گزارش مهر از نشست موسیقی فجر۳۵ ؛ فجر موسیقی باید سرآغاز اجراهای تازه باشد

گزارش مهر از نشست موسیقی فجر۳۵ ؛ فجر موسیقی باید سرآغاز اجراهای تازه باشد

به گزارش پیلانو نشست خبری دست اندرکاران سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه با حضور اصحاب رسانه در تالار وحدت تهران برگزار گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نشست رسانه ای دست اندرکاران سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شنبه پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با حضور اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار گردید. در این جلسه محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام و رئیس جشنواره و شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ضمن عرضه گزارشی از روند برگزاری این دوره به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود. این در شرایطی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخش های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می پردازند.
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست رسانه ای ضمن قدردانی از رسانه ها برای پوشش اخبار این دوره از جشنواره، ابراز همدردی با جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی بیان نمود: همه ما تلاش می نماییم تا چند روز دیگر جشنواره موسیقی فجر را آغاز نماییم. به هر حال دفتر موسیقی وزارت ارشاد از مرداد ماه سال جاری کار ستاد اجرایی را شروع کرد و به دنبال آن جلسات گوناگونی را با مدیران رویدادهای قبلی را برگزار کرد. شاید یکی از نخستین کارهای ما در این راستا شناسایی و انتخاب اعضای هیات انتخاب بود که با کمک دکتر شاهین فرهت دبیر ادوار اخیر جشنواره موسیقی فجر این کار انجام گرفت.
تمام تلاش ما بر این است تا از این پس گروه هایی که در جشنواره حضور پیدا می کنند با اجرای آثار تازه در این رویداد حضور داشته باشند و این جشنواره موسیقی فجر باشد که می تواند سرآغازی برای اجرای قطعات جدید گروه های مختلف شرکت کننده باشدوی ضمن عرضه گزارشی از روند فعالیتهای ستاد جشنواره اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است تا از این پس گروه هایی که در جشنواره حضور پیدا می کنند با اجرای آثار تازه در این رویداد حضور داشته باشند و این جشنواره موسیقی فجر باشد که می تواند سرآغازی برای اجرای قطعات جدید گروه های مختلف شرکت کننده باشد. ما در حوزه بین الملل هم برنامه ریزی هایی را انجام دادیم که در این بخش اردوان جعفریان کار انتخاب آثار را به عهده داشت. یکی دیگر از فعالیتهای ستاد بحث برگزیدگان جشنواره های مختلف کشور است که در این دوره روی آن متمرکز بودیم.
شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر هم بعد از صحبت های مقدماتی اله یاری ضمن عرضه گزارشی از روند فعالیتهای ستاد جشنواره که پیش از این در رسانه ها انتشار یافته بود، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این بوده که برنامه های موسیقایی با کیفیتی را به مخاطبان عرضه دهیم. به هر ترتیب رویداد موسیقی فجر یک رویداد بزرگ است که هنرمندان ۲۵ استان کشور در آن حضور فعالی دارند.
اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر هم در این بخش از این نشست توضیح داد: ما در حوزه بین الملل با عنایت به این که عنوان بین المللی در جشنواره نیست تلاش کردیم که کیفیت را بالا ببریم. در این راستا سیاست دعوت از هنرمندان تنوع جغرافیایی و تنوع فرم برای راضی نگهداشتن مخاطبان سبک های مختلف اولویت های ما هستند. ما در این شرایط ۲ گروه در حوزه موسیقی کلاسیک از کشور بلژیک، در حوزه کشورهای همسایه هنرمندانی از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان را داریم. در حوزه موسیقی جز هم گروه هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش در این دوره حضور دارند. علاوه بر این هنرمندانی مطرح از موسیقی معاصر فرانسه هم به اجرای برنامه می پردازند. کنسرت موسیقی ظافر یوسف هم یکی از اتفاقات خوب جشنواره سال جاری است که همه اهالی موسیقی می دانند او از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی در دنیاست.
وی بیان نمود: با عنایت به مشکلاتی که در حوزه سیاست خارجی پیش روی ما قرار دارد ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما همه تلاشمان را کردیم تا در حوزه کیفیت بهترین اتفاقات را رقم بزنیم.
جعفریان در ادامه از سفیر ایتالیا، آقای جوزپه پرونه، بخش فرهنگی سفارت اتریش و سفارت بلژیک به جهت پشتیبانی از اجرای برنامه های مرتبط، تشکر و قدردانی کرد.
محمد اله یاری هم بعد از صحبت های جعفریان اظهار داشت: هم گروه هایی که از راه فراخوان به جشنواره آمده اند و هم گروه هایی که دعوت شده اند با محوریت هیات انتخاب در جشنواره حضور یافته اند و به هیچ عنوان سلیقه شخصی در کار نبوده است. البته سال جاری اتفاق خوبی هم افتاده و آن حضور حداکثری گروه های متقاضی مبتنی بر فراخوان در جشنواره بوده است که همگی از مجرای تخصصی و امتیازبندی هیات انتخاب عبور کرده اند و این یکی از نکات مهمی است که می توانیم در این دوره به آن اشاره نماییم. درباره بخش بین الملل هم با مشکلات زیادی روبه رو بودیم کما اینکه گرچه کانال های سیاسی در این حوزه مسدود بود اما کانال های فرهنگی هنری برای مبادله بین المللی ملت ها و توسعه فرهنگی باز بود و ما توانستیم از این شرایط استفاده خوبی داشته باشیم.
وی درباره حضور هنرمندان شهرستانی در این دوره از جشنواره هم اظهار نمود: استان های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور هستند. که در این بین گروه هایی از تهران و شهرستان ها در جشنواره های استانی حضور دارند. در حوزه قدردانی هم از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران همچون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل می آید.
اله یاری اضافه کرد: سال جاری تلاش ما اشاعه هویت بصری است، ما تلاش کردیم از بحث پوستر خارج شویم و در حوزه های مختلف دیگر به معرفی گروه ها به مردم بپردازیم. در این راستا ساخت تیزر، طراحی پوستر برای همه گروه ها و معرفی یک دقیقه ای از گروه ها در فضای مجازی بخش های مختلف بحث هویت بصری را می سازند. ما در حوزه نشست های پژوهشی هم پنج نشست پژوهشی از ۲۶ تا ۳۰ بهمن در تالار باربد فرهنگستان هنر داریم که این نشست ها مبتنی بر موضوعاتی چون حرمت در موسیقی در دین اسلام، بداهه نوازی در موسیقی، روند ترانه سرایی در ایران، تأثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و سیر تغییرات موسیقی پاپ برگزار می شود. ما در حوزه جایزه موسیقی و رسانه هم به سمتی رفتیم که این جایزه فضایی برای هویت بخشی جشنواره موسیقی فجر باشد. یکی از این اتفاقات حوزه موسیقی و رسانه بوده که در دوره های قبلی هم فرایند مشابهی را از سر گذارنده و امیدوارم برگزاری این جایزه بعنوان یکی از زایش های جشنواره موسیقی فجر ادامه پیدا کند.
موضوع ترانه مبحث بسیار مهمی است که هم اهالی رسانه و هم دفتر موسیقی روی آن دغدغه ویژه ای دارند. ما در این راستا سعی کردیم که سیاست های تشویقی را در این شرایط طراحی نماییم که فکر می کنم می تواند مورد توجه قرار گیردمدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر هم اظهار داشت: مبحث ترانه مبحث بسیار مهمی است که هم اهالی رسانه و هم دفتر موسیقی روی آن دغدغه ویژه ای دارند. ما در این راستا سعی کردیم که سیاست های تشویقی را در این شرایط طراحی نماییم که فکر می کنم می تواند مورد توجه قرار گیرد. در این شرایط دبیرخانه جایزه ترانه شکل گرفته و طی روزهای اخیر با معرفی هیات داوران به صورت جدی تر در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر قرار خواهد گرفت. ما همینطور شب موسیقی سیستان و بلوچستان را هم در نظر گرفتیم و در ارتباط با سانحه هواپیمای اوکراینی زحمتی را به استادان موسیقی دادیم که قطعه سمفونی را تهیه کرده و در روزی که ارکستر سمفونیک تهران اجرا دارند این قطعه به احترام این سانحه به آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا خواهد شد. در ارتباط با یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی هم قطعه ای به آهنگسازی بهزاد عبدی طراحی شده که در کنسرت ارکستر ملی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
اله یاری با اشاره به اینکه تمامی موارد به قرارداد مالی گروه های شرکت کننده شروع شده، توضیح داد: تمام تلاشمان این است که جشنواره موسیقی فجر سال جاری با شور و شکوه بیشتری برگزار گردد تا مردم عزیز ایران بتوانند با شرایط روحی خوبی شاهد اجراهای خوب جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و پنجم باشند.
بخش دوم نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت که در نخستین پرسش تم اصلی جشنواره که سال قبل مبتنی بر اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود مورد توجه قرار گرفت و شاهین فرهت در پاسخ اظهار داشت: ما در این عرصه رایزنی هایی را آغاز کردیم که مبتنی بر اجرای آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی در تاریخ موسیقی ایران بود اما متاسفانه بعضی از گروه های شرکت کننده از حضور در جشنواره انصراف دادند. البته باید بگویم در این راستا سطح توقع فنی هم برآورده نشد اما امیدوارم روزی در آینده این شرایط به وجود بیاید که تصانیف موجود در موسیقی محلی هم مورد توجه قرار گیرد. ما در این عرصه با رپرتوار وسیعی مواجهیم که محدود به یک برنامه در جشنواره نخواهد بود.
فرهت: من سال قبل گفتم که دستمزدی را بابت دبیری جشنواره نگرفتم اما بعد که جشنواره موسیقی فجر به اتمام رسید مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب من واریز شد و من آنرا صرف امور خیریه کردمشاهین فرهت درباره میزان مبلغی که در دوره قبل جشنواره موسیقی فجر قرار بود دریافت نشود اما بعدها دریافت شد، توضیج داد: من سال قبل گفتم که دستمزدی را بابت دبیری جشنواره نگرفتم اما بعد که جشنواره موسیقی فجر به اتمام رسید مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب من واریز شد و من آنرا صرف امور خیریه کردم. البته من عاشق حیواناتی که هستم که گرفتار صدمه می شوند و این پول را صرف این حیوانات کردم که اسفند ماه سال قبل به حسابم واریز شد.
اله یاری هم در این رابطه اظهار داشت: ما راجع به جشنواره و بحث های مالی شرایط را بگونه ای طراحی کردیم که شیوه نامه دستمزدی در این عرصه داشته باشیم. شما مطمئن باشید مجموع هزینه ها بطور قطع به صورت عمومی منتشر می شود. گرچه اگر فکر نماییم بودجه موسیقی نحیف است بطور قطع در این حوزه اطلاع رسانی می نماییم. ما دوست داریم ضرباهنگ پرداخت مالی به گروه ها حتما ضرباهنگ عادلانه ای باشد که بطور قطع در این حوزه اطمینان لازم را برای اطلاع رسانی می دهیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص اشکالات آئین نامه ای جشنواره موسیقی فجر در خصوص نحوه انتخاب دبیر اجرایی جشنواره پس از کناره گیری علی ثابت نیا و سایر موارد، بیان نمود: تمامی گروه ها توسط هیات انتخاب، انتخاب شده اند و ما بر مبنای آئین نامه فضا را پیش بردیم حتی حضور من در جلسات هیات انتخاب هم به علت مسئولیت بنده در دفتر موسیقی و میزبانی بوده که به هیچ عنوان دخالتی هم در کار نبوده است. در ارتباط با دبیر اجرایی هم بگویم که انجمن موسیقی مجموعه وابسته به دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که اصلا جدا با ما نیست. طبق آئین نامه دبیر اجرایی حوزه های مالی، پشتیبانی و هماهنگی بین کمیته ها را زیر نظر دارد که آقای علی ثابت نیا در این عرصه با ما به توافق رسیده بودند. یعنی امور مالی و پشتیبانی جشنواره همین الان هم در انجمن موسیقی ایران امضا و ثبت می شود چون انجمن امین ماست. حتی تا روز گذشته با آقای ثابت نیا در این مورد مذاکره می کردیم.
اله یاری درباره نحوه دستمزد گروه های در رابطه با حوزه موسیقی نواحی هم بیان نمود: در هیات انتخاب آثار بخصوص هومان اسعدی، بهروز غریب پور و حمیدرضا اردلان روی موسیقی نواحی و نحوه اختصاص دستمزدها بسیار تاکید ویژه ای داشتند. به هر حال من فکر می کنم در این دوره نهایت تلاشمان را انجام داده ایم تا در این حوزه نگرانی وجود نداشته باشد و شما مطمئن باشید نحوه اعطای دستمزدها به همان میزانی است که در حوزه دستمزدهای بخش های دیگر است.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست درباره نحوه دعوت گروه های شرکت کننده در جشنواره و شائبه هایی که با مبحث اعمال فشار دولتی برای حضور گروه ها در جشنواره موسیقی فجر در بعضی محافل مطرح شده اظهار داشت: ما همه باید کمک نماییم که در این مقطع حساس موسیقی برنده باشد. حتی آنهایی که به من گفتند ما اگر در جشنواره حضور نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد، به آنها گفتم شما در دفتر موسیقی حضور دارید و اینجا اصلا نهاد نظارتی نیست. پس وقتی به جشنواره می آیید با زور نیایید چون اگر روح آن چیزی که می نوازید و می خوانید روی صحنه نباشد بطور قطع مردم هم می فهمند. ما غیر از این چیز دیگری به دوستان نگفتیم و شما مطمئن باشید آنچه انجام گرفت مذاکرده در یک فضای توام با حسن نیت بود که خدا شاهد است غیر از این ادبیات با ادبیات دیگری با گروه ها صحبت نکردیم. جشنواره موسیقی فجر متعلق به وزارت ارشاد نیست این رویداد متعلق به همه مردم ایران است که همه باید پاسدار آن باشیم.
اله یاری درباره نحوه انتخاب سامانه فروش بلیت جشنواره توضیح داد: تمامی این موارد به صورت قانونی انجام گرفته و ما در این حوزه صورت جلسه هایی داریم که در صورت ضرورت تقدیم اهالی رسانه می شود.
رییس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر درباره عدم حضور بزرگان موسیقی در رویداد فجر اظهار داشت: ما باید به سمتی برویم که جشنواره موسیقی فجر نقش جریان سازی خویش را ایفا کند. اساسا اگر این فضا به درستی هدایت شود ما شاهد حضور بزرگان و ستاره های موسیقی ایرانی در جشنواره خواهیم بود. به هر حال ژانرها هنوز تفکیک درستی در جشنواره نشده اند و طبیعتاً در این راستا دلزدگی هایی وجود دارد که باید به آن توجه کرد اما همه باید تلاش نماییم که جشنواره به سمت و سوی مناسبی هدایت شود تا شاهد حضور حداکثری اهالی موسیقی در این رویداد مهم باشیم.
بحث توجه بیشتر دفتر موسیقی وزارت ارشاد به مبحث ترانه در کنسرتهای موسیقی پاپ، طرح برخی مباحث در حوزه جایزه موسیقی و رسانه و برخی دیگر از برنامه های این دوره همچون مباحثی بود که در ادامه این نشست مورد توجه قرار گرفت.