در افتتاح گنجینه مانا مطرح شد؛ تاكید بر احیای نظام استاد شاگردی

در افتتاح گنجینه مانا مطرح شد؛ تاكید بر احیای نظام استاد شاگردی

بهمن نامورمطلق در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گنجینه مانا اعلام نمود هنر ایران با مورد توجه قرار دادن نظام استاد شاگردی احیا می شود که در نهایت منجر به احیای هنرهای سنتی خواهد شد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نمایشگاه «گنجینه مانا» شامل آثار ۴۰ هنرمند پیشکسوت عصر سه شنبه ۸ تیرماه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن نامورمطلق رییس فرهنگستان هنر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و تعدادی از پیشکسوتان هنرهای سنتی در فرهنگستان هنر راه اندازی شد.
در ابتدای مراسم افتتاحیه، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در سخنانی اظهار داشت: نمایشگاه «گنجینه مانا» تلاش دارد تا حاصل دسترنج هنرمندان پیشکسوت عرصه هنرهای سنتی را که در راه اعتلای هنرهای سنتی و ارتقای فرهنگ و سنت های این سرزمین گام برداشتند، نمایش دهد.
وی بیان کرد: امسال در کنار کارهای مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به جنبه فرهنگی و هنری مؤسسه نیز پرداخته می شود و نمایشگاهی از آثار هنرمندان پیشکسوت هنرهای سنتی عضو مؤسسه ترتیب دادیم که باتوجه به شرایط ناپایدار کرونائی و با رعایت محدودیت ها بود و امکان نمایش آثار تعداد بیشتری از هنرمندان را نداشتیم اما در هر حال، تعدادی از هنرمندان شهرستانی توانستند آثارشان را به دست ما برسانند.
تاکید مدیر مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بر فروش آثار هنرمندان
حسینی پور به چرخه اقتصادی این نمایشگاه اشاره و اشاره کرد: بحث مهم در کنار برگزاری این نمایشگاه، فروش آثار هنری هنرمندان پیشکسوت است که از تمامی سازمان ها و نهادهای فرهنگی هنری مرتبط و بنگاه های اقتصادی و شرکت های خصوصی تقاضا دارم برای خرید این آثار در نمایشگاه حضور پیدا کنند.
وی در آخر با اشاره به درگذشت استاد فقید محمدباقر برکت از پیشکسوتان عرصه سفال و سرامیک، اظهار داشت: در قرنی زندگی می نماییم که این هنرمندان بزرگ و برجسته زندگی می کنند و باید برای حضور این افراد به خود ببالیم.
بهمن نامورمطلق رییس فرهنگستان هنر نیز در ادامه مراسم در سخنانی با تشکر از مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و حضور اساتید پیشکسوت هنرهای سنتی، به بیان خاطراتش از هم نشینی با اساتید هنرهای سنتی در نقاط و شهرهای مختلف کشور پرداخت.
وی، مرحوم محمدباقر برکت را تجسم یک هنرمند ایرانی سنتی دانست که آثارش نیز در نمایشگاه «گنجینه مانا» حضور دارد.
هنر ایران توسط احیا شدن نظام استاد شاگردی احیا می شود
نامورمطلق، تاریخ را یک دیکتاتور مستبد دانست که اجازه ماندن به انسان ها نمی دهد.
وی در این زمینه اظهار داشت: فرصت زندگی کردن برای آدم ها بصورت محدود وجود دارد و بیشتر باید تجربه نمود اما قشر هنرمندان پیشکسوت هیچ زمان پیری به خود نمی بینند، البته پیر می شوند اما پیری به خود نمی بینند. اگر قشر جوان تولید محصول می کنند که خیلی هم خوب است اما پیشکسوتان تربیت انسان می کنند. ما کوشیدیم در دانشگاه استاد فرشچیان کاری نماییم که نظام استاد شاگردی برقرار شود و بصورت غیررسمی این مساله پیگیری شود.
وی اشاره کرد: هنر ایران توسط احیا شدن نظام استاد شاگردی احیا می شود که در نهایت منجر به احیای هنرهای سنتی خواهد شد. بدین سبب اگر بخواهیم سیطره هنرهای سنتی را حفظ نماییم، پیشکسوتان می توانند به ما کمک کنند.
فرهگستان هنر نمی تواند در زمینه بازار هنر دخالت کند
رئیس فرهنگستان هنر در آخر در پاسخ به یکی از حضار که درباره حمایت بیشتر از هنرمندان هنرهای سنتی سوال پرسید، اظهار داشت: فرهنگستان هنر کارش سیاستگذاری در عرصه فرهنگ و هنر است. در گروه های هفتگانه فرهنگستان، یکی از گروه ها، عنوان هنرهای سنتی دارد که در زمینه سیاستگذاری و آموزش گامی جدی بر می دارد که نظام استاد شاگردی احیا شود. طرح تأسیس دانشگاه فرشچیان که برای احیای این نظام پدید آمد از همین گروه «هنرهای سنتی» نشأت گرفته است. ما در زمینه بازار نمی توانیم دخالتی نماییم اما می توانیم در زمینه سیاستگذاری دراین زمینه ورود نماییم. همچنان که زمانی که در وزارت میراث فرهنگی مسئولیت داشتم، قانون پشتیبانی از استادکاران را به مجلس بردیم.
در اختتام مراسم، بهمن نامورمطلق، نیکنام حسینی پور، مجید رجبی معمار، حجت الاسلام دعایی، مریم معترف به نمایندگی از هنرمندان به هنرمندان پیشکسوت لوح سپاس اهدا کردند.
نمایشگاه «گبنجینه مانا» به همت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا انجام شد و علاقه مندان به هنرهای سنتی تا ۱۹ تیرماه می توانند برای تماشای این آثار به تالار آینه مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا مراجعه کنند.