پرهیز از نگاه تزیینی صرف و تاكید بر برندسازی نگاهی اجمالی به برنامه ضرغامی در زمینه صنایع دستی بعلاوه جدول

پرهیز از نگاه تزیینی صرف و تاكید بر برندسازی نگاهی اجمالی به برنامه ضرغامی در زمینه صنایع دستی بعلاوه جدول

رئیس پیشین صداوسیما حالا برای وزارت در زمینه ای پیشنهاد شده است که این روزها بواسطه شرایط کرونا، به اعتقاد کارشناسان و فعالانش به سختی نفس می کشد. او بتازگی با ارائه برنامه های پیشنهادی در زمینه صنایع دستی، یکی از اصلی ترین راه های برون رفت از این وضعیت را «بازتعریف صنایع دستی از یک محصول فقط تزئینی به محصولی کاربردی» می داند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، ضرغامی یک دهه در فاصله سالهای ۸۳ تا ۹۳ ریاست صداوسیما را عهده دار بود و بعد از آن بعنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباطش با دنیای فرهنگ و رسانه را حفظ کرد. فعالیت در زمینه سینما و مجلس در دولت های گذشته از دیگر سوابق او به شمار می آید اما حوزه پیشنهادی در دولت سیزدهم، تجربه ای جدید در کارنامه مدیریتی سیدعزت الله ضرغامی شمرده می شود.
او روز گذشته با بیان برنامه هایش در زمینه صنایع دستی، تلاش نموده است، اهمیت و ظرفیت های این حوزه را با ارائه آمار و ارقام یادآور شود.
در برنامه ارائه شده توسط ضرغامی به وجود ۲۹۶ رشته فعال در زمینه صنایع دستی، ۱۴ شهر و روستای ثبت جهانی و ۵۲ شهر و روستای ثبت ملی اشاره و این عدد گویای ظرفیت هایی برشمرده شده است که توانایی پیشرانی این هنر صنعت را نشان میدهد.
و این که بیش از ۷۰ درصد از شاغلان و فعالان این حوزه را زنان می سازند. عددی که به باور وی خاصیت صنایع دستی بعنوان «بهترین ابزار برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی» را نمایندگی می کند.
دیگر رقم اشاره شده در این برنامه، وجود ۳۷۰ رشته از ۴۶۰ رشته صنایع دستی جهان در ایران است؛ عددی که بر ظرفیت های این هنر صنعت بعنوان یک نقطه قوت تاکید باردیگر دارد.
اما نکته مهم در برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، «رایج شدن کپی برداری از صنایع دستی اصیل ایرانی» است و از آن بعنوان «تهدیدی جدی» برای این حوزه نام برده شده است. و این در حالیست که عنوان شده، «رقبای جهانی می توانند هزینه تمام شده پایین تری برای صنایع دستی داشته باشند».
این که از ایران بعنوان سی و نهمین صادرکننده صنایع دستی جهان یاد می شود با وجود این که سومین تولیدکننده صنایع دستی جهان است، نکته دیگری است که در برنامه ضرغامی به آن اشاره شده و در ادامه بر برندسازی محصولات صنایع دستی در سطح ملی و جهانی تاکید می شود.
اما وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تحول در عرصه صنایع دستی پیشنهادهایی دارد که «جدیت در اجرای قانون سال ۹۶ در پشتیبانی از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی» و «اجرای برنامه های مؤثر تشویقی برای چهره های ماندگار در زمینه هنرهای سنتی» قسمتی از آنست.
او برای تحول به پشتیبانی از استارت آپ ها و کسب وکارهای نوپا در زمینه صنایع دستی می اندیشد و تسهیل عرضه و تقویت تقاضای محصولات صنایع دستی را راهی برای دستیابی به این مهم معرفی می کند.
برای اطلاع از برنامه های سیدعزت الله ضرغامی در زمینه صنایع دستی می توانید جداول زیر را مطالعه کنید:

برای دریافت کامل برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اینجا را کلیک کنید.