در بازدید از دبیرخانه موسیقی فجر مطرح شد؛ وزیر ارشاد: صلاح ندانستیم جشنواره های فجر تعطیل شود

در بازدید از دبیرخانه موسیقی فجر مطرح شد؛ وزیر ارشاد: صلاح ندانستیم جشنواره های فجر تعطیل شود

به گزارش پیلانو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از دبیرخانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از علل دولت در برگزاری رویدادهای هنری فجر طی ایام کرونایی سخن گفت.

به گزارش پیلانو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از دبیرخانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: به علت شرایط حاکم ناشی از ویروس کرونا سال جاری جشنواره موسیقی از بستر فضای مجازی بهره بسیاری می برد و این فضا می تواند به فرهنگ و اقتصاد حوزه موسیقی کمک نماید.
وی اضافه کرد: اوایل سال جاری به علت انتشار کرونا مبحث چگونگی جشنواره ها همچون جشنواره های فجر مطرح و جلسات گوناگونی در این حوزه برگزار گردید. این در شرایطی است که با انتشار کرونا شرایط ویژه ای پیش آمد و ابهامات و تردیدهای زیادی در این عرصه به وجود آمد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکیه بر نقش فرهنگ و هنر بر زندگی مردم، خاطرنشان کرد: در زمان جنگ و دفاع مقدس و اوج جنگ و حملات دشمن جشنواره های فجر برگزار می شد و این علامت خوبی برای کشور بود و کشور را به فضای آرامش و اعتماد می کشاند که هنر در کشور همچنان زنده است. ازاین رو با این نگاه که ایام کرونایی هم اگر سخت تر نباشد ولی بی شباهت به ایام جنگ نیست، صلاح ندانستیم جشنواره ها تعطیل شود.
صالحی با اشاره به اینکه در این جشنواره از تمام استان های کشور حضور داشته و دارند، افزود: بر این اساس تکاپوی سراسری در کشور وجود دارد و این برگزاری صرفا مختص تهران نیست و هنرمندان از سراسر کشور در حال رقابت با یکدیگر هستند و این امر هم یکی از استدلال هایی بود که جشنواره های فجر همچون موسیقی باید برگزار گردد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: در برگزاری جشنواره های سال جاری البته چند دغدغه هم وجود داشت. چگونگی برگزاری آن همچون این دغدغه ها بود اینکه به هر قیمتی برگزار نشود بلکه کیفیت و کمیت آنرا در نظر داشته باشیم طوری که قابل دفاع باشد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: طبق گزارش های رسیده از جشنواره موسیقی فجر گروه هایی که در این دوره از جشنواره ثبت نام کرده اند از لحاظ تعداد سهم قابل توجهی دارند. بخش رقابتی جشنواره با عنوان جایزه باربد هم فضای خوبی برای جشنواره بوجود می آورد. مسابقه ترانه هم از دیگر بخش های جشنواره موسیقی فجر است که می تواند فضایی را ایجاد نماید که بتوانیم در حوزه الگویی، نمونه های تاثیرگذاری باشیم و به معرفی و ترمیم مولف ترانه بپردازیم چونکه موسیقی کشور ما با کلام نسبت دارد و این جشنواره می تواند فرصت های خوبی را برای این مسابقه فراهم آورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر را از دیگر دغدغه های برگزاری برشمرد و اظهار داشت: حوزه سازی جدید و قانع کردن افراد به روش جدید دشوار می باشد اما آثار موسیقی شرکت کننده های خارجی ضبط می شود و سعی شده تا پرچم موسیقی حفظ شود.
وی تصریح کرد: حجم قابل توجهی از آثار موسیقی برای جشنواره موسیقی فجر در حال ضبط است و تجربه جدیدی را وارد فضای مجازی می کند و از این فضا بعنوان بستر مهم فرهنگی و اقتصادی برای جشنواره می توان بهره برد که نقطه عطف جشنواره سال جاری است.
صالحی افزود: کرونا بعضی از اقدامات را تبدیل به تجربه اولیه کرد و بهره گیری از فضای مجازی منجر به کاهش هزینه ها می شود و می تواند در سالهای آینده تغییراتی را پدید آورد. امیدوارم برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر پایه های جدیدی را برای موسیقی ایران و جشنواره ایجاد نماید.
ارائه چند گزارش مدیریتی به آقای وزیر
در بخشی از این بازدید محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی گزارشی از مجموعه اقدامات دبیرخانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ارائه نمود.
وی اظهار داشت: این جشنواره در بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می گردد که اجرای گروه ها در بخش غیررقابتی انجام می شود و در بخش رقابتی آلبوم های موسیقی ارزیابی می شوند. «جایزه ترانه» و «جایزه موسیقی و رسانه» هم از بخش های دیگر جشنواره است که در جایزه ترانه بیشتر از چهار هزار ترانه ارزیابی می شود و در بخش موسیقی و رسانه ۱۶۸ اثر به دبیرخانه این بخش ارسال شده و سعی شده به موسیقی مقاومت در رسانه ها در این بخش توجه گردد. بخش پژوهش جشنواره هم با همکاری رادیو گفتگو برگزار می شود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ضمن اشاره به جایزه باربد در جشنواره موسیقی فجر افزود: این بخش از جشنواره با عنایت به این که گرفتار شرایط حاکم از انتشار کرونا هستیم می تواند منجر به ایجاد هیجان در جشنواره بشود.
سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: با عنایت به شرایط سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر همکاران و هنرمندان برای برنامه ریزی این دوره از برگزاری تلاش بسیاری داشتند.
حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هم اظهار داشت: امور جشنواره با آرامش در حال انجام بوده و خوب پیش رفته است. در این دوره بخش رقابتی و جایزه باربد در جشنواره برگزار می گردد و رقابت سبب افزایش شور در جشنواره شده است. برنامه های جشنواره با عنایت به شرایط منظم پیش رفته و امیدواریم جشنواره برای تقویت روحیه هنرمندان موثر باشد.
در این بازدید اردوان جعفریان مسئول بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر هم گزارشی از مجموعه اقدامات این بخش ارائه نمود.
در آخر پوستر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی گردید.