با موضوع بررسی 40 سال گرافیك انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پنجمین نشست تخصصی چهل شاهد برگزار گردید

با موضوع بررسی 40 سال گرافیك انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پنجمین نشست تخصصی چهل شاهد برگزار گردید

پیلانو: پنجمین نشست تخصصی چهل شاهد با مبحث بررسی 40 سال گرافیك انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور محمد خزایی، احمد رضا دالوند و محسن سلیمانی دوشنبه 17 اردیبهشت ماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، احمد رضا دالوند از پیشكسوتان گرافیك در این نشست كه نخستین نشست تخصصی گرافیك انقلاب بود با اشاره به پیچیدگی مبحث جنگ نرم اظهار داشت: امروز وقتی از هنر صحبت می نماییم از جنگ نرم حرف می زنیم از فكر و ذهن و تحلیل سخن می گوییم و امروز جنگ نرم بعنوان یكی از ابزار نفوذ در اذهان استفاده می نمایند.

او اضافه كرد: برای ورود موثر به جنگ نرم كه ابعاد آنن بسیار وسیع است باید با پشتوانه عمل كرد چون كه حضور فضای مجازی تجربه جدیدی است و با ابزار، كلمه ؟، رنگ و تصویر جذابیت می سازند كه چشم مخاطب را اشباع می كند و ما باید بروز باشیم تا در جنگ نرم موفق باشیم.هنر مند ابتدای انقلاب خویش را در كشاكش انقلاب مصور می كرد ولی امروز نیاز مند تبدیل ذهنیت به فراورده هنری مناسب هستیم و نباید انفعالی برخورد نماییم. امروز رویش های هنری خوبی توسط نسل های جدید بوجود آمده است اما مانند نسل های پیشین شناخته شده نیستند در صورتی كه به حد نام آوری رسیده اند.

او در عین حال اظهار داشت: متاسفانه برای مقابله با جنگ نرم به حد كافی برنامه ریزی نشده است و برای مدیران و والدین مدیریت كردن ابزار رسانه ای دشوار می باشد.

این هنرمند اظهار داشت: امروز پوستر دیگر روی دیوار نصب نمی گردد و باید تعاملی بوده تا بتواند در فضای مجازی خویش را بنمایاند. در ایران جوانترها شیوه استفاده در فضای مجازی را به خوبی آموخته اند و وظایف استادان آموزش چیدمان و طراحی چوستر در فضای مجازی است.

او بحث تركیب معنا و قالب های هنری را بحث پیچیده ای دانست و اظهار نمود: امروز شاهد محتواهایی است كه با ایمان هنر خویش را با استفاده از ابزار جدید تركیب كرده و شگفتی آفریده است اما تبدیل به جریان نشده است؛ در پوستر جدید اتفاقاتی افتاده است كه جای شگفتی دارد ولی متاسفانه برخی ذهنیت های آنالوگ مانع جریان سازی آن شده است.در هنر گرافیك امروز ایران نسل جدید در استفاده از فضای مجازی از استاد پیشرو تر است و این برهه حساسی است كه باید به خوبی مدیریت شود.هنر گرافیك ابتدای انقلاب خود جوش بود و در ذات هنرمند قرار داشت و این حركت خود جوش تبدیل به موج خروشانی شد اما امروز باید تشكیلاتی عمل كرد چون كه از دنیا عقب خواهیم ماند.

دفاع مقدس در غنای گرافیك ایران تاثیر بزرگی داشت

در ادامه این نشست، محمد خزایی از استادان دانشگاه با اشاره به تاریخ گرافیك در جهان اظهار داشت: هنر گرافیك هنر جدیدی است كه سابقه ای 150 ساله دارد كه توانست در هشتاد سال اخیر امپراطوری عظیمی را به وجود آورد و در ایران در دهه های بیست و سی همزمان با مدرن گرایی این جریان وارد كشور شد و در دهه چهل رشته گرافیك در دانشگاه تهران تاسیس شد و همراه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هنرمندان از ظرفیت پوستر برای بیان ارزشها و مفاهیم مهم انقلاب و دفاع مقدس بهره جستند و این حضور به خوبی نمایان است.بیشتر هنرمندان در جوانی خود آثار مهمی تولید كردند و یك هویت و خصوصیت خاص در دهه اول انقلاب برای هنر گرافیك بوجود آوردند. بعد معنوی دفاع مقدس به غنای این آثار كمك شایانی كرد و لطافت، معنویت، عرفان و حماسه را در آثار گرافیك ایران به نمایش گذاشت و آثار را به وجود آورد كه بدون نوشتار پیامی قابل درك را به مخاطب منتقل می كرد.

خزایی زیبایی، شاد بودن، معنای عرفانی و ارزشهای دفاع مقدس را از مهمترین خصوصیت های گرافیك دوران دفاع مقدس برشمرد و اظهار داشت: در دهه اول انقلاب در پوستر به جایگاه مهمی رسیدیم و جریانی بزرگ و اثرگذار به راه افتاد كه امروز ادامه آن را فقط در جشنواره ها می بینیم.

دیوارنگاری های تهران بخشی از تاریخ هنر انقلاب است

در آخر این نشست محسن سلیمانی با اشاره به دیوار نگاره های تهران اظهار داشت: وقتی از هنر انقلاب صحبت می گردد نمی توان دیوار نگاری های تهران را نادیه گرفت.تصاویر دیوارنگاری های تهران تاثیر و نقش بسزایی در هنر گرافیك انقلاب داشته است.

این استاد دانشگاه دیوار نگاری تهران را به چهار دوره تقسیم كرد و اضافه كرد: دوره اول از سال 57 با شروع انقلاب آغاز می گردد و تا 67 و آخر جنگ تحمیلی ادامه دارد. از خصوصیت های این دوره حضور كلمات و شعار نویسی است و طراحی در آثار به طرف نوشتار می رود ؛ آن چه كه امروز به آن گرافیتی می گوییم. اتفاقی خود جوش كه توسط جوانان آن دوران كه امروز اساتید بزرگی هستند رخ می دهد. این دیوار نگاره ها در انتها دوره اول تبدیل به نقاشی های رئالیستی می گردد.

سلیمانی دوره دوم را كه از سال 67 و آخر جنگ تحمیلی شروع می گردد و تا سال 75 ادامه دارد دوره حضور عناصر تزئینی و مفهومی در دیوارنگاره ها دانست و اظهار نمود: در این دوره چهره های دیوار نگاره ها كه هنوز نقاشی های بزرگی بودند كه بر دیوارها كشیده می شدند و با دیوارنگاری فاصله داشتند تركیبی از دوره اول به همراه عناصر مفهومی بودند.

او بیان داشت: در دوره سوم از سال 75 تا 91 عناصر مفهمومی و تزئینی رویكرد مناسب تری در آثار دارند و در این دوره حضور سازمان ها و نهادها پررنگ می گردد و آثار به سمت دیوارنگاری با مفهوم اصلی خود سوق می یابند.

سلیمانی اظهار نمود: در دوره چهارم كه از سال 90 تا به امروز است نقاشی های دیواری دیگر یك اثر نقاشی بزرگ نیستند و فاصله دیدن، زمان دیدن، محل اجرا، تكنیك اجرا و ماندگاری آثار مد نظر قرار گرفت و با تكنیك های مختلف ماندگاری آثار بوجود آمد و موضوعات متنوع تری با مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به اجرا در آمد.

او آثار دیوارنگاری های دوره های گذشته تهران را بخشی از هویت فرهنگی ایران دانست و اضافه كرد: باید برای مرمت این آثار دست به كار شد چون كه بخشی از هویت فرهنگی و هنری این مرزو بوم است.