عبدالحسین مختاباد در گفت وگو با پیلانو: عبدالوهاب شهیدی در اوج از موسیقی ایرانی حذف شد

عبدالحسین مختاباد در گفت وگو با پیلانو: عبدالوهاب شهیدی در اوج از موسیقی ایرانی حذف شد

پیلانو: عبدالحسین مختاباد ـ خواننده موسیقی ایرانی ـ درباره خاصیت های آوازی و مشکلاتی که برای مرحوم عبدالوهاب شهیدی در مقطعی از زندگی بوجود آمد، مطالبی را عنوان نمود.
مختاباد در گفت وگویی با ایسنا ضمن عرض تسلیت برای درگذشت مرحوم عبدالوهاب شهیدی، درباره این هنرمند اظهار داشت: ایشان از استادهای مطرح آواز ایرانی در طول بیش از نیم قرن بودند. استاد شهیدی از اواخر دهه ۳۰ کار خودرا شروع کردند و بعد از انقلاب، به سبب مشکلاتی که برای ایشان به وجود آمد، از موسیقی ایرانی حذف شدند؛ این در حالیست که آن زمان بهترین فرصت برای نمایش خلاقیت های این هنرمند بزرگ بود و دیگر هم نتوانست آن مسیری که آغاز نموده بود را ادامه دهد.
او افزود: استاد شهیدی هم آهنگساز خوب و بی نظیری بودند و هم صدای بی نظیر و منحصر به فردی داشتند. خیلی وقت ها گفته می شد خواننده خوب خواننده ای است که بتواند در اوج بخواند ولی ایشان با همان صدای دلنشین و تحریرهای بی نظیر خود همانند استاد بنان، در رجیسترهای میانی و پایین تأثیرهای بی مثالی در آواز موسیقی ایران گذاشتند.
مختاباد در ادامه صحبت هایش درباره عبدالوهاب شهیدی اشاره کرد: ایشان بعد از انقلاب که به امریکا رفتند، در زمان بازگشتشان دیگر پا به سن گذاشته بودند و علاقه و توانی برای خواندن نداشتند؛ البته من با ایشان در تماس بودم و در محفل هایی ایشان را دیده بودم.
از این خواننده موسیقی ایرانی پرسیدیم که درگذشت نسل خوانندگان و موسیقیدان هایی همانند استاد شهیدی، چه تأثیری بر موسیقی ایرانی خواهد گذاشت که پاسخ داد: به مرور زمان شرایط اجتماعی و سیاسی به این بزرگان ضربه زد و این امر سبب شد که آنها از تب و تاب افتادند. افرادی همانند استاد ایرج، مرحوم نادر گلچین، استاد اکبر گلپایگانی همگی در تلویزیون و رادیو ایران ممنوع الصدا شدند. البته در اواخر دهه ۸۰ صداوسیما پخش آثار استاد شهیدی را شروع کرد ولی باید زمانی این امر صورت می گرفت که ایشان می توانستند در زمینه خلق آثار بدیع و تربیت شاگردان فعالیت کنند.
مختاباد

منبع: