هیچگاه جز خوبی از او چیزی ندیدم.
این نقاش درباره نگاه محیط زیستی مهدی سحابی اظهار داشت: «مهدی سحابی همچون کسانی بود که نگاه ویژه ای به طبیعت داشت و در آثارش این نگاه مشهود است. او تا جایی که می توانست تلاش می کرد که به طبیعت صدمه ای نرسد و ذخایر پرارزش طبیعت برای نسل های بعد به جا ماند. اگر از نظر تاریخی این مورد را بررسی نماییم، زمانی که سحابی در آثارش این نگاه را ترویج می داد کمتر کسی چنین نگاهی به طبیعت داشت.»
مسلمیان افزود: «شیوه نقاشی سحابی بسیار مدرن بود و در نقاشی نوعی نگاه دراماتیک را ترویج می داد. این مورد در مجموعه ماشین های قراضه او بسیار مشهود است. سحابی برای خلق آثارش از متریال های مختلفی استفاده می کرد و با این متریال چه در مجسمه ها و چه در آثار کلاژش شخصیت های منحصر به فردی خلق می کرد.»
به قول این نقاش، در آثار مهدی سحابی نوعی نگاه تغزلی مشهود است و زندگی در آثار او موج می زند.
مسلمیان افزود: «همواره در کشور ما کسانی هستند که در زمان حیاتشان آن گونه که باید قدر آنها دانسته نمی گردد و مهدی سحابی هم یکی از این افراد است. ای کاش زمانی که این مشاهیر زنده هستند قدر آنها دانسته شود.»

عنایت الله نظری نوری، نقاش هم ضمن اشاره به این نکته که بند بند وجود سحابی با عشق گره خورده بود، افزود: «سابقه آشنایی من با مهدی سحابی به ۲۷ سال پیش و نمایشگاه او باز می گردد. او انسان بی نظیری بود و به نظرم بند بند وجودش با عشق گره خورده بود. با توجه به این که او انسان و هنرمند بسیار توانا و توانمندی بود و آثار ارزشمندی خلق کرده بود چه ترجمه های بی نظیرش و چه نقاشی و مجسمه هایش اما هیچگاه تکبر را به وجودش راه نداده بود و هنرمند بسیار مردمی و مردم داری بود.»
او افزود: «عشق در آثار او حرف اول را می زد، اگر آثار خیلی از نقاشان و مجسمه سازان را بررسی نماییم متوجه می شویم که در آثار بیشتر آنها شاهد نوعی نگاه عاقلانه هستیم اما در آثار سحابی شاهد شهودی عاشقانه هستیم.
این نقاش با اشاره به پالت رنگ های مهدی سحابی اظهار داشت: در زندگی ما ایرانیان همواره رنگ حضور داشته و در اعیاد و مراسم های آیینی ما رنگ های چشم نواز به چشم می خورد. سحابی هم که برآمده از همین فرهنگ و سرزمین است در آثارش به خوبی از رنگ های چشم نواز و درخشان بهره برده.»

صداقت جباری، خوشنویس و گرافیست هم اظهار داشت: «تا قبل از برگزاری نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی من مهدی سحابی نقاش و مجسمه ساز را نمی شناختم و این جای افسوس دارد.
او اضافه کرد: مهدی سحابی هنرمند چند وجهی است البته من درباره ترجمه ها و رمان های وی نمی توانم سخن بگویم چون در تخصص من نیست اما در عرصه تجسمی او هنرمند بسیار حرفه ای و جدی است و در همه کارهاش نوعی تکامل و پختگی به چشم می خورد.»
جباری افزود: «آثار سحابی آدم را سر ذوق می آورد و من بعد از اینکه از نمایشگاه او بازدید کردم، دلم می خواهد بروم و در آتلیه ام آغاز به کار کنم و این مورد بسیار پرارزش است چون به واسطه حرفه ام در طول روز و هفته آثار گوناگونی می بینم و کمتر هنرمندی دیده ام که با آثارش این چنین مرا سر ذوق بیاورد.»
این گرافیست افزود: «به نظر من مهدی سحابی فرزند زمانه خودش بود و به خوبی از تاریخ، فرهنگ و محیط اطرافش تأثیر پذیرفته و بی گمان بر روی آن هم تأثیر گذاشته است و این مورد به خوبی در آثارش مشهود است.»