كارن كیهانی خبر داد؛ اجرای آثار سه آهنگساز ایرانی توسط آلمانی ها

كارن كیهانی خبر داد؛ اجرای آثار سه آهنگساز ایرانی توسط آلمانی ها

یک مجموعه بین المللی آثاری از سه آهنگساز معاصر ایرانی و یک آهنگساز آلمانی را دیماه سالجاری،  در شهر کلن آلمان روی صحنه خواهد برد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی پروژه، آنسامبل آلمانیِ موزیک فابریک که به قول دست اندرکاران و هنرمندان همکار این پروژه در حوزه موسیقی کلاسیک معاصر از شناخته شده ترین گروههای حال حاضر اروپا و جهان به شمار می آید، از اواسط دهه نود سد بیستم تا کنون، با آهنگسازان شهیری چون مارک آندره، انو پوپه، هلموت لاخنمن، ولفگانگ ریم، توشیو اُسُکاوا و کارل هاینز اشتوکهاوزن، همکاری داشته و هر ساله ده ها اثر جدید را روی صحنه می برد.
این آنسامبل در پروژه جدید خود که دیماه سال جاری برگزار می گردد آثاری برای ساز عود و آنسامبل را به سه آهنگساز ایرانی و یک آهنگساز آلمانی سفارش داده است که یاسمین شاه حسینی، عودنواز ایرانی بعنوان سولیست در تمامی قطعات این کنسرت خواهد نواخت. کارن کیهانی، سارا اباذری، ارشیا صمصامی نیا و یوآخیم هاینز، آهنگسازانی هستند که آثارشان در این کنسرت به اجرا در خواهدآمد.
کارن کیهانی آهنگساز درباره اجرا با آنسامبل موزیک فابریک اظهار داشت: سابقه آشنایی و همکاری یاسمین شاه حسینی با آنسامبل موزیک فابریک به چند سال قبل باز می گردد و علاقه مشترک آنها برای پدیدآوردنِ چنین پروژه ای، سبب شکل گیری این طرح شده است. ناگفته نماند که تحصیل و تجربه شخصیِ نوازنده عود، چه در شناختِ نت نگاری جدید و چه در درک و اجرای این نوع از موسیقی، اساسا اولین پیش نیاز شکل گیری چنین پروژه ای است؛ چونکه یک نوازنده کلاسیکِ ساز ایرانی، به صورت طبیعی برای اجرای این گونه از موسیقی آموزش نمی بیند. آهنگسازانِ این پروژه هم در نشست های میان آنسامبل و عودنواز ایرانی، انتخاب شده اند و به نظرم این که علاوه بر سه آهنگساز ایرانی، یواخیم هاینز آلمانی هم اثری برای عود نوشته، خودش چالش و تجربه ی جالبی است.
کیهانی در ادامه ضمن اشاره به معرفی موسیقی و آهنگسازان ایرانی توسط این پروژه بیان نمود: اساساً نوشتن اثر برای آنسامبلی مثل موزیک فابریک، برای ما آهنگسازان، فرصتی بسیار پرارزش است و محوریت یک ساز ملی و یک نوازنده ی ایرانی، ارزش آنرا چند برابر می کند؛ طبیعتاً باکیفیت اجرایی، مدیای وسیع و مخاطبین فراوانی که موزیک فابریک در سرتاسر جهان دارد، موقعیت خوبی برای موسیقی معاصر ماست تا به بهترین شکل ممکن، اجرا، معرفی و شنیده شود.

منبع: