در حاشیه بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا ؛ ابعاد حمایتی مجلس از هنرمندان، صندوق هنر و اقتصاد هنر تشریح شد

در حاشیه بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا ؛ ابعاد حمایتی مجلس از هنرمندان، صندوق هنر و اقتصاد هنر تشریح شد

به گزارش پیلانو نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران، ابعاد حمایت مجلس شورای اسلامی از هنرمندان را از سه منظر حمایتی، تقنینی و نظارتی شرح داد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ایران، غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه «گنجینه مانا» که به علت محدودیت های جدید کرونایی به صورت اختصاصی انجام شد در مورد این نمایشگاه اظهار داشت: معمولا نمایشگاه ها فریاد در سکوت هستند بسته به این که مخاطب چقدر بتواند با آنها ارتباط برقرار کند. با این که با یک دور نسبتاً تند از این نمایشگاه بازدید کردم انصاف این است که اذعان کنم که پیوند علم و تجربه در بسیاری از آثار به چشم می خورد و این ما را به این وا می دارد که باید قدردان باشیم.
وی اضافه کرد: اگر ما قدر این پیشکسوتان را که خاک کارشان را خورده اند و سختی آنرا کشیده اند ندانیم، هنر این کشور بر صدر نخواهد نشست. چون بسیاری از شاگردان مبرز و کاردان، حاصل جد و جهد این مجموعه از هنرمندان هستند.
منتظری اظهار داشت: نکته دیگر این که بعضی از آثاری که در اینجا به معرض نمایش گذاشته شده است در کمتر نمایشگاه دیگر دیده ام و جهت بررسی بیشتر و بهتر آنها لازم است که ساعت ها فرصت داشت. یک پیشنهاد هم اینجا مطرح کردیم که دوستان هم استقبال کردند. من یک اثر را که می بینم از آن حظ بصری می برم ولی آفریننده این اثر می تواند تصویر روشنی از آنرا عرضه نماید که درک ما را فراتر می برد. اگر این شناسنامه – نه سجلی و نام آن به تنهایی بلکه آن رمز و راز موجود در آن – در کنار اثر قرار بگیرد و پیام آن رمزگشایی شود جذابیت دو چندانی به نمایشگاه می دهد چون که ساختار مخاطب را پای اثر نگه می دارد اما کافی نیست. آن پیامش است که می گوید یک قدم به پیش. بعنوان مثال استاد طوسی که در مورد اثرشان توضیح می دادند یک گام ما را جلوتر می بردند و عظمت کار بیشتر به چشم می آمد. به قول شاعر که می اظهار داشت: میان عاشق و معشوق رمزی است / چه داند آنکه اشتر می راند.
این نماینده مجلس افزود: یک هنرمند چقدر برای دل خودش کار کند، بنویسد و بسراید و به تصویر بکشد؟ ما وظیفه داریم که زمینه معرفی این آثار را هم در مقیاس ملی و هم بین المللی فراهم نماییم. تک تک آنها پیام و رسانه هویت ملی و فرهنگی ما هستند.
منتظری اظهار نمود: هفته گذشته در پشت صحنه سریال «سلمان» حضور داشتم و آقای میرباقری گفتند که به نظرشان زمانی که سلمان ساخته شود، جایگاه ایران اسلامی در جهان خیلی ارتقا پیدا می کند. چون که «سلمان» با مطالعه و بررسی از همه ادیان عبور کرد به ایستگاه اسلام که رسید توقف کرد و به گزینی کرد. درحالی که اگر صد ساعت سخنرانی هم کنید نمی توانید علل برتری دین را برای دیگران به سادگی بگویید ولی در چارچوب یک اثر هنری مخاطب می بیند و می پذیرد.
کاری که مجلس می تواند انجام دهد باز کردن چتر حمایتی خودش در حوزه فرهنگ و هنر در مرحله تصویب بودجه است که سال جاری در بودجه سال ۱۴۰۰ ما ۳۵۰ میلیارد تومان برای این صندوق بودجه تعیین کرده ایم که در نوع خود بی سابقه است. در حوزه نشر و کتاب وزارت ارشاد صد میلیارد پیشبینی کرده بود که ما ۳۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرده و به ۴۰۰ میلیارد تومان رساندیم. مؤسسات فرهنگی، هنری و ادبی چند سال بود که از حمایت ها محروم بودند، یک جدول هفده داشتیم که در دوره قبلی مجلس حذف شده بودند. ما سال جاری با آقای نوبخت هم چند جلسه برگزار کردیم که ایشان هم نقدهایی داشت و معتقد بود این جدول هفده حیاط خلوت عده ای شده و نگران بود که به درستی استفاده نشود. ما سال جاری آنرا احیا و هدفمند کردیم و یک کمیته ای هم برای نظارت بر آن گذاشتیم و بودجه ۷۰۰ میلیاردی برای پشتیبانی از مؤسسات و مراکز مردم نهاد فرهنگی، هنری و ادبی بخش خصوصی تعیین کردیموی اضافه کرد: مقام معظم رهبری به مرحوم سلحشور می فرمودند که آیات در ارتباط با صبر ایوب را بارها تفسیر کرده ام ولی وقتی کار شما را دیدم برایم چیز دیگری بود. آیت الله جوادی آملی هم می فرمایند سال ها در تفسیر سوره یوسف کار کرده اما سریالش تاثیر دیگری داشته است. به هر جهت کار هنر همین است و ما هم وظیفه داریم زمینه معرفی آثار هنری را در عرصه ملی و بین المللی فراهم نماییم. این از یک سو سبب دلگرمی خالقان این آثار می شود و از طرفی معرف قابلیت های این مرز پُر گوهر است.
در ادامه منتظری اظهار داشت: نکته بعدی این که به رونق اقتصادی ما هم کمک می نماید. سال ها است که حضرت آقا فرمان داده اند که از نفت فاصله بگیریم. به نظر من بهترین جایگزین هنر، صنایع دستی و صنایع ظریف ما است. وارداتی هم نیست. همه اش داخلی است. حاصل فکر و اندیشه و تلاش و کوشش هنرمندان خوب ما است من صمیمانه از دوستانی که تلاش کردند این فرصت را فراهم کردند تشکر می کنم.
وی تاکید کرد: نکته آخر هم این که ما چاره ای نداریم جز این که به سراغ مردم برویم. این کالبدهای فیزیکی همیشه رونق ندارد. هم اکنون کرونا پیش آمده و به خاطر حفظ سلامت، کسی حاضر نیست به نمایشگاه بیاید، خب ما باید نمایشگاه را سراغ مردم ببریم. این با یک کار تصویری زیبا و هنرمندانه و حتی با ترجمه ای شیوا و زبانی گویا این ارتباط را بیشتر نماییم.
این مدیر سابق وزارت ارشاد، در پاسخ به این پرسش که مجلس چگونه می تواند از هنرمندان پیشکسوت حمایت کند درحالی که هر کدام از آنها یک گنجینه هستند و هیچ حمایتی از آنها نمی شود؟ اظهار داشت: مجلس کارش قانون گذاری و نظارت است و کارش اجرا نیست اما از سال جاری ما چند کار را شروع کرده ایم. یکی از آنها بحث تقویت اعتبارات و حمایت ها است. پس کاری که مجلس می تواند انجام دهد باز کردن چتر حمایتی خودش در حوزه فرهنگ و هنر در مرحله تصویب بودجه است که سال جاری در بودجه سال ۱۴۰۰ ما ۳۵۰ میلیارد تومان برای این صندوق بودجه تعیین کرده ایم که در نوع خود بی سابقه است. در حوزه نشر و کتاب وزارت ارشاد صد میلیارد پیشبینی کرده بود که ما ۳۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرده و به ۴۰۰ میلیارد تومان رساندیم. مؤسسات فرهنگی، هنری و ادبی چند سال بود که از حمایت ها محروم بودند، یک جدول هفده داشتیم که در دوره قبلی مجلس حذف شده بودند. ما سال جاری با آقای نوبخت هم چند جلسه برگزار کردیم که ایشان هم نقدهایی داشت و معتقد بود این جدول هفده حیاط خلوت عده ای شده و نگران بود که به درستی استفاده نشود. ما سال جاری آنرا احیا و هدفمند کردیم و یک کمیته ای هم برای نظارت بر آن گذاشتیم و بودجه ۷۰۰ میلیاردی برای پشتیبانی از مؤسسات و مراکز مردم نهاد فرهنگی، هنری و ادبی بخش خصوصی تعیین کردیم. در لایحه بودجه برای افرادی که به هر علتی گرفتار صدمه می شوند همچون کرونا و امثالهم، بحث بیمه بیکاری پیشبینی شده است.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت: کار دیگری که در مجلس می توانیم انجام دهیم بحث قانون گذاری است که اگر در این حوزه خلأ قانونی وجود دارد، ما حتما آمادگی جبران آنرا داریم. اگر در پشتیبانی از هنرمندان کم کاری می شود حتما ما آمادگی ورود داریم. هم اکنون برای بخش فرهنگی قانون توسعه هفتم، من از جانب کمیسیون مأموریت دارم و تمام این دغدغه ها را مدّ نظر قرار داده ایم.
وی اضافه کرد: سال جاری یکی از طرح هایی که در دست بررسی می باشد و برای نخستین بار در ایران، در سال ۱۴۰۰ در مجلس حتما به تصویب خواهد رسید، طرح اقتصاد فرهنگ و هنر است. همة مباحث و دغدغه های دوستان هنرمند در این بخش است و من انتظار دارم در این بخش به ما کمک کنید. هر چقدر که طرح کاربردی تر باشد رضایتمندی جامعه هدف را بیشتر به دنبال دارد. ما نمی خواهیم پشت اتاق شیشه ای بنشینیم و طرح بنویسیم و مصوب نماییم.
این نماینده مجلس با تاکید بر این که با عنایت به ظرفیتی که مؤسسه هنرمندان پیشکسوت دارد آماده هرگونه پشتیبانی از این مؤسسه هستیم، افزود: ازاین رو آمادگی داریم یک نشستی با هنرمندان با تجربه و پیشکسوت برگزار گردد که از قبل بر مبحث اقتصاد هنر فکر کنند و بگویند که در این حوزه از مجلس چه می خواهند و آنچه که در مجلس تصویب می شود پاسخگوی کدام بخش از نیازها باشد که بر زمین مانده است.
منتظری در انتها اظهار داشت: کار بعدی مجلس هم نظارتی است. اگر ما یک اعتباری به وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده ایم، نظارت هایمان هم جدی است. در گذشته نظارت به این شکل بود که وزیر به کمیسیون می آمد. اما ما نظارت را سه مدل تعریف کرده ایم که یکی از آنها میدانی است و از نزدیک باید ببینیم که وزرات فرهنگی یا ورزش چقدر هزینه کرده است. قرار شده است که به باشگاه های ورزشی برویم و پای صحبت ورزشکاران بنشینیم و ببینیم که اگر کمکی به باشگاه پرسپولیس یا سپاهان شده است، کجا خرج شده است. باید برویم فیلم سینمایی و کنسرت ها را ببینیم و حقیقت ها را به دست بیاوریم.

منبع: