پیوند دوخت های سنتی معاصر با طراحی لباس برگزاری دومین رویداد نخ و نگاره با حضور کشورهای عضو اکو

پیوند دوخت های سنتی معاصر با طراحی لباس برگزاری دومین رویداد نخ و نگاره با حضور کشورهای عضو اکو

نمایشگاه «نخ و نگاره هیما» با مشارکت فرهنگسرای نیاوران و موسسه فرهنگی اکو از 19 تا 30 شهریور در گالری یک این فرهنگسرا انجام می شود.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، در دومین جشنواره و در بخش طراحی لباس، هنرمندان کشورهای عضو اکو نیز حضور خواهند داشت. این هنرمندان از کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان هستند که هم اکنون ۳۰ اثر از هنرمندان عضو اکو در نمایشگاه در معرض دید است.
این نمایشگاه رویدادی است با نگاهی متفاوت نسبت به سال قبل و نگاهی بین المللی با تاکید بر دوخت های سنتی معاصر و پیوند آن با طراحی لباس.
سعی شده است تا علاوه بر شناسایی و تعامل بین هنرمندان کشورهای عضو اکو بر دو اصل حفظ اصالت و حفظ محیط زیست توجه گردد.
هدف از برگزاری نمایشگاه نیز حفظ و احیای هنرهای سنتی، تعامل میان هنرمندان عضو کشورهای اکو و ایجاد زنجیره لباس اقوام، برگزاری نمایشگاه نخ و نگاره در کشورهای عضو و نمایش هنر و آشنایی بیشتر فرهنگ کشورها به هنرمندان کشورهای مجاور است.
در این نمایشگاه علاوه بر ارائه آثار منتخبان، آثار نفیس سوزن دوزی از چند مجموعه دار و آثار اساتید نیز به معرض نمایش گذاشته می شود و طراحی ویژه لباس، الهام گرفته از لباس ایرانیان باستان است.
داوری دومین جشنواره نخ و نگاره با تاکید بر حضور بخش خصوصی در اقتصاد هنر و با اشاره به رقابت ۸۷۰ اثر از هنرمندان انجام شد.
در این دوره ۳۲۸ شرکت کننده حضور داشتند که ۲۱۹ هنرمند در بخش دوخت های سنتی و ۱۰۹ هنرمند در حوزه طراحی لباس، آثار خودرا ارسال کرده بودند.
در مجموع، هنرمندان ۸۷۰ اثر را بصورت تصویر در مرحله اول به سایت جشنواره ارسال کردند و در داوری بخش اول که بصورت مجازی برگزار شد، ۱۸۱ هنرمند در بخش دوخت های سنتی با تعداد ۳۹۷ اثر و ۸۰ هنرمند در طراحی لباس با تعداد ۱۰۴ اثر مورد قبول هیئت داوران واقع شد و رای مثبت داوران را دریافت نمودند. به بیان دیگر در مجموع ۲۶۱ هنرمند و ۵۰۱ اثر وارد مرحله دوم شدند.
در داوری بخش دوم ۱۵۱ هنرمند در بخش دوخت های سنتی ۶۹ هنرمند در بخش طراحی لباس پذیرفته شدند و تعداد ۳۵۷ اثر در دوخت های سنتی و ۹۳ اثر در بخش طراحی لباس به نمایشگاه راه یافتند.
لازم به ذکر است دوره اول این نمایشگاه در سطح کشور در فرهنگسرای نیاوران انجام شد.
دومین رویداد نخ و نگاره از ۱۹ تا ۳۰ شهریورماه در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه مندان می‎توانند برای بازدید از این نمایشگاه در ایام عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و در ایام تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.