استارتاپ ها در زیست بوم فناوری

استارتاپ ها در زیست بوم فناوری

از آغاز فعالیت ها در سال‌های اولیه قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به حالت اجرایی در آمده است.

مهندس سیاوش امیدی نیا حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مترقی‌ترین قوانین تصویب شده توسط مجلس معرفی کرد.
 
 
در این مقاله نظرات مهندس سیاوش امیدی نیا را در حوزه اهمیت حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط نمایندگان محترم مجلس یازدهم می خوانید.
از آغاز فعالیت ها در سال‌های اولیه قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به حالت اجرایی در آمده است و حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مترقی‌ترین قوانین تصویب شده توسط مجلس باید دانست و پافشاری برای اجرای این قانون به نتایج درخشانی رسید که فعالیت ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان با بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش را تا کنون شامل شده است .
در این زیست بوم کنونی بیش از ۳۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد شده است اما کافی نیست. 
لذا در ۵ سال گذشته شاهد شکل گیری این زیست بوم در کشور بودیم. دانشگاه‌ها با تامین نیروی انسانی بخشی از این زیست بوم هستند اما آنها به علت ساختارهای غلط نمی‌توانند نیروی انسانی را به صورت مستقیم وارد این زیست بوم کنند. به همین دلیل مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها ایجاد شده است. حتی در محروم‌ترین دانشگاه‌ها نیز این مراکز وجود دارند.
بنابراین استارتاپ‌ها بازیگر زیست بوم فناوری و اشتغال است و در تامین نیروی انسانی این زیست بوم را بر عهده دارند.
بیش از ۶ هزار استارتاپ در کشور در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. اما شکل گیری و تقویت این زیست بوم موضوع مهمی است که مجلس یازدهم باید روی ان کار کارشناسی نماید و با قانونگذاری و نظارت دقت لازم را داشته باشد. مثلا در زیست بوم فناوری، فناوری نانو، فناوری اطلاعات و حوزه سلول‌های بنیادی بزرگترین بخش این زیست بوم است که نسل جدیدی از کارآفرینان را به اقتصاد کشور تزریق می‌کنند. امسال رشدی بیش از ۵۰ درصد را در این زیست بوم داشته ایم اما کافی نیست و تغییر تفکر در جامعه قانونگذاری یعنی مجلس یازدهم  را عامل رونق بیشتر این زیست بوم باید دانست تا از این طریق سرمایه کشور  نیروی انسانی خلاق تامین اشتغال شده و همه باید به آن توجه و البته در این حوزه نیاز به فرهنگسازی است.
 

مجلس انقلابی و مطالبه انقلابی در کلام رهبری معظم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مردم آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت مجلس شورای اسلامی فرمودند: «مجلس خیلی مهم است؛ مجلس شورای اسلامی جایگاه بسیار با اهمیّتی است. چرا؟ چون مجلس ریل‌گذار حرکتِ دولت است…
اگر چنانچه مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، به دنبال پیشرفت علم، پیشرفت فنّاوری، به دنبال عزّت ملّی و استقلال ملّت باشد، ریل‌گذاری او به سمت این هدفها خواهد بود؛
اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهتها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد…
بنابراین این است که اهمیت نمایندگی مجلس و نمایندگان مجلس در دوره یازدهم نیز روشن می کند."
 
می توانید با مهندس سیاوش امیدی نیا و سوابق مدیریتی و بیوگرافی ایشان در سایت مجلس ایران بیشتر آشنا شوید.