با اجرای در اصفهان؛ میدیا فرج نژاد در پروژه تار و تاریخ به سراسر ایران می رود

با اجرای در اصفهان؛ میدیا فرج نژاد در پروژه تار و تاریخ به سراسر ایران می رود

پیلانو: میدیا فرج نژاد آهنگساز و نوازنده تار ایرانی، پروژه تار و تاریخ را با انگیزه ایجاد ارتباط میانِ موسیقی و اماکن تاریخی شکل داده است.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، میدیا فرج نژاد آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در تازه ترین پروژه موسیقایی خود، پروژه ای با عنوان «تار و تاریخ» را آغاز نموده است.
فرج نژاد درباره این پروژه اظهار داشت: ایده انجام این پروژه زمانی به ذهنم رسید که احساس کردم محدودیت های به وجود آمده به خاطر بیماری کرونا موجب ایجاد رخوت و سستی در جریان موسیقی شده و اهتمام کردم با انجام این پروژه، به سمت رسیدن به اهدافم در دنیای موسیقی حرکت کنم و از سویی هم با این عدمِ کنشگری که در دوران شیوع ویروس کرونا گریبانگیر جامعه هنر شده، مقابله کنم.
وی توضیح داد: من از علاقه مندان تاریخم. سال ها بود که احساس می کردم رابطه عمیقی بین مکان های تاریخی و طبیعی با موسیقی وجود دارد و این ارتباط بین بناهای تاریخی در هر منطقه با موسیقی همان منطقه بسیار عمیق تر است.
این نوازنده بیان کرد: طی سالهای اخیر به فرم موسیقیِ تار و خواننده کمتر توجه شده است. در صورتیکه در گذشته، آثار بسیاری در این فرم داشته ایم. شاید یکی از دلایلی که موجب این عدم توجه شده، رشد بیش از اندازه موسیقی تجاری و استفاده بیش از اندازه از سازبندی موسیقی تلفیقی(به معنای استفاده از سازهای غربی در موسیقی ایرانی) بوده است. اهتمام کردم از ظرفیت های جدیدی که در نوازندگی ساز تار به وجود آمده استفاده کنم و در عین حال تصانیفی را آهنگ سازی کنم که در مقامات موسیقی ایرانی متناسب با لوکیشن هایی که در آنها تصویر برداری می شود باشد.
شروع «تار و تاریخ» از اصفهان بوده و این پروژه تا کنون به شهرهای اصفهان، یزد و نیشابور سفر کرده است. این پروژه همچنان به کار خود ادامه می دهد و به شهرها و استانهای دیگر کشورمان هم سفر خواهدنمود.
در «تار و تاریخ» ابتدا مقصد و بنایِ مورد نظر انتخاب می شود. سپس قطعه ای براساسِ حال و هوای آن بنا و لوکیشن ساخته و ضبط می شود و در ادامه تیمِ نوازندگان برای ضبطِ موزیک ویدیو به شهر مورد نظر سفر می کنند.
ویدیوهای حاصل از این رویداد در فضای مجازی و در رسانه هایی که تمایل به پخش آنها داشته باشند، منتشر می شود.

منبع: