گشتی در نمایشگاه كرانه های حضور دیگری و گفت وگو با هنرمند برای رسیدن به خلاقیت چند سال هیچ کاری نکردم

گشتی در نمایشگاه كرانه های حضور دیگری و گفت وگو با هنرمند برای رسیدن به خلاقیت چند سال هیچ کاری نکردم

آنچه در فاصله میان تولد و مرگ رخ می دهد، برای خود و دیگری حیاتی سرشار از ناپایداری، تغییر و احتمال است. این تفاوت و تغییرهای متوالی زایش و مرگ برمبنای ریتم هایی که بر جهان ما حاکم است، همگون و سازگار می گردند. خاصیت های نادیدنی و بنیادین حاکم بر جهان همچون این ریتم ها، چالش ادراک هنرمند و هستی را شکل می دهد. جهان ملموس را با رویاپردازی و لذت ادراک معنا در فرم های ساده عمق بخشیده و زندگی طبیعی، زایش، تکثیر و جریان مداوم درون انسان را یادآور می شود.
آنچه در بالا خواندید توضیحاتی است بر نمایشگاه «کرانه های حضور دیگری»؛ نمایشگاهی در گالری شیدایی که در جریان آن هنرمند تلاش نموده است با پرهیز از تقلید از طبیعت، مفاهیم بشری را به تصویر بکشید.
فران فریدونی، هنرمند نقاش در گفت وگویی با خبرنگار ایسنا که در این نمایشگاه حاضر شده بود، در توضیح کلی تابلوهای خود و دغدغه هایش در تصاویر خلق شده، چنین اظهار داشت: «در این مجموعه برخی کارها وجود دارند که حدودا نخستین اتودهای جدی من محسوب می شوند؛ یعنی سه سال روی موضوع خاصی کار نمی کردم و فقط در تلاش بودم تا بتوانم آن فرم هایی که می خواهم را با مفهومی که در ذهنم است به دست بیاورم.»

وی در ادامه با اشاره به این که از بین هزار اثری که بوسیله تمرین به دست آمده بود، بیشترشان فرم های ارگانیک بودند و کمتر پیش می آمد فرم هندسی باشد، اضافه کرد: «من همیشه فکر می کنم فرم های هندسی زاویه دار مادی هستند و فرم های ارگانیک معنوی هستند. این همیشه در ذهن من هست و همیشه با این دید به فرم ها نگاه می کنم.»
بگفته فریدونی نقاشی ها در حقیقت متشکل از فرم هایی هستند که اصل و اساس آنها مفاهیم اولیه بشری است و تمام بشریت از تمام جهان در آن با هم مشترک هستند اما در اثر تکنولوژی و سرعتی که در جهان وجود دارد، ما این حقیقت را فراموش کرده ایم.

این هنرمند نقاش در پاسخ به این پرسش که آیا نمادی در نقاشی ها وجود دارد که برای مخاطب تداعی کننده مفاهیم بشری باشد، اظهار داشت: «نمی توانم بگویم این فرم ها نماد چیزی هستند. نمادی در کار نیست و این فرم ها خود مفاهیم اولیه بشری هستند.»
فریدونی با تاکید بر این نکته که ما در طبیعت شکل زاویه دار نداریم و بصورت طبیعی اشکال زاویه دار مربوط به تکنولوژی است، اظهار داشت: «این ها خود فرم های طبیعت هستند و من می توانم بگویم که از طبیعت تقلیدی نکرده ام که یک فرم را مثل نقاشی های واقع گرایانه کار کنم.»

بگفته وی این نقاشی ها خود فرم هایی هستند که با الهام گرفتن از طبیعت واقعی و ارگانیکی که انسان ها در آن با هم اشتراک دارند، خلق شده است.
وی در توضیح یکی از آثار خود که تصویر آنرا در پایین مشاهده می کنید، ضمن اشاره به لایه هایی که در اثر وجود دارد، اظهار داشت: «در فواصلی که من این لایه ها را می گذارم زمان برای من متوقف می شود و روال عادی و مکرر زندگی برایم تغییر می کند. تا جایی که متریال به من اجازه می دهد لایه های زیادی را کار می کنم و این کار برایم خیلی لذت بخش است.»
فریدونی در ادامه توضیحات خود به دو تابلونقاشی اشاره نمود و ضمن این که آنها را حدودا جزو آخرین آثارش خواند، به متفاوت بودن این دو به لحاظ تکنیکی با سایر کارها پرداخت و اظهار داشت: «در کارهای بعدی لایه ها متغیرتر خواهد بود.»

بگفته او، این دو نقاشی کمی به بدن انسان نیز نزدیک است و همین طور در هر دو اثر حس زنانگی نیز تا حدی قابل مشاهده می باشد.
فریدونی ضمن توضیح این تابلو، با تاکید بر این که فمنیست نیست و انتظار ندارد تا کسی برداشتی که خودش از کارهایش دارد را داشته باشد، اظهار داشت: «کار من بصورت مستقیم به هیچ یک از مسائل اجتماعی مربوط نیست و به نظر من اصلا رسالت هنرمند این نیست که برای اجتماع بصورت مستقیم کاری بکند.»
این نقاش در ادامه با اشاره به یکی از تابلوهایش که بگفته خود او پس از مدت زیادی طبیعت گرایانه کار کردن خلق شده است، اشاره کرد: «در طول تاریخ هنر، نقاشان با طبیعت بصورت آگاهانه برخورد کرده اند. من نیز به همین صورت کار می کردم تا این که به خودم گفتم نقاشی یعنی خلق کردن.»

فریدونی ضمن اشاره به این که برای رسیدن به هدف خود که همان خلق کردن خلاقانه است چند سالی هیچ کاری انجام نداد، اظهار داشت: «پس از مدتی که هیچ کاری انجام ندادم این تابلو نخستین تابلویی بود که پس از آن دوره، نقاشی کردم.»
فریدونی در آخر با اعلان اینکه مجموعه ای که در گالری شیدایی به نمایش درآمده است، یکسری آثار هستند که ایده های آنها ممکنست گسترش پیدا کند، اظهار داشت: «برای شروع کار بعدی درحال فکر کردن به این هستم که این فرم ها خیلی متغیرتر شوند. مثل آدم ها که خیلی با هم فرق دارند اما در نهایت همگی یکی هستند.»
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، «کرانه های حضور دیگری» تا ۱۵ مرداد ماه در گالری شیدایی است برپا بود.