بررسی كنش های فرهنگی نامزدهای ریاست جمهوری، محسن رضایی بهره برداری از حواشی سرزمین كهن و گاندو

بررسی كنش های فرهنگی نامزدهای ریاست جمهوری، محسن رضایی بهره برداری از حواشی سرزمین كهن و گاندو

پیلانو: کنش های فرهنگی محسن رضایی در سالهای اخیر محدود به اظهارنظر درباره محتوایی برخی سریال ها و حضور در رونمایی های کتاب عموما در زمینه دفاع مقدس بوده است.

خبرگزاری مهر – فرهنگ و اندیشه: این روزها حرف اول و آخر محافل سیاسی و غیرسیاسی انتخابات است. در محافل مجازی و غیرمجازی هم حرف انتخابات است و همه دنبال این هستند بدانند نامزدهای تأیید صلاحیت شده چه برنامه هایی برای کشور دارند. ما هم از این ماجرا مستثنی نیستیم اما زاویه نگاه مان بجای برنامه های فرهنگی (که در جای خود قابل بررسی است) روی کنش های فرهنگی آنان است. طبیعتاً برنامه های نامزدها در این ایام بیشتر بر روی برنامه های اقتصادی متمرکز است و اگر هم برنامه فرهنگی از طرف نامزدی ارائه بشود چیزی بیشتر از بیان کلیات نیست. پس ما اهتمام می نماییم یک پله عقب تر برویم و ذره بین خودرا جایی بندازیم که کمتر دیده می شود. در این سلسه گزارش ها که برای هر هفت نامزد تدارک دیده شده نگاهی داریم به همه آنچه کنش های فرهنگی خوانده می شود شامل اظهارنظرهای مرتبط یا یک اقدام و عمل فرهنگی. لازم به ذکر است که کنش های فرهنگی هر نامزد میزان حجم گزارش مدنظر را جهت می دهد والا از بررسی نگاه فرهنگی تفاوت نظری میان نامزدها در بین نگارنده وجودندارد.
***
فرمانده اسبق سپاه و رکوردار حضور در انتخابات ریاست جمهوری پس از اختتام جنگ به سمت تحصیل در اقتصاد رفت و در دوره دبیری مجمع تشخصی مصلحت نظام هم تمرکزش را روی اقتصاد گذاشت و خودرا اقتصاددان می داند. پس شاید خیلی انتظار بجایی باشد که از وی کنش های فرهنگی زیادی صورت گرفته باشد.
در سال ۱۳۹۲ تلویزیون سریالی با نام «سرزمین کهن» از شبکه سه روانه آنتن کرد که قرار بود دومقطع قبل و پس از انقلاب را به تصویر بکشد و روند مبارزات مردم ایران تا دوران جنگ را نشان بدهد. ترکیب رویایی از حضور بازیگران سرشناس در این سریال نوید یک اثر فاخر را می داد. در چند قسمت اول سریال هم این مساله اثبات شد اما یک سوءتفاهم سبب شده است که این سریال در ارشیو صداوسیما خاک بخورد.

خبرگزاری مهر در ۲۷ بهمن ۹۲ در گزارشی درباره این سریال نوشت: «امیر آقایی در نقش اردکانی، معلمی با اندیشه های چپ، رو به بیتا فرهی، در نقش خواهر ناتنی اردکانی، فریاد می کشد و می گوید: «به چه چیز خودتون افتخار می کنین؟ به کدوم اصل و نسب؟ به سرپاگرفتن سگ های انگلیسی و کاسه لیسی کنسول انگلیس؟ می خواین فردا سر کلاس برای بچه ها قصه این که بختیاری ها چطور بختیاری شدند رو بگم؟» و ماجرای اعتراض ها از همین جا آغاز شد. بختیاری نام خانوادگی خواهر ناتنی اردکانی است و استفاده از این نام خانوادگی برای بختیاری ها معنای توهین به این قوم را داشت.» در مناطق بختیاری نشین مردم به این مساله اعتراض کردند و نمایندگان مجلس هم وارد ماجرا شدند هر چند کمال تبریزی کارگردان سریال توضیحاتی را داد اما ظاهراً گوش شنوایی وجود نداشت. حتی در آن مقطع عزت الله ضرغامی رییس سازمان صداوسیما به میان مردم معترض رفت ولی گویی این مساله حل نشدنی بود. یک پای ماجرا در ادامه محسن رضایی بود.
دفتر ارتباطات مردمی دکتر محسن رضایی در مسجدسلیمان ۲۳ بهمن ۹۲ در متنی که منتشر نمود این طور نوشت: «دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با عزت اله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما درباب سریال سرزمین کهن و ایجاد نگرانی واعتراضات نخبگان بختیاری به تحریف تاریخ دراین سریال تذکرداد. در این گفتگو دکتر محسن رضایی با اشاره به گلایه مندی واعتراضات صورت گرفته به متن این سریال و توهین به قوم شریف و بزرگ بختیاری که در همه ادوار تاریخ و به ویژه تاریخ معاصر وطن پرستی و دین داری ایشان بارها به اثبات رسیده است خواهان تجدید نظر جدی صدا و سیما در پخش این سریال جنجال برانگیز شد.» رضایی همچنان به پیگیری های خود ادامه داد و با شمخانی دبیر شورای امنیت ملی وقت هم دیدار نمود و «با حساسیت های صورت گرفته پیرامون این سریال خواهان پیگیری موضوع ازسوی شورای عالی امنیت ملی باتوجه به دغدغه های ایجادشده گردیدند.»

محسن رضایی دوسال بعد در ۲۰ آبان ۹۴ باز هم در واکنش به یک اظهارنظر در یک برنامه تلویزیونی موضع گیری کرد: «ظاهراً اهانت به اقوام ایرانی پایانی ندارد. اگر هم برنامه ریزی شده نباشد بی توجهی است. روز گذشته در سریال سرزمین کهن به بختیاری های سربلند اهانت شد و امروز در برنامه ای دیگر به آذری های باغیرت و مدتی پیش به اعراب وفادار ایرانی. باید اهانت به اقوام ایرانی جرم تلقی گردد و در مجلس تصویب شود و برای آن مجازات در نظر بگیرند.» جهان نیوز
محسن رضایی هر چند خودرا اقتصاددان می داند اما بنا به شرایط روز درباره مسائل فرهنگی نیز اظهار نظر می کند. هنگام پخش سریال گاندو در نوروز ۱۴۰۰ و انتقاد دولتی ها از این سریال در توئیتر نوشت: ««‏متخصص فیلم و سینما نیستم، اما وقتی فریادهای توأم با تمسخر و توهین مقامات دولتی درباره دو فصل یک سریال تلویزیونی را می بینم، حس می کنم عصبانیت شان ناشی از ضعف سریال نیست؛ بلکه نگران ساخت فصل سوم اند در زمانی که ایشان قدرت فشار برای سانسور ندارند.» ۸/۱/۱۴۰۰ پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی

در این سال ها کنش های فرهنگی وی معدود و محدود بوده است به عیادت وی از «حبیب الله کاسه ساز، تهیه کننده سینمای دفاع مقدس» در سال ۹۶ یا دیدار با «اعضا انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون» در سال ۹۳ که رضایی در این دیدار گفته است: «نخبگان کشور می توانند با تشکیل انجمن های صنفی و موضوعی قسمتی از وظایف دولت را به عهده بگیرند، این مساله می تواند به افزایش کارایی و بازدهی بیانجامد و خلاءهای مدیریتی کشور را تکمیل کند.»
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همین طور در سال ۹۹ در مراسم رونمایی از کتاب «تفسیر بیان» و کتاب «دادا» مجموعه خاطرات خانم عزت قیصری از رزمندگان دوران دفاع مقدس در سال ۹۵ و رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» در سال ۹۴ و رونمایی از کتاب «زندان الرشید» و رونمایی از کتاب «عصر بی سرزمین» نوشته شهرام گیل آبادی و سیدرحیم تیموری در سال ۹۲ و رونمایی از کتاب «برای تاریخ می گویم» در سال ۹۱ شرکت کرده است. محسن رضایی همین طور در سال های اخیر کتاب خاطرات خود از دوران انقلاب و دفاع مقدس را در با عنوان «راه» منتشر نموده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال بهمن ۹۴ در مراسم بزرگداشت محمدمیرزاوندی، خواننده سرود حماسی «دایه دایه» شرکت کردو اظهار داشت: ارتباط من با سرود «دایه دایه» از دوران کودکی بود، از آن زمان که در مدرسه درس می خواندم و در مسجد سلیمان زندگی می کردم. آن زمان فردی بود که این سرود را می خواند. سرود «دایه دایه» سرود مشترک همه لرهاست. می دانید که از کرمانشاه تا بوشهر و شیراز در زاگرس مرکزی این سرود را بعنوان سرود تاریخی مشترک می خوانند. هیچ گاه فکر نمی کردم مقابل رژیم شاه روزی از این آوا استفاده نمائیم و روزگاری دیگر من یک فرمانده بشوم و این سرود در شلمچه، من و همه رزمندگان را به نشاط بکشاند
محسن رضایی همین طور در سال ۹۳ در نمایشگاه کتاب حضور یافت و بازدید دوساعته ای از نمایشگاه کتاب داشت. وی در این دیدار درباره برخی مسائل فرهنگی هم اظهارنظر کرده است که تیتروار می خوانید:
– باید از مسئولان وزارت ارشاد تشکر کرد که این همایش سالانه را می سازند و مشکلات فراوان مردم در رسیدن به کتاب را می کاهند
– اگر تابحال چیزی از خاطراتم مکتوب نکردم به خاطر فضای سیاسی موجود در کشور است که موجب می شود از این خاطرات سوء استفاده سیاسی شود
-موضوع مشاوره کتاب در نمایشگاه امسال که در سالن یاس درحال رخ دادن بود به نظرم کاری خوب آمد و نیاز به گسترش آن در کشور احساس می شود
-من مستند «من روحانی» را ندیده ام ولی درباره اش شنیده ام. اما اگر فیلم و سریال و کتابی می خواهیم تولید نماییم باید مجوز مربوط به آنرا کسب نماییم و از راه قانونی منتشرش نماییم. این فیلم مسیر قانونی برای انتشار را طی نکرده است.
– من اشکال جدی در زمینه فرهنگی را در بیست و یکی دو سال قبل متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانم که تابحال نتوانسته یک فرهنگ انقلابی اسلامی و جهادی را در کشور محقق کند.
محسن رضایی در شبکه های اجتماعی نیز صفحه شخصی دارد. در توئیتر از سال ۲۰۱۵ عضو شده و تا حالا بیش از ۸۰۰ پست منتشر نموده است. وی در توئیتر صفحات ۶ نفر همچون صفحه فارسی رهبر انقلاب سردار قاآنی و شهید سلیمانی و غلامعلی حداد را دنبال می کند. وی همین طور صفحات عربی و انگلیسی مربوط به خودش را هم دنبال می کند. رضایی در اینتساگرام هم حضور داشت که صفحاتش چندین بار توسط اینستاگرام بسته شد.

منبع: