قصه بودجه و غصه فرهنگ – ۴؛ برای تدوین بودجه فرهنگی یک بارهم شده سیاسی نباشیم

قصه بودجه و غصه فرهنگ – ۴؛ برای تدوین بودجه فرهنگی یک بارهم شده سیاسی نباشیم

به گزارش پیلانو یک خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی اعتقاد دارد ارتقا جایگاه تخصیص بودجه در فعالیتهای فرهنگی هنری کشور نیازمند تغییر اولویت بندی در دیدگاه های افراد موثر در این حوزه است.

حسین علیشاپور مدرس و خواننده موسیقی ایرانی که طی سالهای اخیر در عرصه های مختلف خوانندگی آلبوم و ارکسترهای مختلف کشور حضور فعالی داشته در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن عرضه نقطه نظرات خود درباره پیشبینی وضعیت بودجه فعالیتهای فرهنگی هنری کشور، توضیح داد: یکی از مهم ترین مواردی که در حوزه بودجه مورد توجه قرار داشته و می تواند مورد تمرکز کارشناسان و سیاست گذاران این عرصه باشد، «مساله دیدگاه» است که بر مبنای آن کلیدواژه ای به نام خلاء اولویت بندی مطرح می شود، نکته ای که می بایست روی آن توجه زیادی داشت و فارغ از هر گونه گرایش سیاسی شرایط مساعدتری را برای ماجرای بودجه طراحی کرد.
وی اضافه کرد: بطور حتم قبل از پرداختن به مسئله بودجه ما عبارتی به نام «دیدگاه» داریم که متاسفانه در حوزه بودجه فرهنگ و هنر کشورمان طی سالهای اخیر خلاء اولویت بندی در آن بسیار مشهود بوده و ما در این حوزه صاحب دیدگاهی نیستیم. کما اینکه در همین چارچوب هم ما شاهد بودیم که هرگاه این خلاء دیدگاهی وجود داشت بودجه فرهنگ و هنر هم در خیلی از موارد هرز رفت. البته که کل بودجه فرهنگی کشور به خودی خود کم هست حالا شما تصور کنید در همین چارچوب هم شاهد اتفاقات غیرکارشناسی شده ای هستیم که می بایست برای برون رفت از آن تلاشهای زیادی انجام داد.
گویی قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد!
این خواننده موسیقی ایرانی اظهار داشت: متاسفانه به اعتقاد من نظرگاه بودجه ریزان کشور گویی در نقطه ای قرار دارد که مسائل مهمی چون سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی آنچنان برای دوستان دارای اهمیت نیست و یا اگر هم هست آنقدر جدی نیست که بخواهند روی نحوه بودجه بندی آنها برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. شرایطی که در اغلب موارد ماجرای بودجه را در همان شیوه سنتی بودجه بندی قرار داده و گویی هم قرار نیست اتفاق جدیدی در این عرصه بیفتد.
با اینکه همچنان معتقدم در شرایط فعلی بودجه فرهنگ و هنر کشور در مقایسه با خیلی از حوزه های دیگر از درجه پایینی برخوردار می باشد اما از طرفی هم بر این باورم حتی با در نظر گرفتن بودجه ای که تابحال صرف فعالیتهای فرهنگی هنری کشور شده، ما خیلی پول زیادی را به هدر داده ایم علیشاپور خاطرنشان کرد: با این که همچنان معتقدم در شرایط فعلی بودجه فرهنگ و هنر کشور در مقایسه با خیلی از حوزه های دیگر از درجه پایینی برخوردار می باشد اما از طرفی هم بر این باورم حتی با در نظر گرفتن بودجه ای که تابحال صرف فعالیتهای فرهنگی هنری کشور شده، ما خیلی پول زیادی را به هدر داده ایم. اتفاقاً در همین جاست که پرسش های گوناگونی مطرح می شود. اینکه آیا با همین مقدار بودجه ای که تابحال در حوزه های فرهنگی هنری کشور از جانب دولت برنامه ریزی و بعد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده توانسته ایم در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر خروجی مناسبی داشته باشیم؟ آیا همین بودجه های صرف شده برای فعالیتهایی که در مجموعه های مختلف تصویب شده متناسب با خط مشی همان موسسات خروجی داشته است؟ من قاطعانه می گویم خیر.
این مدرس حوزه موسیقی که طی سالهای اخیر در ارکسترهای مختلفی بعنوان خواننده حضور داشته اضافه کرد: حالا ما مجموعه ها و موسسات مختلفی را در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی داریم که بودجه های بسیار هنگفتی را دریافت می کنند بودجه هایی که فقط چند میلیارد تومان از آنها به مجموعه های چون دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دیگر نهادها در رابطه با فرهنگ و هنر تزریق می شد اساسا امروز شاهد این وضعیت ناگوار فرهنگی نبودیم.
علیشاپور اضافه کرد: این یک فاجعه است که بودجه یک نهاد هنری در کشور برابر با پول یک آپارتمان در تهران باشد. من همه اینها را گفتم تا روی نقطه ای تاکید کنم که امیدوارم مسؤلان کشور بخصوص در حوزه های دولتی و بعد از آن اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای یک مرتبه هم که شده از بگومگوهای سیاسی و جناحی در حوزه فرهنگ و هنر پرهیز کرده و ماجرای بودجه این دو این حوزه مهم را از لابی گری های سیاسی خارج و تعاریف واضحی در این حوزه برسند.
لزوم تشکیل کمیسیون تخصصی بودجه فرهنگ و هنر
وی با تکیه بر بازبینی در نحوه تخصیص بودجه فعالیتهای فرهنگی هنری کشور توضیح داد: حالا زمان آن رسیده است که مسؤلان دولتی و البته اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که انتقادات فراوانی هم در نحوه شناخت و آگاهی اعضای آنچه در دوره گذشته و چه در دوره فعلی که فعلاً نمی توان ارزیابی کاملی داشت، دارم، بیایند و به معنی و مفهوم واقعی کلمه، فارغ از هیاهوهای سیاسی که گرفتارش هستیم به فکر تشکیل کمیته های تخصصی بودجه در حوزه فرهنگ و هنر با حضور هنرمندان صاحب نظر باشند. شرایطی که بنده معتقدم به شدت نیازمند آن هستیم و لزوم دارد تا این دفعه هنرمندان با دانش، متخصص و صاحب نظر در این حوزه دخالت کنند. به اعتقاد من با حضور این افراد است که میزان چانه زنی های بودجه ای از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد و آنچه برای افزایش بودجه و البته نحوه هزینه آن مورد توجه است، با دقت بیشتری رسیدگی می شود.
علیشاپور در انتها اظهار داشت: کاری به گرایشات سیاسی ادوار مختلف مجلس ندارم اما بر این باورم که طی سالهای اخیر بودجه های زیادی صرف فعالیتهای غیر در رابطه با حوزه های فرهنگی هنری شده که متاسفانه نتایجی هم نداشته است. پس بیاییم برای یک مرتبه هم شده فارغ از نگرش ها و دعواهای سیاسی همین بودجه ها را به سمت فرهنگ و هنر هدایت نماییم شاید تاثیرات مثبتی که این حوزه می تواند داشته باشد آن قدر موثر بود که تاثیرات آنرا در حوزه های دیگر هم تعمیم داد.

منبع: