احوال موسیقی در دولت دوازدهم -۲؛ گردش مالی موسیقی پاپ چشم دولت را گرفته است!

احوال موسیقی در دولت دوازدهم -۲؛ گردش مالی موسیقی پاپ چشم دولت را گرفته است!

پیلانو: افشین معصومی از تهیه کنندگان و ناشران حوزه موسیقی معتقد می باشد آنچه می توان در حوزه عملکرد دولت پیرامون موسیقی به آن نقد وارد کرد، بی توجهی کامل به موسیقی جدی و تولیدکنندگان این حوزه بود.

افشین معصومی تهیه کننده و تولید کننده حوزه موسیقی که طی سالهای گذشته با پروژه «چندشب» حضور فعال تری در حوزه موسیقی داشت، طی گفتگویی با خبرنگار مهر درباره عملکرد دولت در حوزه موسیقی طی سالهای گذشته توضیح داد: تا آنجایی که من به یاد دارم همیشه به ما گفته اند در بودجه فرهنگی کشور بخشی وجود دارد که به پشتیبانی از موسیقی اختصاص دارد. حمایت هایی که قسمتی از آن به جشنواره ها و رویدادهای در رابطه با موسیقی است و بخش دیگر نیز به مصارف مختلف دیگر اختصاص پیدا می کند. اما من بعنوان یک تهیه کننده که آثار انتشار یافته و فعالیتهای متعددم گواهی برای استمرار حضورم در عرصه موسیقی است تا به امروز ندیده ام که بدون تقاضا و مراجعه مان به دفتر موسیقی حمایتی از فعالان این حوزه در بخش موسیقی جدی شده باشد.
دفتر موسیقی فقط یک مجموعه برای صدور مجوز بود
وی اضافه کرد: البته شاید این کمک ها و حمایت هایی که از آن یاد می کنم برای آدم های خاصی باشد که بنده از این حمایت ها باخبر نیستم. شاید چون من و امثال من هیچ گاه اهل تقاضا و التماس از دولت برای دریافت حمایت نبودیم جایی در بسته های حمایتی دولت نداشتیم و نداریم. به هر حال من و خیلی از همکارانم که در این سال ها فعالیتهای مؤثری در حوزه اشاعه موسیقی جدی و موسیقی غیرتجاری داشتیم تا حالا تمام تلاشمان را انجام دادیم تا دستمان را برای گرفتن پول به سمت دولت دراز نکنیم. اگر هم اسپانسری داشتیم این اسپانسرها در نتیجه مذاکره ای بوده که با بخش خصوصی صورت گرفته و دولت در آنها نقشی نداشته است.
این تهیه کننده بیان کرد: متأسفانه در این سال ها دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مدیرانی که به لحاظ رفتاری و نوع برخورد، افرادی خوش اخلاق، محترم و دارای شخصیت مثبتی بودند و هستند تبدیل به محلی برای صدورمجوز و انجام چند کار اداری رایج شده بود که در کنار انجمن موسیقی بعنوان یک نهاد اجرائی و خانه موسیقی بعنوان نهادی که به اعتقاد من فعالیتهای در رابطه با بیمه و مسائلی از این دست شاخص تر از کارهای دیگرشان است ثمر چندانی برای موسیقی به همراه نداشتند و ما شاهد بودیم که نهادهای دولتی در حوزه موسیقی بدون این که هیچ هدفی را دنبال کنند، فقط به انجام امور اداری و جاری پرداختند که در دولت های قبلی نیز همین روند طی می شد.

موسیقی تجاری یا موسیقی غیرتجاری؛ مساله این است
معصومی در ادامه صحبت های خود با انتقاد از نوع نگاه دولتمردان که بیشتر به سمت پشتیبانی از موسیقی تجاری رفته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه باید قاطعانه عرض کنم که دولت طی این سال ها و حتی دوره های پیشین هیچ حمایتی از موسیقی جدی انجام نداد و آنچه بیشتر از هر جریان دیگری به چشم آمد، رشد قارچ گونه موسیقی تجاری بود که عمده آن روی موسیقی پاپ متمرکز شد. گویا آقایان هم بدشان نمی آمد که این گردش مالی بسیار شایان توجهی که در موسیقی پاپ وجود دارد، تبدیل به جریان اصلی پروسه اصلی تولید محصولات موسیقایی باشد. به هر حال برگزاری چندین کنسرت موسیقی جدی در تالار کوچکی چون رودکی با استقبال محدود و قیمت بلیت محدود کجا و برگزاری دو کنسرت موسیقی پاپ در سالن چند هزار نفری میلاد کجا؟ بطور قطع در ظاهر ماجرا پروسه اقتصادی برگزاری کنسرت موسیقی پاپ بسیار چشمگیرتر از کنسرتهای ما با مخاطبان محدود است. به هر حال اینها مواردی است که نشان دهنده یک خلاء جدی در مدیریت نظام اقتصادی موسیقی ایران است که بطور کامل در اختیار موسیقی تجاری است و ای کاش در این چند سال دولتمردان برنامه ریزی بهتری برای آن داشتند.
وی اضافه کرد: من و خیلی از تهیه کنندگان حوزه موسیقی که بطور قطع در بازار فعالیت موسیقی یارای همراهی و رقابت با تهیه کنندگان بزرگ موسیقی پاپ را نداریم، در این چند ساله نهایت تلاشمان را کردیم تا با وجود همه بی مهری ها هیچ گاه درخواست کمکی از دوستان دولتی نداشته باشیم، چون هم می دانیم حمایتی در کار نیست و هم از طرفی اعتمادی بین ما و آنها وجود ندارد که بخواهیم منتظر حمایت ها باشیم. بعنوان مثال در همین پروژه «چند شب» که خوشبختانه با استقبال خوبی از طرف مخاطبان مواجه گردید ما به شدت نیازمند حمایت بودیم اما غیر از یک مقطع که انجمن موسیقی ایران برای همکاری اعلام آمادگی کرد و البته ما در این حوزه به علت این که دوستان می خواستند پروژه را به نام خودشان تمام کنند و با این نیت شریک کار شوند به نتیجه نرسیدیم.
وقتی شرایط دریافت تسهیلات کرونائی خیلی سخت شد
این تهیه کننده و ناشر در بخش دیگری از صحبت های خود به شرایط و احوالات فعالان حوزه موسیقی در ایام کرونائی اشاره نمود و اظهار داشت: من یقین دارم کمتر از ۱۰ درصد از همکارانم در حوزه موسیقی توانسته باشند از حمایت های دولت در حوزه موسیقی بهره مند شده باشند، چونکه در همین ماجرای دریافت وام و تسهیلات کرونائی به قدری شرایط پیچیده و سختی حکمفرما بود که خود من پس از طی نیمه راه از گرفتن وام و تسهیلات پشیمان شدم و بهتر دیدم تا برای گرفتن این تسهیلات با این شرایط دست به دامن دوستان نشوم. به هر ترتیب ما که خیلی از سرمایه های معنوی حوزه موسیقی را در این چند سال از دست دادیم، فضایی که برای جایگزین کردن هنرمندان از دست رفته باید سال ها تلاش نماییم تا شاید بتوانیم در این عرصه شاهد ظهور و بروز استعدادی باشیم.
معصومی در آخر اظهار داشت: این سال ها یکی از غم انگیزترین دورانی بود که موسیقی این سرزمین تجربه کرد، چونکه فضای نامطلوب اقتصادی که از دولت های پیشین وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد، به انضمام حضور ویروس کرونا و شرایط اقتصادی که بواسطه تعطیلی کنسرت ها و فعالیتهای موسیقایی و البته کمبود حمایت های دولتی پیش آمد شرایطی را فراهم نمود که خیلی از تهیه کنندگان و تولیدکنندگان موسیقی تغییر شغل داده و کارهایی را انجام دهند که اصلاً فکرش هم را نمی کردند.

منبع: