پویا سرایی خبر داد؛ ضبط مجموعه های ردیف ابوالحسن صبا با یك شیوه متفاوت

پویا سرایی خبر داد؛ ضبط مجموعه های ردیف ابوالحسن صبا با یك شیوه متفاوت

یکی از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی از تدوین و گردآوری باردیگر مجموعه های ردیف ابوالحسن صبا برای ساز سنتور اطلاع داد.

پویا سرایی آهنگساز، مدرس دانشگاه و نوازنده شناخته شده سنتور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازه ترین فعالیت هایش در عرصه موسیقی بیان نمود: مدتی است مشغول ضبط مجموعه های ردیف مرحوم ابوالحسن صبا نوازنده و موزیسین فقید موسیقی ایرانی با محوریت ساز سنتور هستم که به اعتقاد خودم یکی از کارهای متفاوتی است که تا به امروز در عرصه موسیقی انجام داده ام.
وی اضافه کرد: آنچه من در تدوین این مجموعه ردیف، مدنظر دارم قرائت جدیدی از این آثار با تفکر نسل من است که بتواند علاوه بر کارهای پرارزش گذشته یک رفرنس جدید هم از این کارها داشته باشد. به هر حال سال ها پیش جناب سعید ثابت بعنوان یکی از نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی این فضای پژوهشی را تدوین کرده بود. اما طبیعتاً نسل من غیر از این کارها هیچ سند جدید دیگری را در اختیار ندارد که بتواند با فضای این فعالیت ها آشنایی بیشتری داشته باشد. ازاین رو آنچه در این پروژه انجام گرفته کوشش برای ایجاد یک بافت جدید مطابق با زمانه ماست که کوشش کردم با یک صدمه شناسی مبتنی بر آموزه های دانشگاهی فضایی را فراهم کنم که برای هنرجویان قابل فهم و درک بیشتری داشته باشد.
این نوازنده سنتور ضمن اشاره به دیگر فعالیت هایش در عرصه موسیقی اظهار داشت: یک سری تک آهنگ هم با همراهی برخی از خوانندگان مطرح موسیقی کشورمان تولید کرده ام که بعضی از آنها طی ماه های گذشته انتشار یافته و برخی دیگر هم در فواصل زمانی مختلف پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. این در شرایطی است که در چارچوب چند پروژه دیگر همکاری هایی با چند هنرمند ایرانی و خارجی داشته ام که درباره آنها طی هفته های آینده اطلاع رسانی می شود.
سرایی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد محتوایی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دولت آینده هم توضیح داد: پیشنهاد می دهم که شورا یا شوراهای محتوایی مستقر در مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دوره بعدی استقرار روی مبحث ژانربندی و تفکیک آنها در موسیقی برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. چون که حالا «ژانربندی» دقیق و درستی در بعضی آثار انتشار یافته حوزه موسیقی صورت نگرفته و بسیاری از آثار در بین مخاطبان به نام موسیقی ایرانی منتشر می شوند که واقعاً دربرگیرنده مولفه های یک موسیقی ایرانی نبوده و در ژانرهای دیگر موسیقی جای گرفته اند. اتفاقاً همین طرز تفکر اشتباه هست که باعث می شود هم موسیقی ایرانی با صدمه محتوایی مواجه شود و هم موسیقی عامه پسند در تفهیم خود با سردرگمی مواجه باشد. ازاین رو لازم است که شوراهای محتوایی دفتر موسیقی روی مبحث ژانر بندی در موسیقی دقت نظر بیشتری داشته باشند.

منبع: