یك هنرمند عكاس: تصاویر کرونا تاریخ مصرف دارند

یك هنرمند عكاس: تصاویر کرونا تاریخ مصرف دارند

به گزارش پیلانو یک عکاس و مستندساز با اعتقاد بر این که سوژه ای مانند کرونا برای عکاسی تاریخ مصرف دارد، دراین زمینه می گوید: ویروس کرونا می تواند تأثیر درونی بر یک هنرمند بمنظور خلق یک اثر فاین آرت بگذارد اما در نهایت بهتر است بیشتر موضوع عکاس های مطبوعاتی و خبرگزاری ها باشد.
مهدی شادی زاده که دبیری جشنواره عکس ۵ را عهده دار است، در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر کرونا بر فضای عکاسی، با اشاره به این نکته که سوژه هایی مثل ویروس کرونا در دنیای هنر تاریخ مصرف دارند، افزود: «در دوره ای شما مجبور هستید که این موضوع ها را کار کنید؛ برای مثال در دوره اول این نمایشگاه موضوع بیشتر آثار ما کرونا بود؛ چونکه یک پدیده ناشناخته محسوب می شد که برای همه غریب بود؛ بدین سبب کار درست این بود تا این ترس بعنوان یک واکنش، تبدیل به یک اثر هنری شود.»
بگفته این هنرمند عکاس، کلیت قضیه این است که این ویروس می تواند تأثیر درونی بر یک هنرمند بمنظور خلق یک اثر فاین آرت بگذارد اما در نهایت بهتر است بیشتر موضوع عکاس های مطبوعاتی و خبرگزاری ها باشد.
شادی زاده در پاسخ به این پرسش که خودش چقدر با سوژه کرونا ارتباط برقرار کرده و به فکر خلق اثر با این مساله بوده است، اظهار داشت: «به عنصر محدودیت و اضطراب فکر کردم که ممکنست موجب خلق اثر بشود ولی از آنجائیکه می دانم این موضوع ها تاریخ مصرف دارند، زیاد بر روی آن تمرکز نکردم.»
این عکاس ضمن اذعان به این واقعیت که کشورمان در زمینه عکاسی جایگاه ویژه ای در سطح جهانی ندارد، افزود: «عکاسی در ایران خیلی با حوزه های دیگر ارتباط نگرفت و فقط تبدیل به برخی کارهای سیاسی و اجتماعی شد و این امر موجب شد تا بسیاری از تاریخ عکاسی جهان عقب بیافتیم.»
وی اشاره کرد: «ما فکر می کردیم، عکاسی فقط این امکان را فراهم می آورد که برخی وقایع سیاسی ـ اجتماعی و زیست محیطی را ثبت نماییم و به صورتی کاری سهل و ممتنع دانسته شده و البته با امکانات پیشرفته ای که امروزه وجود دارد، لزوم ممارست زیاد در آن به خوبی درک نشده است.»
به عقیده دبیر جشنواره عکس ۵، توجیهی مانند کمبود سوژه نمی تواند دلیلی برای نداشتن جایگاه مناسب عکاسی کشورمان در سطح جهانی باشد؛ چونکه محیط اطراف ما پر از سوژه هایی است که قابل کشف شدن هستند.
این هنرمند درباره مشکل آموزش در این عرصه هم اظهار داشت: «مشکل ما این است که دانشجویان، تاریخ هنر را نمی شناسند و از سویی اختلاف زیادی بین استاد و دانشجو به لحاظ سطح علمی وجود ندارد؛ بدین سبب خروجی ای که مد نظر است را نخواهیم داشت.»
شادی زاده راهکار برون رفت از این وضعیت را ابتدا اصلاح نظام آموزشی دانست و توضیح داد: «برای بهبود این وضعیت باید ابتدا از آموزش درست شروع کنیم؛ چونکه آموزش پایه هر چیزی شمرده می شود.»
«سال گذشته بود که ما از ثبت تک درخت عباس کیارستمی شروع کردیم و پس از مدتی تصمیم گرفتیم جشنواره ای را به نام عباس کیارستمی راه اندازی نماییم و هر سال این جشنواره اجرا شود.»؛ مهدی شادی زاده ـ دبیر جشنواره «عکس ۵» ـ که تعدادی از آثارش در جریان این نمایشگاه در معرض تماشا قرار گرفته اند، در ادامه گفت و گو با ایسنا درباره ایده برپا کردن این رویداد هنری، جملات بالا را تصریح کرد.
او در آخر درباره چاپ دیجیتال فوجی فیلم در جشنواره عکس ۵ صحبت کرد و اظهار داشت: «اتفاقی که شاید امسال در این دوره شانس خیلی خوبی بود، آشنایی ما با نمایندگی فوجی فیلم در ایران بود. فوجی فیلم هم جایزه جشنواره ما را داد و هم یکی از باکیفیت ترین کاغذهایی که تولید می کنند را در اختیار ما قرار داد. به عبارتی عکاسی با دوربین های مختلفی بوده است اما چاپ عکس ها با کاغذهای فوجی فیلم صورت گرفته است.»

منبع: