تصاویری در ستایش قلب های پاک

تصاویری در ستایش قلب های پاک

پیلانو: دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در بازدید از نمایشگاه عکس «ساکنان دل» اظهار داشت: با وجود اختلاف سلیقه هایی که ممکن بود در دوران جنگ وجود داشته باشد اما همه مردم در یک مبحث اتفاق نظر داشتند و آن منافع ملی، حول محورِ دفاع از تمامیت ارضی کشور بود. این نکته که در تصاویر این نمایشگاه مشهود است باید برای تمامی دوران ها، الگویِ فکری و رفتاری جامعه ما باشد.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی شهر کتاب فرشته، شهیندخت مولاوردی با حضور در گالری فرشته و افتتاح نمایشگاه عکس سعید صادقی با عنوان «ساکنان دل» که عصر روز جمعه (چهارم خرداد ماه) به مناسبت گرامیداشت آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ برگزار شد، بیان کرد: تصاویر ثبت شده در عکس ها یادآورِ جانفشانی هایی است که آرامش و امنیت امروز ما مدیون آن است. این نمایشگاه با عنوان «ساکنان دل»، مجموعه آثاری است از سعید صادقی که صحنه هایی از هشت سال دفاع مقدس و حماسه آزادسازی خرمشهر و عملیات بیت المقدس را به تصویر کشیده است. به اعتقاد من هر کدام از این عکس ها پیام و حال و هوای خاص خویش را دارند ولی در مجموع تمامی این تصاویر یادآور این نکته اند که ما آرامش و امنیتِ امروزِ خویش را مدیون جانفشانی ها و فداکاری های چه کسانی هستیم.
او بیان کرد: صرفِ نظر از چهره سیاهِ جنگ که قابل انکار نیست، به رغمِ تمامی کمبودهایی که وجود داشت، همبستگی و همدلی مردم در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی خاطره ساز و ماندگار شد. در حقیقت، با وجود اختلاف سلیقه هایی که ممکن بود وجود داشته باشد اما همه مردم در یک مبحث اتفاق نظر داشتند و آن منافع ملی؛ حول محورِ دفاع از تمامیت ارضی کشور بود. به نظر من این نکته که در تصاویر این نمایشگاه هم مشهود است باید برای تمامی دوران ها، الگویِ فکری و رفتاری در جامعه ما باشد.

این عکس ها بخشی از پیکره تاریخ معاصر ایران هستند
مجید ملانوروزی ـ مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی ـ نیز از دیگر چهره های حاضر در این مراسم تصاویر این نمایشگاه را تصاویری هنرمندانه دانست که حسِ نوستالژیکی از آن روزها را به مخاطب منتقل می کنند. تصاویری که ترکیبی از مظلومیت و شجاعت رزمندگان است.
او بیان کرد: سعید صادقی از معدود عکاسانی بود که در دوره هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم حاضر می شد تا مهم ترین و بهترین تصاویر را از آن لحظات ثبت کنند. آزادسازی خرمشهر هم از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران به حساب می آید و بسیار حائز اهمیت است. ما امروز بعد از گذشت بیش از سی سال تنها با همین تصاویر ثبت شده است که می توانیم به صورت مستند و تاریخی درباره آن روزها صحبت نماییم. به اعتقاد من این عکس ها می توانند بخشی از پیکره تاریخ معاصر ایران باشند و طبیعتا سعید صادقی و دیگر عکاسان حوزه دفاع مقدس از این منظر نقشی شایان تقدیر در تثبیت این برهه از تاریخ معاصر ایران داشته و دارند.
ملانوروزی با اشاره به اینکه تصاویر این نمایشگاه کاملا هنری هستند، اضافه کرد: به این معنا که با نگاهی کاملا هنرمندانه ثبت شده اند. به علاوه این عکس ها به گونه ای گرفته شده اند که گویی خودِ عکاس هم جزئی از گروه رزمندگان بوده است. از جانب دیگر این تصاویر تداعی گرِ ترکیب خاصی از مظلومیت، شجاعت و ایثار حاکم بر فضای جبهه ها است و حسِ نوستالژیک اثرگذاری را به مخاطب منتقل می کند. به خاطر دارم که در آن دروه عکاسان معدودی بودند که به مقوله عکاسی جنگ نگاه حرفه ای و در عین حال هنرمندانه داشتند و در این میان سعید صادقی یکی از بهترین آنها بود.»

عکس های وی نمایانگرِ مظلومیت و دلاوری رزمندگان دفاع مقدس
سید مصطفی هاشمی طبا یکی دیگر از میهمانان این برنامه که به قول خود، آشنایی اش با سعید صادقی به سال های دور و اواخر دهه ۵۰ خورشیدی برمی گردد، تصاویر این هنرمند را گویایِ خیلی از زوایای جنگ تحمیلی دانست و ادامه داد: فعالیت های سعید صادقی به تصاویر این نمایشگاه ختم نمی گردد. من، او را از پیش از انقلاب و سال ۱۳۵۶ می شناسم. در سال های دفاع مقدس هم تصاویر سعید صادقی از جبهه های جنگ و حال و هوای آن در خیلی از روزنامه های کشور به چاپ می رسید و مورد توجه قرار می گرفت.
او بیان کرد: به اعتقاد من سعید صادقی برای ثبت این تصاویر فداکاری های بسیاری می کرد؛ چون که بعنوان یک عکاس هیچ گونه وسیله دفاعی نداشت و کاملا در معرض خطر بود. تصاویر سعید صادقی گویای خیلی از نکات و زوایای جنگ تحمیلی است؛ بخصوص نمایانگرِ مظلومیت، شجاعت و دلاوری رزمندگان دفاع مقدس است. آشنایی با این هنرمند افتخاری برای من است و بسیار خرسندم که در نمایشگاهی از آثار او حضور دارم.

باورهای راستین و قلب هایی پاک
سعید صادقی ـ عکاس ـ نیز با اشاره به اینکه رزمندگان جبهه های دفاع مقدس زیباترین قلب ها را داشتند؛ کسانی که تعلق خاطرشان به این آب و خاک آنها را به دفاع تمام و عیار از میهن واداشت، اضافه کرد: طبیعتا این حجم از پاکی و صداقت از چشمانِ مخاطبانِ این عکس ها هم دور نمی ماند و جوانان امروز که حتی زمان جنگ را لمس نکرده اند با دیدنِ این تصاویر ارتباط روحی خاصی با آنها برقرار می کنند. تلاش من هم بعنوان عکاس همین بود، که حس واقعی این رزمندگان که از قلب هایشان برمی آمد را ثبت کنم.
او بیان کرد: باورها و اعتماد بسیجی های هشت سال دفاع مقدس پاک بود. چهره هایی که در این عکس ها می بینیم اکثرا جوانان و نوجوانانی هستند که بر مبنای همان اعتقادات پاک شان به سمت جبهه های جنگ رهسپار شدند. باورهایی که از احساس تعلق آنها به این آب و خاک نشأت می گرفت. این رزمندگان کسانی بودند که هم باورهای اعتقادی داشتند و هم ایمانِ قلبی. در واقع با عنایت به میزان امکانات و تسهیلات نظامی ایران و در مقابل حمایت قدرت های جهان از ارتش عراق در آن زمان، همین باورهای صادقانه بود که دشمن را از پای درآورد و دفاع مقدس را جاودانه کرد.
این عکاس اظهار داشت: حقیقت این است که ما یکی از هولناک ترین چهره های جنگ را در آن سال ها تجربه کردیم اما تابش نورِ همبستگی که با صداقت قلبِ این رزمندگان همراه شد مرزهای ایران را از گزندِ بیگانگان حفظ کرد. این عکس ها به نوبه خود شاید بخشی از لایه های هویت ملی ما را به نمایش بگذارند؛ مفاهیمی چون ایثار، فداکاری، همبستگی، ازخودگذشتن و باورهای راستین.
سید محمد بهشتی، احمد محیط طباطبایی، لیلی گلستان، علیرضا سمیع آذر، ابراهیم حاتمی کیا، هدایت الله بهبودی مسعود فروتن و… هم از دیگر میهمانان حاضر در این برنامه بودند. نمایشگاه «ساکنان دل» تا دوازدهم خرداد ماه دایر است.