یك مدرس گیتار كلاسیك: فراگیری و تمرین در پیشرفت نوازندگی پایانی ندارد

یك مدرس گیتار كلاسیك: فراگیری و تمرین در پیشرفت نوازندگی پایانی ندارد

به گزارش پیلانو هرمزگان چهارمین دوره مستر کلاس و کارگاه نوازندگی گیتار کلاسیک توسط “دکتر لیلی افشار” به میزبانی آکادمی موسیقی “نوبان در بندرعباس برگزار شد که در حاشیه آن به گفت و گو با لیلی افشار،  نخستین بانویی که در دنیا توانسته رشته نوازندگی گیتار دکترای خویش را دریافت کند، پرداختیم.

لیلی افشار در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: از ریتم های موسیقی هرمزگان بسیار خوشم می آید چونکه ریتم های آفریقایی، کوبایی و چنین ریتم هایی درون آن وجود دارد و موسیقی جالبی است که توانایی عرضه شدن در سطح جهان دارد که بطور حتم مورد استقبال قرار می گیرد.

وی در مورد جایگاه موسیقی کلاسیک در کشورمان، اظهار داشت: چند بار با ارکسترهای مختلف در ایران اجرا داشتم که به مبحث جالبی برخوردم، در خارج از کشور با دو تمرین کنسرت می گذاریم چونکه تمامی اعضا حرفه ای هستند و با دو روز تمرین همگی مهیای برگزاری یک کنسرت حرفه ای هستند اما در کشورمان یک ماه تمرین می کنند برای یک کنسرت و این مورد عجیبی بود که به چشمم آمد.

افشار با اشاره به اینکه در کشورمان نوازندگان چیره دست و با استعدادی وجود دارند، تصریح کرد: باید جامعه موسیقی اتحاد بیشتری داشته باشند و از سویی باید وزارت فرهنگ و ارشاد حمایت بیشتری را از نوازندگان موسیقی به عمل آورد.

این مدرس موسیقی ضمن اشاره به این که وقتی محصل بودم در خارج از کشور در تمامی مستر کلاس های هر مدرس و نوازنده ای که به شهرمان می آمد حضور پیدا می کردم، افزود: هرچه بیشتر نوازنده با اساتید بهتری درس بخواند و نوازندگی کند بهتر و تجربه اش بیشتر می شود تا به پیشرفت برسد و این مورد بر روی بنده بسیار تأثیرگذار بود و همین مبحث را بطور حتم به تمامی هموطنانم منتقل می کنم.

وی افزود: با تمرین و مرور درس هاست که میتوان پیشرفت و این یادگیری پایانی ندارد و میتوان موضوعات جدیدی را یاد گرفت که در آینده به کمک یک نوازنده بیاید.

افشار با اشاره به اینکه از نظر بنده گیتار کلاسیک قشنگترین ساز دنیاست، اظهار نمود: طنینی که در گیتار کلاسیک وجود دارد و صدای دلنوازی که انتقال می دهد در هیچ سازی نیست و حمل و نقل آن آسان و نواختن تمامی آهنگ ها با دانستن سه آکورد سبب شده گرایش عموم مردم به آن بیشتر از هر ساز دیگری است.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، لیلی افشار همچون نوازندگان برجسته گیتار کلاسیک در جهان و اولین زنی است که در رشته اجرای گیتار کلاسیک از دانشگاه ایالتی فلوریدا به درجه دکتری دست یافته است. این هنرمند لیسانس موسیقی خویش را از کنسرواتوار بوستون دریافت کرده تابحال جوایز زیادی را کسب کرده و الان استاد دانشگاه ممفیس است و کنسرتهای گوناگونی در فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا و استرالیا برگزار کرده است.

منبع: