به روایت سازنده مجسمه بزرگمهر ماجرای مجسمه عظیمی که دوپاره شد و جرثقیل ها شبانه بردند

به روایت سازنده مجسمه بزرگمهر ماجرای مجسمه عظیمی که دوپاره شد و جرثقیل ها شبانه بردند

پیلانو: مجسمه «بزرگمهر بختگان» ـ پزشک، ستاره شناس و وزیر انوشیروان ساسانی که برمبنای برخی منابع تاریخی ظهور پیامبر اسلام را پیش بینی کرده بود ـ پس از ساخت، حدود سه ماه در وسط میدان بزرگمهر اصفهان در انتظار نصب باقی مانده بود، تا این که بعد از ممانعت مسئولان زیباسازی برای نصب، مجسمه هشت متری سوار و اسب را نیمه های شب 11 آبان ماه 1400، توسط جرثقیل های بزرگ در صورتیکه دو پاره شده بود از محل نصب، بارگیری و منتقل کردند.
محمدرضا مکارمی ـ مجسمه ساز و سازنده این اثر ـ درباره روند سفارش این مجسمه تا مراحل ساخت و تحویل آن به ایسنا توضیح می دهد: ما جزو نخستین شرکتهای «دانش/هنر بنیان» با رویکرد بینا رشته ای هستیم که در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بعد از درنوردیدن مراحل دشوار ارزیابی سال هاست که دراین شهرک مستقر شده ایم. شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان هر از گاه، بنا به ضرورت و ماموریتی که دارد، علاوه بر حضور در نمایشگاه های خارج از شهرک، در فضای داخلی نمایشگاه هایی را برگزار می نماید تا امکان تعاملات بیشتر با مدیران و مسؤلین بخش های اجرائی در سطوح مختلف فراهم آید و دیگر مجموعه ها با پتانسیل ها و توانمندی های شرکت های دانش بنیان و دانش/هنر بنیان بیشتر آشنا شده و در امتداد سیاست های کلان کشور برای رسیدن به اقتدار علمی، صنعتی و هنری گام های موثر و محکمتری را بردارند.
این هنرمند ادامه می دهد: در همین راستا در سال ۹۸ از شهردار وقت اصفهان و معاونان ایشان برای بازدید از نمایشگاه شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی دعوت به عمل آمد که ما نیز در آنجا غرفه داشتیم و متعاقب آن گروه بزرگی از مدیران شهرداری همراه با شهردار اصفهان از کل نمایشگاه و غرفه ما بازدید نمودند. طی این بازدید مدیران با توانمندی های شرکت ما که عمدتاً بر موضوعات در رابطه با طراحی منظر شهری، طراحی و ساخت اجزاء مبلمان شهری و معماری مونومنتال کار می کند، آشنا شدند و استقبال خوبی از غرفه ما شد.

او تصریح می کند: در دوره مدیریت قبلی شهرداری، از شرکت ما برای ارائه مشاوره در موضوعات تخصصی دعوت به عمل آمد و باتوجه به عناوینی که شهرداری اصفهان رأسا پیشنهاد نمود، چند کار پژوهشی و طراحی، خصوصا برای ترمینال های درون شهری و طراحی نمادهای فاخر به عهده ما گذاشته شد که با صرف صدها نفرساعت کار و ده ها میلیون تومان هزینه، طرح های مختلفی تهیه و به شهرداری اصفهان ارائه شد. بعد از تایید و رسیدن به مرحله قرارداد، طرح ها به شیوه های عجیب و غریب یکی بعد از دیگری با فشارهای ناپیدا کنسل شد که همه مستندات آنها موجود است.
مکارمی بیان می کند: در این میان یکی از طرح ها که با تاکید از طرف شهرداری اصفهان و از زبان شهردار اصفهان عنوان شد، طرح ساماندهی اساسی میدان بزرگمهر بود. این میدان که از تداخل عابران پیاده و ماشین ها همچنان رنج می برد، نقطه مکث و گره ترافیکی خاصی است که همیشه عامل ترافیک و بی نظمی را در میدان رقم می زند. به همین جهت مدیریت شهری درصدد بود، از این مشکل رهایی یابد که کارشناسان متخصص بینارشته ای در شرکت ما گرد هم آمدند تا با طرحی نو و خلاقانه بر این مشکل فائق آیند. پس طراحی پیاده روهای مخصوصی را پیشنهاد دادند که دو سمت خیابان بزرگمهر و رفوژ وسط را بصورت رمپ های معلق با ملاحظات زیباشناختی با قابلیت عبور دوچرخه تا ساحل زاینده رود و ورودی پارک های ساحلی با رعایت استاندارهای لازم به هم متصل می کرد و فضای به روز شده ای را در کلاس بین المللی از میدان بزرگمهر ارائه می داد.
او ادامه می دهد: همین طور مجسمه ای متناسب با فضای باز دو هکتاری میدان در وسط میدان قرار می گرفت تا بر وجه نمایشی و بین المللی آن نیز بیفزاید. به هر حال بعد از مدتی تلاش بنا بر محدودیت های مالی و نیز اختلاف نظرها و سلایق مختلف که همیشه آفت بزرگی در شهرداری بوده و هست، طرح جامع و منسجم میدان که می توانست یکی از مدرن ترین و پیشروترین میادین در بین کلان شهرهای ایران باشد و به تقویت زیرساخت های گردشگری اصفهان و تسهیل و ایمنی در رفت و آمد شهروندان اصفهانی بینجامد، در بین دیدگاه های کور و تنگ نظرانه متوقف گردید.
این مجسمه ساز عنوان می کند: به هر حال بعد از پیگیری های لازم و باتوجه به آماده شدن مدل مجسمه سوار بزرگمهر و محاسبات و تناسب یابی اِشِل مجسمه باتوجه به وسعت و هندسه میدان و این که شهرداری به هر حال درصدد اجرای مجسمه فاخری بود، با دستور مستقیم آقای شهردار به مسؤول زیباسازی در خصوص قراردادن این مساله در سیکل اداری و قانونی، بعد از گرفتن تاییدیه از طرف شورای عالی سیاست گذاری و تایید آن بوسیله شورای معاونان، سازمان زیباسازی مکلف شد باتوجه به تصویب کلیات طرح بعد از ارزیابی جزئیات، مجسمه را در راه اجرا قرار دهد.

منبع: